وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

13درس‌گفتار؛ 13 پله صعود

1- ادراک 20/20-  مراقب سندرم "از قبل می‌دانستم" باشید

گاهی افراد پس از آنکه نتیجه‌ی رویدادی عیان شد، به این اشتباه می‌افتند که ما از قبل نتیجه را می‌دانستیم. و به قول مثال معروف معما چو حل گشت آسان شود! نام دیگر این سندرم ادراک 20/20 است و افراد مبتلا چنین تصور می‌کنند که علامه دهر بوده و  بی نیاز از هرگونه اطلاعاتی از پیش دانای بر مسایل هستند.

 

مشکل چنین سندرمی اینجا است که گاهی انسانها دیگر نیاز به اطلاعات را احساس نمی‌کنند و بی‌گدار به آب می‌زنند. فراموش نکنید که با آنکه اقبال و اتفاق امری انکارناپذیر است، لیکن بهره‌مندی و تجهیز بودن به اطلاعات موضوعی حیاتی است.

 

2- آزمون‌های 30 روزه برای یک عمر آرامش به مدت 30 روز چیز جدیدی را امتحان کنید

 

چنانچه می‌خواهید قابلیت‌های خود را رشد دهید و شکوفا کنید، عادتی را تغییر دهید و یا عادتی جدید را به مدت 30 روز انجام دهید. در واقع عدد 30 برای دستیابی به موفقیت توسط استیو پاولینا به کار رفت. او به گفته‌ی خود عبارت "آزمون 30 روزه " را از صنایع نرم افزاری به عاریت گرفته است که عموما نسخه‌ی آزمایشی محصول خود را به مدت 30 روز به رایگان (نسخه‌های موسوم به آزمایشی یا Trial) در اختیار افراد قرار می‌دهند و همین امر عاملی برای خرید آن محصولات می‌گردد. (البته انتخاب مشتری در این اصل بسیار مهم است و لازم است مواظب کسانی باشید که هدفشان سواری رایگان است).

 

به اعتقاد پاولینا کسب عادات پسندیده و جدید مستلزم تمرین کردن است. از آنجا که برخی از ساختارهای مغز انسان در برابر تغییر مقاومت نشان می‌دهند، به اعتقاد او بهتر است که عادات جدید یا ترک عادات قدیم را به مدت 30 روز اجرایی کنید و خواهید دید که این عادات جدید به زودی ملکه‌ی ذهنتان خواهند شد و تا مدتها آرامش و تندرستی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

 

به طور کلی شرطی‌سازی کلید تغییرات پایدار است. اگر می‌خواهید عادتی کسب کنید یا عادتی را تغییر دهید، پس هر روز و به تدریج این کار را انجام دهید. زیگ‌زیگلار در جمله‌ای طنزگونه می‌گوید، "مردم اغلب می‌گویند که انگیزه دوامی ندارد، حمام کردن هم دوام ندارد و باید تجدید شود، به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر روز حمام کنید."

 

 

 

3- اثر زایگارنیک؛ اهمیت قدم اول در انجام کارها

 

اثر زایگارنیک به این امر اشاره دارد که تکالیف ناقص یا ناکامل، در مقایسه با تکالیف کامل برای مدت طولانی‌تری در حافظه‌ می‌مانند.

 

این اصل که اولین بار در سال 1927 توسط بلوما زایگارنیک پیشنهاد شد، حاکی است که شخص تکالیف ناتمام خود را بهتر به خاطر می‌سپارد تا تکالیف تکمیل شده، به زبان ساده‌تر توضیح اصل زایگارنیک بدین صورت است:

 

ذهن ما عادت دارد که هر مسأله‌ای برایش روشن باشد، لذا هنگامیکه به یک مسأله‌ی مبهم یا حل نشده برخورد کند تا زمانیکه به پاسخ قانع کننده‌ای نرسد مرتب به دنبال پاسخ می‌گردد. این دلیل خوبی است برای شروع و برداشتن قدم اول، در واقع  مغز ما به گونه‌ای شکل گرفته که کاری را که نتواند به پایان برساند را از اساس شروع نکند. بنابراین ما ذاتا دوست داریم کاری را که شروع کرده‌ایم به سرانجام برسانیم، و دلیل آن ساختار مغزی و ذهن ما است.

 

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.