۳ مدل جدید مشاوره کار و کسب: مشارکتی، مداوم و فوری
مانند اکثر صنایع، مشاوره کسب و کارها نیز سهم نسبتاً زیادی از اختلالات را تجربه کردهاند. اما این موضوع در هیچ کجا به اندازه نحوه عملکرد شرکتهای مشاوره مشهود نیست. در بیشتر موارد، شرکتهای مشاوره معمولاً با مشتریان در یک مدل هرمی کار میکنند.
شرکای ارشد در رأس، رابطه را مدیریت میکنند و پس از جلب مشارکت، مشارکت بسیار کمی دارند یا اصلاً مشارکتی ندارند. سپس مشاوران جوان گام بعدی را برای تدوین استراتژی و اجرای ابتکار عمل از طرف مشتری برمیدارند.
اما با تغییر انتظارات و رفتار مشتری، بسیاری از مشاوران متوجه میشوند که این مدل کار و کسب معمولی با واقعیت امروز همسو نیست.
بر اساس تحقیقات Sioo، یک مرکز بین دانشگاهی هلندی برای مدیریت تغییر چابک و فرآیندهای سازمانی، مدل سنتی مشاوره مدیریت مبتنی بر تکیه بر یک مشاور، انجام پروژههای تحقیقاتی طولانی و تمرکز بر مشاوره استراتژیک، برای نیازهای امروز مشتری مناسب نیست.
در واقع، ۵۹٪ از پاسخدهندگان به نظرسنجی مشاوره Sioo موافق بودند که مدلهای کار و کسب آنها برای حفظ رقابت باید تغییر کند. و این منطقی است.
مشتریان متقاضی مشاوره امروزه خواهان نتایج سریعتر، راهحلهای پیچیدهتر و خدماتی هستند که از فناوری اطلاعات برای اطلاعرسانی و بهبود کل فرآیند استفاده میکنند. در عوض، از مشاوران نیز خواسته میشود که کاری بسیار فراتر از ارائه مشاوره استراتژیک انجام دهند.
به عنوان مثال، بسیاری از مشاوران در نقشها و پروژههای غیر مشاورهای، از جمله اجرا، پیادهسازی و رهبری موقت، با مشتریان خود نیز درگیر هستند.
در نتیجه، این روندها تغییرات قابل توجهی را در مدلهای کار و کسب مشاوره ایجاد میکنند، جایی که مشاوران استراتژی بیشتر و بیشتر بر موارد زیر تمرکز میکنند:
خدمات مشاوره تخصصی
بخشهای خاص بازار
تأثیر سریعتر بر مشتری
همکاری با سایر شرکتهای مشاوره.
با انجام این کار، شرکت ها و مشاوران آنها میتوانند مزیت رقابتی کسب کنند.
بنابراین، نحوه عملکرد شرکتهای مشاوره تجاری دقیقاً چگونه در حال تغییر است؟ تحقیقات Sioo سه مدل مشاوره کار و کسب جدید را نشان داد که به نظر میرسد در حال ظهور هستند. بیایید نگاهی دقیقتر به آنها بیندازیم.
۳ نوع مدل کسب و کار مشاورهای جدید که در حال ظهور هستند
۱. مشاوره مشارکتی
مشاوره مشارکتی شامل چندین شرکت مشاورهای است که برای برآوردن نیازهای مشتری با یکدیگر همکاری میکنند. اغلب این شامل شبکهای از شرکتها میشود که به طور مکرر در پروژهها با ترکیب تخصص، فناوری اطلاعات، ابزارهای دیجیتال و دانش مشترک برای ارائه ارزش به مشتریان همکاری میکنند.
شرکای شبکه مختلف ممکن است برای پروژههای خاص با هم همکاری کنند و در صورت نیاز میتوانند وارد پروژه شوند یا از آن خارج شوند. در نهایت، با اتصال و همکاری با یکدیگر، شرکتها میتوانند به مجموعه دانش وسیعتری دسترسی پیدا کنند، انعطافپذیری بیشتری برای برآوردن خواستههای متغیر مشتری ایجاد کنند و ارزش و نتایج سریعتری ایجاد کنند.
پلتفرمهای جذب استعداد بر اساس تقاضا نیز در این مدل کار و کسب نوظهور نقش داشتهاند. شبکه مشاوران مستقل به شرکتها اجازه میدهد تا شبکهسازی و همکاری خود را فراتر از همکاری با سایر شرکتهای مشاورهای گسترش دهند. آنها میتوانند متخصصان جهانی را در بازارها یا موضوعات خاص پیدا و استخدام کنند و این امر آنها را قادر میسازد تا بینشها و خدمات تخصصی و همچنین اجرا و رهبری عملی را برای مشتریان خود ارائه دهند.
۲. مشاوره مداوم
یکی دیگر از مدلهای نوظهور مشاوره کار و کسب، مشاوره مداوم است که بر تجزیه و تحلیل دادهها و اشتراکها تمرکز دارد. مککینزی با ارائه خدمات McKinsey Solutions خود، پیشگام برخی از نوآوریها در این حوزه است.
McKinsey Solutions تخصص صنعتی و عملکردی شرکت را با تجزیه و تحلیل دادهها، فناوری پیشرفته و دادههای اختصاصی ترکیب میکند تا راهحلهای مداومی را ارائه دهد که مشتریان میتوانند هر روز از آنها استفاده کنند. این راهحلها شامل راهحلهایی برای معیارسنجی، تشخیص و تجزیه و تحلیل در قیمتگذاری، ساختار سازمانی، عملیات ناب،طرحهای فروش، ارزیابی عملکرد اغراد، شرکت و موارد دیگر است.
ایده پشت مشاوره مداوم، ایجاد ارزش مداوم برای مشتریان و ایجاد درآمد مداوم از طریق خدمات مبتنی بر اشتراک و درآمدهای مکرر است. با ترکیب تخصص و بینشهای استراتژیک شرکت با دادههای بزرگ، ابزارها و فرآیندهای جدید، مشاورهها میتوانند از قلمرو درآمد یکباره و پروژههای یکباره خارج شوند و به یک مدل همیشه سبز جدید تبدیل شوند که نتایج مثبتی برای شرکت و مشتریان آن ایجاد میکند.
۳. مشاوره فوری
مدل تجاری جدید نهایی، مشاوره فوری است، که در آن همه چیز در مورد ارائه ارزش به مشتریان از روز اول یا در کوتاهترین زمان ممکن است. اغلب این شامل مشاوره استراتژیک، اجرا و پیادهسازی میشود. تحت این مدل کار و کسب، مشاوران بدون نیاز به تحقیقات گسترده از قبل، وارد یک پروژه میشوند و بینشها و خدمات عملی ارائه میدهند.
مشاوره فوری نیازهای مشتری را برای ارزش و نتایج سریعتر برآورده میکند و اغلب با تخصص تخصصی در صنعت یا موضوع مرتبط است.
به عنوان مثال، یک شرکت مشاوره ممکن است مشتری داشته باشد که نیاز به تبدیل یک چشمانداز استراتژیک به یک برنامه عملیاتی دارد و به منبعی با تجربه خاص در صنعت نیاز دارد که بتواند آن را توسعه داده و اجرا کند. یا، ممکن است مشتری به دنبال یک متخصص مالی باتجربه باشد که بتواند به شرکت در ایجاد شیوهها، فرآیندها و گزارشهای حسابداری بهتر کمک کند.
مواردی مانند موارد یاد شده اغلب برای مشاوره فوری بسیار مناسب هستند، جایی که مشاوران میتوانند بلافاصله شروع به کار کنند و تخصص، مهارتها و تجربه خود را بدون انتظار معمول برای یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت و توصیههای بعدی به کار گیرند.
معنای این مدلهای جدید کار و کسب برای آینده مشاوره
این مدلهای جدید مشاوره کار و کسب قطعاً در حال افزایش هستند و ما شاهد انواع مختلفی از آنها در بودهایم. از آنجایی که اختلال همچنان بر نحوه و محل کار ما تأثیر میگذارد، پیشبینی میکنیم که استفاده از این مدلهای کسبوکار با توجه به ارزش استراتژیک آنها توسط شرکتهای مشاورهای افزایش یابد.
این بدان معناست که احتمالاً در سالهای آینده شاهد تأثیر بیشتری از این مدلهای جدید خواهیم بود، یا حداقل میتوانیم انتظار داشته باشیم که تغییرات قابل توجه بیشتری را در صنعت مشاوره به طور کلی مشاهده کنیم. در هر صورت، ما در حال حاضر در جهانی هستیم که مشاوره به سبک معمول، چیزی نیست که مشتریان به دنبال آن باشند.
چنانچه علاقهمند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تناسب کار و کسب خود با شیوه های مختلف مشاوره هستید می توانید با مرکز مشاوره TMBA با شماره ی 09033144935 تماس حاصل فرمایید، تا مشاوران این مرکز پس از دریافت اطلاعات و شناخت بیشتر از نوع کار و کسب شما ، راهنمایی های بیشتری ارئه دهند.