وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

۶ سوال کلیدی که بیزنس پلن شما باید پاسخگوی آن باشد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

۶ سوال کلیدی که بیزنس پلن شما باید پاسخگوی آن باشد

بیزنس پلن یا طرح کار و کسب ستون فقرات سازمان شما و سنگ بنای آن محسوب میشود. نگارش یک بیزنس پلن از جهاتی آسان است اما این طرح باید برخی سوالات را پاسخگو باشد:
1.    به چه نیاز یا نیازهایی میپردازید؟
این سوال مهمی است چرا که فراتر از پرسش {کار و کسب شما چه میکند؟} جنبه های عمیق تر و دقیق تری را مورد سنجش قرار میدهد. توصیف محصولات و یا خدمات یک ضرورت است اما بیزنس پلن باید ارزیابی دقیق تری از این موضوع داشته باشد.
بقول قدیمی ها هیچ ماست بندی نمیگوید ماست من ترش است و از دیدگاه بسیاری محصولی که ارائه میکنند کالا یا خدمتی کاربردی است، اما در این خصوص باید دیدگاهی منطقی تر و رویکردی انتقادی تر در پیش بگیرید تا ارزیابی بهتری از نیروهای محرک تصمیم به خرید محصول توسط مشتری داشته باشید: کدام نیاز اساسی است که کار و کسب شما به آن میپردازد؟ این مهم میتواند به پشتوانه تحقیقات دقیق بازاریابی و رفتارشناسی مشتریان حاصل شود.
2.    چه چیزی شما را متمایز میکند؟
روزانه تجارتهای نوپای زیادی به منصه ظهور میرسند و پس از مدت کوتاهی از صفحه رادار کار و کسبها محو میشوند. به احتمال زیاد کار و کسبهای مشابه زیادی به همان نیازهایی میپردازند که سازمان شما روی آن تمرکز دارد. این به معنای آن نیست که شما قادر به رفع بهتر  و یا متفاوت تر این نیازها نیستید، اما در این زمینه چالشی جدی وجود دارد: شناسایی عوامل تمایز شما.
در گام اول باید بازی گران اصلی و رقبای فعال در فضای کاری خود را به کمک ابزارهای تحقیقاتی شناسایی و استراتژی آنها را تعیین کنید، اینکه چه کارهایی را به درستی و چه کارهایی را غلط انجام میدهند و قرار است در آینده چه کارهایی صورت دهند. شناسایی عوامل تمایز اجازه میدهد که بتوانید از رقبا پیش بیفتید و حرفی برای گفتن در این بازار شلوغ داشته باشید.
3.    مخاطب شما کیست؟
جواب نمیتواند همه باشد. صرف نظر از کاربردی بودن و یا سودمندی محصول یا خدمت شما، فروش آن به کل مردم دنیا امری محال است. در مورد عواملی نظیر سن، جنسیت، تحصیلات، منطقه جغرافیایی، شرایط کاری و شغلی، وضعیت تاهل، ویژگیهای رفتاری و ... افراد به کمک تحقیقات بازاریابی پرداخته تا بهترین مسیر پیش رو و مخاطبان متناسب را شناسایی کنید. 
 بهتر است در ابتدا روی یک بازار هدف محدود و با قدرت خرید بالا تمرکز کنید.
4.    کار و کسب شما قرار است چگونه کسب درآمد کند؟
شاید این سوال بدیهی به نظر برسد اما در عمل شرکتهایی که در این زمینه عملکرد قابل دفاعی داشته باشند محدودند. پاسخ مختصر به این سوال میتواند چنین چیزی باشد: از راه فروش محصولات/خدمات. اما چطور میخواهید محصولات خود را به فروش رسانید؟ و در کجا میخواهید بفروشید؟ و به چه بهایی میخواهید محصولات و یا خدمات خود را بفروشید؟
وجه دیگر سوال هزینه های عملیاتی هستند که باید در این خصوص نیز فکر شود.
5.    چگونه میخواهید کار و کسبتان را ترویج کنید؟
ترویج کار و کسب و شناساندن آن به اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. در غیر این صورت مردم هیچ گاه متوجه نخواهند شد که شما که هستید. استراتژی بازاریابی شما در شروع میتواند دنباله روی کار و کسبهای مشابه قبل از شما باشد. آیا آنها از کانالهای سنتی تبلیغات بهره میبرند و یا از رویکردهای جدید مبتنی بر دیجیتالیسم استفاده میکنند؟ آیا آنها در نمایشگاهها و رویدادها شرکت دارند و یا از فناوری به منظور انتشار پیام خود بهره میبرند؟ چطور این کار را میکنند؟ شما باید چه کاری انجام دهید؟
6.    برای شروع به چه چیزی نیاز دارید؟
همه تجارتها باید از جایی شروع کنند اما نقاط شروع بسته به نوع صنعت و حتی شخصیت بنیانگذار آن میتواند کاملا متفاوت باشد. آیا به تجهیزات پیشرفته نیاز دارید؟ چه کسانی را باید استخدام کنید؟ برای شروع به کار چقدر سرمایه اولیه نیاز دارید؟ این سوالات میزان منابع مورد نیاز برای شروع کار را مشخص میکنند. 
پاسخگویی به این سوالات یک فرایند مقطعی و یک بار مصرف نیست. بلکه بیزنس پلن شما باید سندی پویا و تحول گرا باشد که با تکامل شرکت رشد کند. شما در طول چرخه عمر سازمان خود با چالشها و فرصتهای جدید مواجه خواهید شد و بیزنس پلن شما باید با این شرایط خود را وفق دهد.
منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/242596

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.