وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آلودگی هوا و تأثیر آن بر بهره‌وری سازمانی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آلودگی هوا و تأثیر آن بر بهره‌وری سازمانی

در مباحث سلامت کارکنان بارها شنیده‌ایم که نشستن پشت میز برای مدت زمان طولانی بسیار مضر است و علاوه بر اینکه سلامت فرد را به خطر می‌اندازد بهره‌وری او را نیز پایین می‌آورد. اکنون تحقیقات جدیدی که در این زمینه صورت می‌گیرند، سراغ موضوع دیگری رفته‌اند و آن معضل تنفس کردن در بیشتر دفاتر است.

موضوع آلودگی هوا در سطح بین‌المللی به چالشی عمیق برای سیاست‌گذاران کشورهای مختلف تبدیل شده است. در کشور خودمان نیز شاهد هستیم که هر ساله به ویژه در اواخر پاییز و اوایل زمستان این مشکل آنقدر جدی می‌شود که مسئولان شهری وضعیت بحرانی اعلام می‌کنند و با اقداماتی از جمله تعطیلی مدارس یا طرح‌های ترافیکی سعی می‌کنند حداقل برای چند روز اوضاع را بهتر کنند. بر اساس پژوهش‌های جدید دامنه مشکلات ناشی از آلودگی هوا فراتر رفته و روی بهره‌وری سازمانی کارکنان نیز تأثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این تحقیقات کارمندانی که در ساختمان‌هایی کار می‌کنند که نمی‌توانند پنجره را باز کنند و یا اگر پنجره را باز کنند هوای بیرون آلوده‌تر از هوای داخل ساختمان است، در معرض این خطر هستند که مهارت‌های تصمیم‌گیری شان تا 50 درصد کاهش یابد. 

بر اساس تحقیقاتی که از سال 2012 انجام شده مجرم اصلی کربن دی اکسید است. جدیدترین تحقیقی که تحت مدیریت جوزف آلن، استاد دانشگاه هاروارد، انجام شده به تحلیل عملکرد نیروهایی همچون مهندسان، برنامه‌نویسان، بازاریابان و مدیران پرداخته است. بدون آنکه این افراد مطلع شوند، محققان در طول روز میزان دی اکسید کربن دفتر کار آنها را بالا می‌بردند و سپس 9 توانایی آنها مانند عکس‌العمل در برابر بحران، تفکر استراتژیک، و به کار بستن دانش را مورد ارزیابی قرار می‌دادند. 

مطالعه محققان نشان داد که هرچقدر میزان دی اکسید کربن بالاتر می‌رود نتایج آزمایش‌ها کاهش می‌یابد. حتی زمانی که میزان دی اکسید کربن تا حد متوسطی افزایش می‌یابد عواملی مانند رژیم غذایی، کیفیت خواب، حس و حال، و تیزهوشی 15 درصد از میزان میانگین کمتر می‌شوند.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان داد که زمانی که کارکنان در ساختمان‌های سبز کار می‌کنند و هوای سالم را تنفس می‌کنند میزان استفاده از دانش‌شان 172 درصد افزایش می‌یابد و توانایی پاسخ‌دهی آنها به بحران‌ها 97 درصد بالا می‌رود.

پروفسور آلن عنوان می‌کند که بهترین سطح دی اکسید کربن برای کار کردن بین 500 تا 600 ppm است. در شرکت‌های سبز که به محیط زیست و سلامت کارکنان خود اهمیت می‌دهند میزان دی اکسید کربن اندازه‌گیری می‌شود و در صورت نیاز تجهیزاتی خریداری می‌شود تا میزان دی اکسید کربن به سطح قابل قبول برسد و کارکنان بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. 

همچنین پروفسور آلن به کارکنان سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند که "از پشت میز خود بلند شوید و چند دقیقه‌ای راه بروید. اگر در نزدیکی ساختمان محل کارتان پارک یا فضای سبزی وجود دارد چند دقیقه‌ای را در آنجا بگذرانید و از هوای تازه و تمیز لذت ببرید." این استاد دانشگاه هاروارد می‌افزاید: "افراد مواقعی که دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی می‌کنند یا نزدیک درختی نشسته‌اند، بهتر از سایر مواقع می‌توانند فکر کنند و این به دلیل پایین بودن سطح دی اکسید کربن است."

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.