وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تکنیک‌های قیمت‌گذاری برای افزایش درآمد 19 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

تکنیک‌های قیمت‌گذاری برای افزایش درآمد

قیمت‌گذاری اگر به درستی و با رعایت اصول و قواعد علمی و با رصد درست بازار صورت گیرد، می‌تواند به راهی برای افزایش درآمد سازمان تبدیل گردد. قیمت‌گذاری تنها به یک سری حساب و کتاب خشک و بی‌روح  و سپس متوسل شدن به تخفیف برای ترغیب به خرید محدود نمی‌شود. یکی از جنبه‌های مهم قیمت‌گذاری جنبه روانشناختی آن است. به همین دلیل باید نگاه ما به قیمت‌گذاری فرایندی پویا و زنده باشد. در اینجا تکنیک‌هایی را با هم مرور می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانیم درآمد سازمان خود را با قیمت‌گذاری درست بالا ببریم. 
تخفیف ها را تنها برای بیش از یک سفارش در نظر بگیرید
اگرچه لحاظ کردن کردن ناگهانی تخفیفات ممکن است اعتماد مشتریان را از بین ببرد اما مشتریان هنوز علاقه بسیاری به خرید با تخفیف دارند. حتی یک تخفیف بسیار کم می تواند محرک خوبی برای مشتریان به منظور خرید از شما به حساب آید.
البته ممکن است علاقه زیادی به تخفیف دادن برای تمام کالاها نداشته باشید و یا نگران حاشیه سود خود باشید اما باید بدانید این نوع تفکر خود نیز می تواند به شما ضرر بزند.
راه حل چیست؟ پیشنهاد می شود تخفیفات را تنها برای سفارشات بزرگ در نظر بگیرید. این کار باعث می شود که حاشیه سود خود را تا حدی بیشتری حفظ کنید و از طرف دیگر به مشتری انگیزه لازم برای خرید بیشتر را بدهید. برای این منظور می توانید تخفیفاتی را طراحی کنید که فقط برای حد معینی از خرید و بیشتر از آن لحاظ شوند. همچنین می‌توانید این کار را برای خریدهای مربوط به بیش از یک محصول از یک دسته بندی مشخص نیز انجام دهید.
گاه در استراتژی قیمت گذاری خود تجدیدنظر کنید
ممکن است شما محصولاتی یا خدماتی مانند محصولات و خدمات نرم افزاری را عرضه کنید که مشتریان برای استفاده از آن باید به صورت ماهانه به شما مبلغ مشخصی را بپردازند. اما آیا تاکنون از مشتریان خود خواسته اید برای یک حق اشتراک کامل پیش پرداخت داشته باشند؟
سعی کنید تا جایی که امکان دارد قیمت ها را به صورت ماهیانه اعلام کنید. این کار باعث می شود که آیتم هایی که به آنها اشاره شد مقرون به صرفه تر باشند. بسیاری از مشتریان توان خرید یک اشتراک کامل را ندارند اما حتی اگر قادر به انجام این کار نیز باشند شما در حقیقت از از آنها می خواهید برای کلیت چیزی که ممکن است در طول یک سال را برای آنها قابل مشاهده نباشد هزینه ای به شما پرداخت کنند.
اگر محصولی که مشتری برای آن هزینه ای پرداخت می کند برای مدتی طولانی زیادی در دسترس نباشد در اینجا بهتر است که در قیمت این محصول تجدیدنظر کرده و از مشتری بخواهید تنها پیش پرداختی ولو اندک برای سفارش محصول فوق داشته باشد. 
در مورد این کالاها همچنین می توانید از روش تقسیم قیمت استفاده کنید. در این روش می توانید از مشتری بخواهید که در اقساط مساوی و یا سپرده گذاری هزینه کالا را پرداخت کند. با این کار کالاهای گران قیمت نیز در دسترس مشتری خواهند بود.
قیمت های ویژه در نظر بگیرید اما تنها برای مشترکین
اگر برنامه خاصی برای مشترکین و مشتریان ثابت خود دارید (و یا می خواهید داشته باشید) و همچنین به دنبال افزایش نرخ تبدیل خود هستید از این روش استفاده کنید. شخصی که مشترک شما شده است باید فرقی با دیگر افراد داشته باشد. شاید شما علاقه مند باشید که گاه به گاه به او پیشنهاد تخفیف بدهید و یا قیمت های ویژه ای را برای او در نظر بگیرید. 
از در نظر گرفتن و انتخاب روش های مختلف قیمت گذاری نترسید
شما بدون شک به محصولات خود علاقه زیادی دارید؛ چه به دست خودتان درست شده باشند و چه توسط تیم تان. شما به خوبی می دانید که چه زحمتی برای به دست آوردن آنها متحمل شده است. 
در بسیاری از مواقع این علاقه صاحبان کاروکسب‌ها نسبت به محصولات شان به طرز آشکاری خود را در قیمت گذاری محصولات نشان می دهد. اما اگر بسترهای لازم و دلایل محکمی پشت این قیمت گذاری نباشند درک لزوم خرید از شما توسط مشتریان برای آنها بسیار سخت خواهد شد. بنابراین هیچ گاه از اظهار دلایل به مشتری برای کم کردن نگرانی وی و سوالات وی در ارتباط با قیمت گذاری خود نهراسید. مثلاً در مورد یک پیراهن نخی حتماً به مشتری این توضیح را بدهید که قیمت آن به علت استفاده از نخ خالص از یک پیراهن مصنوعی – نخی گران تر است.
می توانید از روش های زیر برای توضیح دلایل تفاوت قیمت و قیمت گذاری خود استفاده کنید.
1)    به مشتری درباره ویژگی های خاص هر محصول توضیح بدهید.
2)    از تاریخچه کاری خود بگویید و اینکه کار خود را از کجا شروع کرده اید.
3)    از مزیت های رقابتی خود برای مشتری صحبت کنید.
4)    هنگام صحبت در مورد موارد 1 تا 3، اینکه مشتری عضو کدام دسته مشتریان محسوب می شود را در نظر بگیرید.
جذابترین قیمت برای مشتری همیشه پایین ترین قیمت نیست
تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری یک محصول می تواند یک چالش به حساب بیاید چرا که همیشه عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی تصمیم شما در این زمینه تأثیر می گذارند. اینکه همیشه پایین ترین قیمت را برای مشتریان خود در نظر بگیرید لزوماً به معنای فروش بیشتر و یا ایجاد انگیزه بیشتر در مشتریان برای خرید از شما نیست. 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.