وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اینتل بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان را رونمایی کرد 02 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

اینتل بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان را رونمایی کرد

هالا پوینت، بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان، توسط اینتل رونمایی شد. 

این ابر رایانه که دارای 1.15 میلیارد نورون مصنوعی است و قادر به انجام تحقیقات محاسباتی در مقیاس مغز و حل مشکلات در زمینه هایی مانند انفورماتیک است. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که اینتل 1152 قسمت از تراشه کامپیوتری نورومورفیک خود را که در سال 2021 معرفی کرد، در یک سیستم پردازش موازی واحد مونتاژ کرد.

بر اساس گفته‌های منابع معتبر نرم افزاری، این سیستم قدرتمند می تواند تا 20 کوادریلیون عملیات در ثانیه را با بازدهی بیش از 15 تریلیون عملیات 8 بیتی در ثانیه بر هر وات (TOPS/W) در هنگام اجرای شبکه های عصبی عمیق معمولی پشتیبانی کند.

این دستاورد بالاتر از سطوحی است که در حال حاضر توسط دیگر معماری‌های گرافیکی و پردازنده در صنعت فناوری ارائه می‌شد، همچنین از گزینه‌هایی مانند معماری شرکت انویدیا که امسال را به کمک بهره‌برداری‌های اصلی خود در بازار فناوری آغاز کرده است، فراتر رود.

با این سیستم پردازش قدرتمند، آینده محاسبات شاهد تحول عظیمی است زیرا توانایی محاسباتی رایانه بینش جدیدی را در زمینه های کلیدی مانند دفاع جهانی، پردازش ماده، معماری رایانه، مدیریت زیرساخت و علوم پایه ارائه می دهد.

شرکت اینتل معتقد است که محاسبات نورومورفیک اتفاق بزرگ بعدی است و جایگزین مدل‌های زبان بزرگ (LLM) می‌شود، به‌ویژه که مقیاس آن‌ها گران است و چالش‌های پایداری دلهره‌آوری را در هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند.

این غول فناوری آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن بهره بردن از هوش مصنوعی الهام گرفته از مغز یک امر عادی است و برنامه‌هایی برای پیشرفت این فناوری از نمونه‌های اولیه تحقیقاتی به محصولات تجاری پیشرو در صنعت در سال‌های آینده دارد.

 

 

اضافه شده توسط مترجم: 

پردازش نورومورفیک می‌تواند هرچیزی را در صنعت تکنولوژی دگرگون کند. از برنامه‌نویسی گرفته تا سخت‌افزارها. همانطور که از نامش پیداست، پردازش نورومورفیک که به نام «محاسبات عصبی» نیز شناخته می‌شود، با استفاده از مدلی الهام‌گرفته از ساز و کار مغز انسان عمل می‌کند. مغز انسان بهترین مدل ممکن برای پردازش به حساب می‌آید. برخلاف ابرکامپیوترها که ابعادی معادل یک اتاق کامل دارند، مغز بسیار جمع‌وجور است و در فضایی به اندازه جمجمه شما جای می‌گیرد.

مغز ضمنا به انرژی بسیار کمتری نسبت به اکثر ابرکامپیوترها نیاز دارد: در واقع مغز شما نیازمند حدودا ۲۰ وات است و در همین حال، ابرکامپیوتر فوگاکو به ۲۸ مگاوات نیاز دارد. اگر بخواهیم طور دیگری بگوییم، مغز نیازمند تنها ۰.۰۰۰۰۷ درصد از انرژی فوگاکو است. از طرف دیگر، درحالی که ابرکامپیوترها به سیستم‌های خنک‌کننده بسیار پیشرفته نیاز دارند، مغز ما درون دیواره‌های استخوانی‌اش با دمای ثابت و ایده‌آل ۳۷ درجه سانتی‌گراد فعالیت می‌کند. بشر همیشه آرزو داشته است، روزی بتواند ابرکامپیوتری بسازد که با مغز انسان برابری کند.

 

منبع : techloy by Henry Chikwem

ترجمه در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.