وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

4 اشتباه شغلی که 10 سال دیگر از آنها پشیمان خواهید شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

4 اشتباه شغلی که 10 سال دیگر از آنها پشیمان خواهید شد

در كتاب ارزنده «شركتهاي موفق جهان چگونه استخدام مي‌كنند» (اين كتاب از طريق فروشگاه انتشارات بازاريابي قابل خريداري است)، با ويژگي‌هاي شغل‌هاي خوب آشنا مي‌شويم؛شغل خوب باید 5 ویژگی داشته باشد:
 


اما شغل خوب لزوما و به تنهايي موجب موفقيت ما نخواهد شد، بلكه موفقيت شغلي نيازمندبسیاری از اقدامات و پرهيز از برخي اشتباهات است. ما کسب‌وکار خود را طوری هدایت می‌کنیم که گویی در حال پارو زدن در یک دریاچه هستیم و نه در یک اقیانوس. ما در گرفتن تصمیمات‌مان کوته‌بینانه عمل می‌کنیم و از تمرکز لازم برای مشخص کردن چشم‌اندازی که برای آینده‌ی بلندمدت ضروری است، برخوردار نیستیم. در ادامه به اشتباهاتی اشاره شده است که شاید در کوتاه‌مدت اثری روی کار ما نگذارند و حتی باعث پیشرفت شوند اما در بلندمدت تأثیر نامطلوب‌شان را در موفقیت شغلی‌مان خواهیم دید.

1.    تمرکز بر ارتباطات درون‌سازمانی.
اکثر مردم از ارزش ارتباطات آگاه هستند. مقصود فقط حضور در ملاقات‌ها به صورت سنتی با هدف دادن کارت ویزیت به دیگر افراد نیست، بلکه مقصود ایجاد روابط واقعی، گسترش افق دید، پذیرای ایده‌های جدید بودن و ایجاد روابطی است که کار روزانه‌ی شما را آسانتر و موفقتر خواهد ساخت. اما بسیاری از افراد، ارتباطات را به داخل شرکت خود محدود می‌کنند. فرهنگ ممکن است در سازمان‌های مختلف کاملاً متفاوت باشد. پذیرای ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید بودن نیازمند این است که روابط خود را به خارج از دایره‌ی همکاران خود و فرهنگ سازمانی خودتان گسترش دهید. تأثیرگذارترین روابط حرفه‌ای که خواهید داشت با افراد خارج از شرکت شما خواهد بود، به خصوص در زمانهایی که شرایط سخت است. ممکن است که کار آسانی نباشد اما سرمایه‌گذاری در این روابط خارجی نتیجه‌بخش خواهد بود.


2.    تصمیم‌گیری بر اساس پول.
آمارها می‌گویند مهم نیست که چقدر پول داشته باشیم، انسانها همیشه آرزو دارند کاش حداقل 20 درصد پول بیشتری داشتند. افزایش درآمد خواسته‌ی هر فردی است. اما باید سعی کنیم راهی را انتخاب کنیم که فارغ از درآمدش، باارزش‌ترین تجربیات را برای‌مان فراهم کند، مهمترین روابط را برای‌مان ایجاد کند، و امکان بیشترین یادگیری را به ما بدهد. ترجیح دادن تجربه‌ی یادگیری بر درآمد در بلندمدت به درآمد بسیار بهتری منجر می‌شود.


3.    اجتناب از شکست.
 در طول زندگی حرفه‌ای اغلب با دو راه مختلف روبه‌رو خواهید شد که یکی از آنها به نظر ریسک بیشتری خواهد داشت. بسیاری از افراد در سطوح بالای سازمان‌ها اغلب از اینکه نقش‌های بسیار نامشخصی دارند، که بسیاری از آنها از قبل شکست‌خورده هستند و احتمال موفقیت‌شان بسیار کم است، شکایت می‌کنند. اما شرایط دشوار منجر به رشد سریعتر و بیشتر، نه تنها در یادگیری در مورد کسب‌وکار و رهبری بلکه حتی یادگیری در مورد خود، می‌شود. موفقیت بلندمدت در به دست آوردن ترکیبی از تجارب و همچنین هدایت به سمت نقش‌هایی است که نقاط قوت و علاقمندی‌های منحصربه‌فرد شما را در کانال درستی هدایت می‌کنند. اغلب سخت‌ترین شرایط، باعث بیشترین رشد شخصیتی می‌شود.


4.    از دست دادن فرصت‌ها برای کمک به دیگران.
خیلی پیش می‌آید که شما کاری می‌کنید که برای سازمان‌ها و یا افراد ارزش ایجاد می‌کند اما تقریباً در بیشتر موارد پاداشی به آن کار داده نمی‌شود و حتی آن کار دیده هم نمی‌شود. اما تحقیقات نشان داده است که موفق‌ترین افراد در کار بیش از چهاربرابر خود بر موفقیت افراد اطراف خود متمرکز بوده‌اند! موفقیت بلندمدت در یک حرفه مستلزم حمایت گسترده‌ی همکاران و اطرافیان در هر مرحله از زندگی حرفه‌ای می‌باشد. اگر فرصتی پیش روی شماست که در آن می‌توانید به دیگری سود برساند، بدون هیچ‌گونه انتظار جبرانی از آن فرصت استفاده کنید. اسم آن را انرژی مثبت یا هر چیزی که می‌خواهید بگذارید، اما با گذشت زمان این خوبی‌ها زمینه‌ی حمایتی قدرتمندی را برای شما ایجاد می‌کند و زمانی که انتظار آن را ندارید به کمک‌تان می‌آید.
اگر از وجود این اشتباهات آگاه باشیم اجتناب کردن از آنها نسبتاً آسان خواهد بود. ارتباطات خود را گسترده کنید، در کار به دنبال تجربه باشید و نه حقوق. از فرصت‌های چالش‌برانگیز استقبال کنید، پویا باشید و سخاوتمندانه مدیریت کنید. با تنظیم چشم‌انداز خود بر افق‌های دور زندگی حرفه‌ای خود در 10 سال آینده و شاید برای همیشه از عواقب این چهار اشتباه در امان خواهید بود.
منابع:
www.forbes.com
www.inc.com
www.hr.answers.com

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.