2- چگونه زندگی خود را اندازهگیری کنیم؟؛ نوشتهی کلایتون کریستنسن، جیمز آلوورث و کارن دیلون
How Will You Measure Your Life?
به اعتقاد برخی کریستنسن از بزرگترین اندیشمندان کسب و کار و از برجستهترین پژوهشگران حوزهی نوآوری است. این کتاب داستان افرادی است که در راه یافتن معنا سر از پا نمیشناسند. کریستین در سال 2010 و طی یک سخنرانی الهام بخش و بسیار اثرگذار در دانشکدهی کسب و کار هاروارد مجموعهای از رهنمودها برای یافتن معنا و شادکامی در زندگی را ارائه کرد. مثالهای او که بیشتر از تجارب شخصی خودش نشأت میگیرد، به بیان و تشریح این امر میپرداخت که چگونه حتی افراد بسیار موفق نیز میتوانند به دام اندوه سقوط کنند. وی که خود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکرد، سؤالاتی نظیر آنکه چگونه میتوانم در شغل خود احساس خوشنودی بیشتری کنم؟ چگونه میتوانم یقین کنم که روابط شخصیام به منبعی نامحدود برای شادکامیام تبدیل شود؟ و این قبیل پرسشها را پاسخ میگوید. این کتاب نردبانی بلند بالا برای دستیابی به موفقیت است.
3- بهرهوری بیشینه: چگونه در کمترین زمان به بیشترین نتایج دست یابیم؛ نوشتهی رابرت پوزن
Extreme Productivity: Boost Your Results ,Reduce Your Hours
همه چیز از نام کتاب مشخص است. این کتاب یک الگوی پیشرو در زمینهی برنامهریزی است.
4- سیگنال و پارازیت: چرا بیشتر پیشبینیها غلط از آب در میآیند، اما برخی نه؟! ؛ نوشتهی نیت سیلور
The signal & the noise: why so many predictions fail, but some don^t
عمده شهرت سیلور مرهون پیشبینیهای دقیق او به ویژه در مورد انتخابات آمریکا است. نیویورک تایمز او را اثرگذارترین پیشگوی سیاست میخواند. نیت سیلور در این کتاب با یادآوری نیاز روز افزون کسب وکارها به بحث پیشبینی، علت ناکام ماندن بسیاری از پیشبینیها را اطمینان بیش از حد میداند و ضرورت بها دادن به پدیدهی عدم قطعیت و اقبال (Serendipity) را گوشزد میکند. این کتاب چکیدهای ارزشمند از تجارب خبرگان بحث پیشبینی آینده است.
5- شجاعت بی حد و مرز: چگونه شهامت آسیبپذیری میتواند روش زندگی، عشقورزی، انجام وظایف والدینی، و رهبری ما را دستخوش تغییر کند؛ نوشتهی بران براون
Daring greatly: how the courage to be vulnerable transforms the way we live, love, parent, & lead)
این که کارآفرینان و رهبران برتر آسیبناپذیرند، افسانهای بیش نیست. اگر زندهاید و نفس میکشید و با دیگران در ارتباط هستید و کار میکنید، پس آسیب پذیرید. دکتر براون در این کتاب تمامی باورها و دانستهها و تصوراتمان نسبت به آسیبپذیری را به چالش میکشد و بر اساس دوازده سال کار پژوهشی خود استدلال میکند که آسیبپذیری نه تنها ضعف نیست، بلکه آشکارترین مسیر پیشروی انسانها برای دستیابی به شهامت و معنا داری است.
6- قدرت عادت: چرایی کارهایی که در زندگی و کسب و کار خود میکنیم؛ چارلز داهیگ
The power of habit
چارلز داهیگ در این کتاب با عنوان «قدرت عادت» به علمی اشاره می کند که پشت آن پرسش و چرایی درباره کارهای مختلف وجود دارد. در این کتاب وی تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می نویسد عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه وجود دارد که به مغز شما می گوید وارد فاز اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن مرحله روتین یا روزمرگی است و مرحله سوم پاداش است که چیزی که مغز شما دوست دارد به یادآوری آن کمک می کند و حلقه عادت شکل می گیرد.
7- اقبال، جرأت، ذکاوت، قلب: جعبه ابزار تبدیل شدن به یک کارآفرین و ایجاد کسب و کاری فوقالعاده؛ نوشتهی آنتونی تیجان، ریچارد هرینگتون، وستون یان
Heart, Smarts, Guts, and Luck: What It Takes to Be an Entrepreneur and Build a Great Business
کسب و کار و داد و ستد شهامت میطلبد، اما شهامت معادل بیباکی و نترسی نیست. کارفرمایان پر دل و جرات انسانهای نترس نیستند، آنها صرفاً چگونگی حریف شدن بر مسائل را میدانند، و شاید چگونه پیشرفت کردن در محیطهای ناآرام و متلاطم.
8- سر بزنگاه: فرصت قاپی در دنیای غیرقابل پیشبینی؛ نوشتهی فرانس یوهانسون
The click moment: seizing opportunity in an unpredictable world
این کتاب پیرامون دو ایدهی بسیار ساده ولی برانگیزاننده است. اولی آنکه موفقیت بیش از میزان تصور ما بسته به اقبال است و تصادفی است. و نکتهی دوم این است که روشهای خاصی وجود دارد که افراد و سازمانها میتوانند با استفاده از آن این فرصتهای تصادفی را شکار کنند و به نفع خود به کار برند.
به اعتقاد یوهانسون، استراتژی، برنامهریزی، و تحلیل دقیق دیگر مثل سابق نمیتواند تضمینگر عملکرد باشد؛ چرا که محیطهای کسب و کاری امروزی بسیار پیچیدهتر هستند و وابستگی بیشتری به بخت و اقبال دارند.
9- انتظار: هنر و علم تاخیر؛ نوشتهی فرانک پارتنوی
Wait: the art & science of delay
ایدهی این کتاب از بحران مالی، یعنی زمانی که فروپاشی و ورشکستگی بانکها و تصمیمگیریهای بسیار نادرست دست اندرکاران موجب دامن زدن بیشتر به مشکلات شد نشات میگیرد. نویسنده کتاب در مصاحبهای با هاروارد بیان میدارد که با وجود این مسایل بر آن شد تا کمی عقب بایستد و در جهت ادراک جزئیات این بحران، و نیز تغییرات صورت گرفته در فرایند تصمیم گیری بکوشد.
او در جریان مطالعات خود دریافت که برادران Lehman در سال 2005 و در پی ضرر و زیان کلان این شرکت بر اثر رکود اقتصادی یک جلسه تصمیمگیری به راه انداختهاند. آنها در این کرسیهای آموزشی از کمک تعدادی از روانشناسان مشهور بهره بردند.Malcolm GLADWALL نویسنده کتاب Blink (چشمک) نیز از جمله دعوت شدگان بود، و رییسLehman، تعدادی کپی از این کتاب را در میان حضار توزیع کرد.
علاوه براین تعداد زیادی از مدیران ارشد اجرایی نیز در این جلسات حضور داشتند. دستاورد این گردهمایی تعدادی از بدترین تصمیمات شتابزده در طول تاریخ تجارت بود و این شد که این موسسه جهانی عظیم سرمایهگذاری ورشکست شد. دستمایه اصلی این کتاب همین است، اینکه برای هر فردی و در هر شرایطی میزان بهینهای از تأخیر متصور است.
10- چالش رهبری: چگونه باعث وقوع رخدادهای فرا واقع و حیرتانگیز در سازمان شویم؛ نوشتهی جیمز کوزس و بری پوسنر
The leadership challenge: how to make extraordinary things happen in organization
این کتاب عصارهی پژوهشهای 30 ساله در زمینهی رهبری است. تجارب کاری بسیاری از رهبران جهان را میتوان در این کتاب یافت.
سبز باشید
<!--[if !mso]> <!--[endif] -->
وبسایت Fastcompany .com، به تازگی فهرستی از برترین کتابهای حوزهی تجارت و کسب و کار را منتشر ساخته است که به بررسی برخی از آنها میپردازیم. امید است کتب حاضر مورد استفادهی اهالی دانش قرار گیرد.
1.سکوت: قدرت درونگرایان در دنیایی که نمیتواند آرام بگیرد؛ نوشتهی سوزان کین
Quiet: The Power of Introverts in a World that Can^t Stop Talking
سوزان کین در این کتاب از درونگرایان به عنوان گنجینهی دست نخوردهی استعداد یاد میکند، و با همین استدلال ضرورت فراهم کردن شرایط کاری مناسب و متفاوت را برای این عده یادآور میشود. به اعتقاد کین فضای سازمانهای امروزی بیشتر مناسب افراد برونگرا است و مانعی به سر راه پیشرفت درونگرایان است. به گفتهی او، "زمانی که افراد گرد هم میآیند تا گره از مشکلی بگشایند، لزوماً به بهترین ایدهها دست نخواهند یافت بلکه به ایدهی بهترین سخنوران دست مییابند" .
2.چگونه زندگی خود را اندازهگیری کنیم؟؛ نوشتهی کلایتون کریستنسن، جیمز آلوورث و کارن دیلون
How Will You Measure Your Life?
به اعتقاد برخی کریستنسن از بزرگترین اندیشمندان کسب و کار و از برجستهترین پژوهشگران حوزهی نوآوری است. این کتاب داستان افرادی است که در راه یافتن معنا سر از پا نمیشناسند. کریستین در سال 2010 و طی یک سخنرانی الهام بخش و بسیار اثرگذار در دانشکدهی کسب و کار هاروارد مجموعهای از رهنمودها برای یافتن معنا و شادکامی در زندگی را ارائه کرد. مثالهای او که بیشتر از تجارب شخصی خودش نشأت میگیرد، به بیان و تشریح این امر میپرداخت که چگونه حتی افراد بسیار موفق نیز میتوانند به دام اندوه سقوط کنند. وی که خود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکرد، سؤالاتی نظیر آنکه چگونه میتوانم در شغل خود احساس خوشنودی بیشتری کنم؟ چگونه میتوانم یقین کنم که روابط شخصیام به منبعی نامحدود برای شادکامیام تبدیل شود؟ و این قبیل پرسشها را پاسخ میگوید. این کتاب نردبانی بلند بالا برای دستیابی به موفقیت است.
3.بهرهوری بیشینه: چگونه در کمترین زمان به بیشترین نتایج دست یابیم؛ نوشتهی رابرت پوزن
Extreme Productivity: Boost Your Results ,Reduce Your Hours
همه چیز از نام کتاب مشخص است. این کتاب یک الگوی پیشرو در زمینهی برنامهریزی است.
4.سیگنال و پارازیت: چرا بیشتر پیشبینیها غلط از آب در میآیند، اما برخی نه؟! ؛ نوشتهی نیت سیلور
The signal & the noise: why so many predictions fail, but some don^t
عمده شهرت سیلور مرهون پیشبینیهای دقیق او به ویژه در مورد انتخابات آمریکا است. نیویورک تایمز او را اثرگذارترین پیشگوی سیاست میخواند. نیت سیلور در این کتاب با یادآوری نیاز روز افزون کسب وکارها به بحث پیشبینی، علت ناکام ماندن بسیاری از پیشبینیها را اطمینان بیش از حد میداند و ضرورت بها دادن به پدیدهی عدم قطعیت و اقبال (Serendipity) را گوشزد میکند. این کتاب چکیدهای ارزشمند از تجارب خبرگان بحث پیشبینی آینده است.
5.شجاعت بی حد و مرز: چگونه شهامت آسیبپذیری میتواند روش زندگی، عشقورزی، انجام وظایف والدینی، و رهبری ما را دستخوش تغییر کند؛ نوشتهی بران براون
Daring greatly: how the courage to be vulnerable transforms the way we live, love, parent, & lead)
این که کارآفرینان و رهبران برتر آسیبناپذیرند، افسانهای بیش نیست. اگر زندهاید و نفس میکشید و با دیگران در ارتباط هستید و کار میکنید، پس آسیب پذیرید. دکتر براون در این کتاب تمامی باورها و دانستهها و تصوراتمان نسبت به آسیبپذیری را به چالش میکشد و بر اساس دوازده سال کار پژوهشی خود استدلال میکند که آسیبپذیری نه تنها ضعف نیست، بلکه آشکارترین مسیر پیشروی انسانها برای دستیابی به شهامت و معنا داری است.
6.قدرت عادت: چرایی کارهایی که در زندگی و کسب و کار خود میکنیم؛ چارلز داهیگ
The power of habit
چارلز داهیگ در این کتاب با عنوان «قدرت عادت» به علمی اشاره می کند که پشت آن پرسش و چرایی درباره کارهای مختلف وجود دارد. در این کتاب وی تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می نویسد عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه وجود دارد که به مغز شما می گوید وارد فاز اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن مرحله روتین یا روزمرگی است و مرحله سوم پاداش است که چیزی که مغز شما دوست دارد به یادآوری آن کمک می کند و حلقه عادت شکل می گیرد.
7.اقبال، جرأت، ذکاوت، قلب: جعبه ابزار تبدیل شدن به یک کارآفرین و ایجاد کسب و کاری فوقالعاده؛ نوشتهی آنتونی تیجان، ریچارد هرینگتون، وستون یان
Heart, Smarts, Guts, and Luck: What It Takes to Be an Entrepreneur and Build a Great Business
کسب و کار و داد و ستد شهامت میطلبد، اما شهامت معادل بیباکی و نترسی نیست. کارفرمایان پر دل و جرات انسانهای نترس نیستند، آنها صرفاً چگونگی حریف شدن بر مسائل را میدانند، و شایدچگونه پیشرفت کردن در محیطهای ناآرام و متلاطم.
8.سر بزنگاه: فرصت قاپی در دنیای غیرقابل پیشبینی؛ نوشتهی فرانس یوهانسون
The click moment: seizing opportunity in an unpredictable world
این کتاب پیرامون دو ایدهی بسیار ساده ولی برانگیزاننده است. اولی آنکه موفقیت بیش از میزان تصور ما بسته به اقبال است و تصادفی است. و نکتهی دوم این است که روشهای خاصی وجود دارد که افراد و سازمانها میتوانند با استفاده از آن این فرصتهای تصادفی را شکار کنند و به نفع خود به کار برند.
به اعتقاد یوهانسون، استراتژی، برنامهریزی، و تحلیل دقیق دیگر مثل سابق نمیتواند تضمینگر عملکرد باشد؛ چرا که محیطهای کسب و کاری امروزی بسیار پیچیدهتر هستند و وابستگی بیشتری به بخت و اقبال دارند.
9.انتظار: هنر و علم تاخیر؛ نوشتهی فرانک پارتنوی
Wait: the art & science of delay
ایدهی این کتاب از بحران مالی، یعنی زمانی که فروپاشی و ورشکستگی بانکها و تصمیمگیریهای بسیار نادرست دست اندرکاران موجب دامن زدن بیشتر به مشکلات شد نشات میگیرد. نویسنده کتاب در مصاحبهای با هاروارد بیان میدارد که با وجود این مسایل بر آن شد تا کمی عقب بایستد و در جهت ادراکجزئیات این بحران، و نیز تغییرات صورت گرفته در فرایند تصمیم گیری بکوشد.
او در جریان مطالعات خود دریافت که برادران Lehman در سال 2005 و در پی ضرر و زیان کلان این شرکت بر اثر رکود اقتصادی یک جلسه تصمیمگیری به راه انداختهاند.آنها در این کرسیهای آموزشی از کمک تعدادی از روانشناسان مشهور بهره بردند.Malcolm GLADWALL نویسنده کتاب Blink (چشمک) نیز از جمله دعوت شدگان بود، و رییسLehman، تعدادی کپی از این کتاب را در میان حضار توزیع کرد.
علاوه براین تعداد زیادی از مدیران ارشد اجرایی نیز در این جلسات حضور داشتند. دستاورد این گردهمایی تعدادی از بدترین تصمیمات شتابزده در طول تاریخ تجارت بود و این شد که این موسسه جهانی عظیم سرمایهگذاری ورشکست شد.دستمایه اصلی این کتاب همین است، اینکه برای هر فردی و در هر شرایطی میزان بهینهای از تأخیر متصور است.
10.چالش رهبری: چگونه باعث وقوع رخدادهای فرا واقع و حیرتانگیز در سازمان شویم؛ نوشتهی جیمز کوزس و بری پوسنر
The leadership challenge: how to make extraordinary things happen in organization
این کتاب عصارهی پژوهشهای 30 ساله در زمینهی رهبری است. تجارب کاری بسیاری از رهبران جهان را میتوان در این کتاب یافت.
<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false false EN-US X-NONE FA <!--[if gte mso 9]> <!--[if gte mso 10]> <!--[endif] -->