وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

یادگیری از ورزشکاری که بیشتر از ۱۷۴ کشوردنیا مدال طلا گرفته است 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

یادگیری از ورزشکاری که بیشتر از ۱۷۴ کشوردنیا مدال طلا گرفته است

در طول تاريخ، 174 کشور دنیا کمتر از مايكل فلپس مدال طلاي المپيك گرفته اند. این فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی ورزشی در دانشگاه میشیگان ؛ پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک است. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸پکن در ۸ رشته رقابت کرد و با کسب مدال طلا در هر 8 رشته، عنوان بزرگترین قهرمان تاریخ المپیک را کسب کرد. موفقیتهای چشمگیر او حتی در میان کسانی که به ندرت خبرها و رویدادهای ورزشی را دنبال می‌کردند، بازتاب جالب توجهی پیدا کرده است آن هم در شرایطی که کشورهایی مثل  ایران تاکنون نتوانسته اند به دستاوردی در المپیک ریو دست یابند. اما از یاد نبریم که «ماهی پرنده» تنها یک انسان است؛ انسانی با اراده مافوق بشری.


 
در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۸۵ در مریلند از پدری نظامی و مادری آموزگار به دنیا آمد.  پدر مایکل، ورزشکار خوبی بود و  توانست این ویژگی را به دودختر و پسر بازیگوشش مایکل هم منتقل کند. اما مایکل طبق تشخیص پزشکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه یا ADHD بود و شنا میتوانست دوای درد او باشد.
او با آنکه از فرو بردن سر خود زیر آب وحشت فراوان داشت اما ، عملا هنگامی که ۷ سال داشت، شنا کردن را شروع کرد. به گفته خودش در نخستین بارهایی که وارد استخر می‌شد به خاطر ترس از فرو بردن سرش زیر آب ترجیح می‌داد به پشت شنا کند، پس عجیب نیست که نخستین مهارتی که او در ورزش آموخت، شنای کرال پشت باشد.
مایکل که شنا را از استخر مدرسه‌اش شروع کرده بود، در این زمان احساس کرد که نیاز به آموزش و مربی بهتری دارد، بنابراین به باشگاه ورزش‌های آبی بالتیمر شمالی رفت، جایی که مربی‌ای به نام «باب بومن» را ملاقات کرد، مربی‌ای که پی به استعدادهای فلپس برد. دست و پاهای کشیده و بزرگ او به همراه سعی تلاش زیاد مایکل نقاط قوت او بودند، اما انگیزه و تمایل شدید او برای برد و قهرمانی نقش مهم‌تری در زندگی ورزش او ایفا کرد، مایکل به هیچ عنوان پیروزی کس دیگری را تحمل نمی‌کرد، حتی یک بار که در مسابقه‌ای در نوجوانی از یک شناگر هم سن و سالش عقب افتاد، عینک شنایش را به گوشه‌ای پرت کرد، طوری که مربی‌اش مجبور شد او را به گوشه‌ای ببرد و به او تذکر دهد که دیگر این کار را تکرار نکند. 
پیروزی‌های فلپس در سایه تمرین‌های منظم روزانه ۲ تا ۵ ساعته به دست می‌آید، تمرین‌های او به حدتی طاقت‌فرسا و انرژی‌خواه است که او می‌باید روزانه  تا ۱۳ هزار کالری غذا دریافت کند!
این شناگر سرشناس زمانی که هجدهمین مدال طلا و بیست و دومین مدال خود در تاریخ المپیک را کسب کرد رسماً از دنیای حرفه‌ای اعلام بازنشستگی کرد. فلپس در این باره گفت: نمی توانستم پایانی بهتر از این داشته باشم. به هر چیزی که خواستم، رسیدم و دیگری کاری برایم در شنا باقی نمانده است. اما او دوباره سودای پیروزی داشت و همین امروز موفق به کسب بیست و یکمین مدال طلای المپیک خود شد. مردی که پس از یک مرخصی کوتاه دوباره با تفکر پیروزمندانه درون آب شیرجه زد.
در زیر به زندگی این اسطوره المپیک خواهیم پرداخت:

1.    هدف گذاری را شوخی نگیریم
فلپس یک بار در مصاحبه با جو باک از شبکه ورزشی فاکس کاغذی حاوی نوشته جاتی خرچنگ قورباغه و بچگانه رو به دوربین نشان داد. کاغذی که او اسمش را کاغذ اهداف گذاشته بود. او در هشت سالگی آینده ای را تصور کرده بود که حالا به آن دست یافته است. 
با وجود مصدومیت‌های فراوان، از جمله مصدومیت کمر که عمر ورزشی او را به خطر انداخته بود، فلپس با وجود درد همچنان به تلاش خود ادامه داد. تمرکز روی اهدافش، به او انگیزه کافی برای ادامه دادن داده بود. او آنقدر روی اهداف خود مصمم بود که روز قبل تولدش گفت: «من هنوز نتوانسته‌ام رکورد سال 2009 خود را بهبود ببخشیم و دوست دارم قبل از بازنشستگی این کار را انجام بدهم.»


 
با اندکی دقت می توان فهمید هدفی که ما برای زندگی خود در نظر می گیریم تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ و به آن «جهت» و «معنی» می دهد. هیچ فرمول جادویی برای موفقیت كسانی كه موفق به فتح قله می شوند وجود ندارد؛ غیر از آنکه  این افراد نظیر مایکل فلپس به هدف خود که همان فتح قله باشد ایمان دارند. فلپس میگوید؛ من اهداف خود را در جایی نصب کرده ام که هر زمان اراده کردم بتوانم آنها را مرور کنم؛ پس هر آنگاه که از رخت خواب برمیخیزم میدانم که بیدار شده ام تا به چیزی که میخواهم دست پیدا کنم.

به پاسخ این سوالات فکر کنید:
۱-در حال حاضر ،کجا هستیم ؟  ۲-به کجا می خواهیم برویم ؟     ۳-برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟
امروزه نیز شرکتهای بزرگ علاوه بر اینکه از شما رزومه‌ای می‌خواهند تا مشخصات و توانمندی‌های شما را بشناسند  چیزی به نام SOP یا Statement Of Purpose یا بیانیه هدف هم میخواهند؛ تا ببینند اصلاً قرار است چه کار کنید. رزومه روایتی از گذشته افراد و داشته های فعلی آنهاست اما بیانیه هدف پیرامون آینده شما و خواسته هایتان است.
اهدافی که در دل شما ترس می اندازند و یا انگیزه کافی را برای عبور از ناحیه ارامش درونتان ایجاد میکنند اهدافی هستند که محکوم به پیروزی خواهند بود. 
پیشنهاد میکنم از متد هدف گذاری به روش SMARTER استفاده کنید؛ بدین معنا که اهدافی انتخاب کنید که:
• مشخص     Specific  و قابل درک برای خودتان و دیگران باشد.
• قابل اندازه گیری     Measurable  .و واقع گرایانه بوده تا بتوان میزان پیشرفت خود را مورد ارزیابی قرار داد.
• دست یافتنی     Achievable  و در عین حال چالشی باشند
• مرتبط     Relevant با تخصص و حرفه شما باشند
• زمان بندی شده     Time Bound و دارای مسیر و بازه زمانی مشخص باشند.
• لذت بخش     Enjoyable و انگیزه دهنده باشند
• ودر نهایت پاداش دهنده     Rewarded  باشند.
 
2.     یک مربی خوب معجزه میکند
بزرگی میگفت: معلم معمولی ، می گوید؛
 معلم خوب ، توضیح میدهد؛
معلم برتر ، به نمایش می گذارد؛
اما معلم بزرگ ، الهام می بخشد؛ 
مایکل در مصاحبه با جراید گفته بود که: یکی از معلم هایم در دبیرستان که نامش را به خاطر ندارم گفت که من هرگز موفق نخواهم شد. با شنیدن این حرف تصمیم گرفتم بیشتر تلاش کنم تا به او ثابت کنم اشتباه می‌کند. رسیدن به چیزی که قبلا هیچکس موفق به انجام آن نشده بود، آرزویی بود که به حقیقت پیوست. این معلم از ان دسته افرادی بوده که شاید صلاحیت این نام را ندارند.
اما مایکل در سن 11 سالگی با "باب بومن" آشنا شد و این مربی کهنه کار و بزرگ دریافت که مایکل آمیزه‌ای از فیزیک بسیار مناسب و استثنایی برای ورزش شنا، میل و انگیزه مهارنشدنی برای برد است. فلپس پس از مشاهده رقابت "تام مالکو" و "تام دولان" در رقابت المپیک تابستانی سال 1996 آتلانتا، رویای قهرمانی را در سر ‌پروراند. بومن نیز پس از هر تمرین یک ویدیو به مایکل میداد تا قبل از خواب تماشا کند. این ویدیو درواقع تجسمی از وضعیت آینده و مطلوب فلپس بود و او میتوانست یک رقابت بی نقص را در ذهن خود مجسم کند. او با تماشای این فیلمها تا ریزترین جزییات را تصویرسازی میکرد.
 "باب بومن" با دادن ورزش‌ها و رژیم‌غذایی مناسب به مایکل تاثیر مهمی در موفقیت وی داشته است.
نیوتن یک بار گفت که اگر توانسته‌ام چشم‌اندازی به مراتب وسیع‌تر از دیگران را ببینم، به‌دلیل ایستادنم بر شانه‌های غولها و بزرگان بوده است. فلپس بیش از هر کس موفقیت خود را مدیون مربی و استعدادیابش باب بومن است. مردی که تمام ویژگیهای یک مربی دلسوز و حرفه ای را داشت:
•    او به موفقیت‌ مایکل ابراز علاقه کرد
•    او  خودش را وقف موفقیت‌ مایکل کرد
•    او  همسوی منافع مایکل بود
•    او به مایکل کمک کرد که بهترین خود باشد
•    او مکمل مایکل بود
•    و مهمتر انکه او توانست استعداد مایکل را بخوبی شناسایی و پرورش دهد. بومن یک رابطه‌ی حمایتی و دو طرفه با مایکل برقرار کرد و به او کمک کرد تا با تمرکز لیزری (برای مطالعه درخصوص تمرکز لیزری به کانال تلگرام من پرویز درگی سری بزنید) بر هدف انتخاب شده به نتایج مورد نظر دست پیدا کند.
همین ویژگیهاست که موجب شده مایکل و باب همچنان به یکدیگر وفادار باشند. مایکل فلپس از 11 سالگی با مربی خود، تمرین کرده است. با وجود اینکه او مربی خود را به یک گروهبان سخت‌گیر تشبیه کرده، اما عنوان کرده است که حاضر نیست زیر نظارت مربی دیگری تمرین کند. بومن در توصیف ویژگیهای خارق العاده فلپس که در اثر تمرین و پشتکار فراوان و البته استعداد حیرت انگیر بوجود آمده میگوید که او شناگری از جنس كره زمین نیست.
3.    برای هر سناریویی آماده شویم
او ساعتهاي بيشماري به تمرينهاي طاقت‌فرسا پرداخت و با مراقبت از بدنش به وسيله‌ي تمرين و مصرف روزانه 12 هزار كالري توانست خود را براي مسابقات آماده كند. بعلاوه فلپس از طریق تصویرسازی و تجسم ذهنی خود را بر هر سناریوی پیش رو که ممکن بود در طول مسابقه رخ دهد اماده میکند. او برای هر شرایطی چه خوب و چه بد برنامه دارد. به اعتقاد آینده پژوهان نیز در برنامه ریزی باید مجموعه ای از سناریوها را مورد توجه قرارداد. یک مجموعه سناریو می تواند طیف وسیعتری از ‌آینده های ممکن را ترسیم کند و در نتیجه مجموعه گسترده تری از رویدادهای آینده را در نظر گیرد. سناریوها به ما نشان می دهند که رسیدن به کدام آینده ها غیر ممکن است و یا کدام آینده های خاص و مطلوب هستند. سناریو، چهره آینده است و  هدف آن، گسترش عمق تفکر استراتژیک است. سناریو  بعلاوه می تواند خطاهای تصمیم گیری را کاهش دهد.
در اولین حضور در مسابقات المپیک 2000 سیدنی، فلپس حتی یک مدال هم کسب نکرد. اما یک سال بعد، در مسابقات قهرمانی جهان، او دو رکورد جهانی را شکست. طی مسابقات ۲۰۰۸ پکن یکی از مهره های کمر او در آغاز شنای ۲۰۰ متر پروانه آسیب خورد اما او با وجود درد روی هدف خود پافشاری کرد چرا که او به لحاظ ذهنی آمادگی چنین شرایطی را در خود از قبل پرورش داده بود. در المپیک 2008، فلپس در هر 8 شاخه‌ای که شرکت کرد، مدال طلا گرفت.
4.    در مقابل عملکرد بد صبر هوشمندانه به خرج دهیم
بومن تاکید دارد که ورزشکاران نباید روی نتیجه به اندازه فرآیند تمرکز داشته باشند. پسر طلایی شنا روزهای ناخوش نیز داشته است و مسابقاتي بوده كه وي نه تنها مدال طلا به دست نياورده بلكه، اصلاً روي سكو نيز نرفته است. اما درست مانند کار و کسب، در ورزش نیز شکست فرصتی است تا استراتژی خود را بازنگری و باز هم تلاش کنیم. بقول خودش من هرگز نماد شکست نبوده و نخواهم بود. شاید گاهی کم اورده باشم اما رفتن به دنبال اهداف با هر آنچه در اختیار دارید صرف نظر از نتیجه؛ خود یک پیروزی بزرگ است.
5.    اشتباهات ما در حکم کلاس درس هستند
در 200 متر پروانه المپیک ۲۰۱۲ لندن فلپس با 5 صدم ثانیه کمتر از "چاد لو کلوس" از آفریقای جنوبی به مدال نقره رسید. و "چاد لو کلوس" با زمان 1:52:92 دقیقه به مدال طلای المپیک 2012 دست پیدا کرد. اما این شکست ظاهری انگیزه ای شد تا او در استراتژیهای خود بازنگری کند. فلپس بارها به تماشای فیلم مسابقه نشست تا نقاط ضعف خود را استخراج کرده و ببیند که در کجاها نیاز به تغییر دارد. او کمی پیش از آغاز رقابهای ریو گفته بود که در آن مسابقه مرتکب خطاهایی شدم که در این مسابقات تکرار نخواهم کرد. گمان میکنم حالا بیش از هر زمان دیگری آمادگی دارم.
6.    هیچ کس بی نیاز از تمرین نیست
مدالهای رنگارنگ فلپس و پیروزهای متعددش، میل و تمایل شدید مایکل را کم نمی‌کرد، او قصد داشت در شنا به همان جایگاهی برسد که «مایکل جردن» در بسکتبال و «تایگر وود» در گلف رسیده بودند. مایکل فلپس تمرینات روزانه و رژیم غذایی سخت‌گیرانه‌ای داشته است. او هر هفته تا 80 کیلومتر شنا می‌کند و در سال 2008 اعلام کرد که روزانه 12000 کالری در روز مصرف می‌کند. مربی اش قبل از المپیک ۲۰۰۴ به جراید گفته بود که مایکل شش سال است که سالانه به مدت ۳۶۵ روز تمرین میکند. حتی اگر خداوند بدن او را برای شنا کردن آفریده باشد. فلپس ۱۹۳ سانتیمتر قد و ۸۳٫۹ کیلوگرم وزن دارد، فاصله نوک انگشت‌های دو دوست او در حالت گشوده، ۲۰۰ سانتیمتر است. در مقابل پاهای او نسبت به قامتش، کوتاه است، چیزی که مناسب ورزش شناست. فلپس کف دست و پاهای بزرگی دارد، اندازه کفش او ۵۰ است. با این ابعاد، پاها و دست‌های فلپس در واقع در حکم پاروهایی هستند که او را در آب جابجا می‌کنند.
اما هیچ کس حتی فلپس افسانه ای بدون صرف زمان و انرژی نتوانسته پیشرفت کند. 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.