وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نوروماکتینگ؛ پاسخی برای پدیده‏ های ناشناخته‏ ی بازاریابی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نوروماکتینگ؛ پاسخی برای پدیده‏ های ناشناخته‏ ی بازاریابی

نوروماکتینگ حاصل تلفیق بازاریابی با عصب‏ شناسی است. اولین بار در سال 2004 یک عصب شناس به نام رید مونتگ این مفهوم را به دنیا ارایه داد. شرکت پپسی در دهه‏ های 1970 و 1980 تبلیغی تهیه کرده بود به نام پپسی چلنج که در آن تعدادی آزمون کور صورت می‏ گرفت، به این ترتیب که از افراد خواسته می‏ شد بین کوکاکولا و پپسی بدون اینکه برند نوشابه مشخص باشد یکی را انتخاب کنند. در نتیجه‏ ی این تحقیق معمولاً پپسی انتخاب می ‏شد. 30 سال بعد این تبلیغ جرقه ‏ای را در ذهن مونتگ ایجاد کرد. او با یک ابهام روبرو شده بود؛ اگر افراد مزه‏ ی پپسی را ترجیح می‏دهند، پس چرا کوکاکولا برند رهبر است؟ بنابراین در سال 2003 تصمیم گرفت آن تحقیق را دوباره تکرار کند اما با روشی متفاوت؛ با استفاده از  ام‌آر‌آی. او می‏خواست بداند چرا افراد محصولی را مصرف می‏کنند که لزوماً علاقه ‏ای به آن ندارند. یافته‏ های او اولین نفس‏های این علم نوظهور بود. او متوجه شد زمانی که آزمون شونده از برند نوشابه اطلاعی ندارد، حوزه‏ ی چشایی در مغز او فعال می‏شود، اما زمانی که برند نوشابه به او گفته می‏شود، بخش حافظه‏ ی او تحرکاتی را نشان می‏ دهد. در نتیجه در این حالت کوکاکولا گزینه‏ ی انتخابی است. بنابراین نورومارکتینگ ثابت می‏کند که تبلیغات و وفاداری برند انگیزه‏ ی قوی‏تری نسبت به مزه ایجاد می‏کند.

امروز شرکت‏های مشاوره ‏ای زیادی، نورومارکتینگ را به عنوان ابزار تحقیق خود انتخاب کرده‏ اند. یکی از آن‏ها شرکت برین ایمپکت در بروکسل است که به بررسی واکنش‏های مغزی افراد به تبلیغات می ‏پردازد. آن‏ها در یکی از پروژه‏ های خود مأمور بررسی آثار تبلیغ ساخته شده برای یک برند نوشابه ‏ای معروف بودند. در این تبلیغ انیمیشنی خانمی که این نوشابه را در دست داشت با ویترین یک مغازه برخورد می‏ کند. مطالعات آن‏ها نشان داد که این صحنه در ذهن خواننده احساسات را به اوج خود می‏رساند. اما هیچ اثری از انگیزش منطقی افراد مورد مطالعه مشاهده نمی‏ شود. به اعتقاد آن‏ها این عدم ارتباط بین احساسات و منطق در ذهن بیننده نقطه‏ ی ضعف این تبلیغ است.

 

به وسیله‏ ی اینگونه مطالعات می ‏توان رفتارهای احساسی و دور از منطق بسیاری از مصرف کنندگان را توجیه کرد و برای آن چاره‌ای اندیشید.

 

نورومارکتینگ امروز در دانشگاه‏های بزرگ کسب ‏وکار نیز تدریس می ‏شود. بنابراین رشد روزافزونی را باید برای آن متصور شد. مطمئناً شرکت‏های بزرگی که به دنبال کسب مزیت رقابتی هستند نمی‏توانند در حوزه ‏ی فروش و رفتار مصرف کننده، به راحتی از کنار این ابزار نوظهور که روز به روز ارتقاء می‏یابد، بگذرند.

 

نورومارکتینگ همچنین می ‏تواند در کمپین‏هایی که برای کاهش مصرف نوشیدنی‏های الکلی یا مواد مخدر طراحی می‏ شوند به خدمت گرفته شود، علاوه بر این شاید بتوان گفت که پرکاربردترین حوزه برای این علم، سیاست و کمپین‏های تبلیغاتی انتخاباتی است.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.