وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چرت و پرت یاب مغز خود را فعال کنید : 5 قدم برای یک تصمیم‌گیری هوشمندانه

پاسخ به این سؤال را پرطرفدارترین نویسنده‌ی سایت فوربس یعنی خانم جسیکاهگی (Jessica Hagy) می‌دهد، آن هم در قالب 5 مرحله‌ی ساده که بوسیله آن می‌توانید به اصطلاح او "چرت و پرت‌یاب مغز" خود را روی موج درست تنظیم کنید. هگی سبکی بسیار خاص در نوشتن مطالب دارد و همواره مقالات وی سرشار از اشکال و نمودارهای خلاقانه و عجیب است.

1- به شک و تردیدهای خود بها دهید و آنها را تصدیق کنید

 

آیا گاهی درباره‌ی چیزهای که می‌شنوید احساس تردید و پریشان خیالی می‌کنید؟

 

اگر پاسخ شما نیز مانند بسیاری دیگر از افراد به این سؤال مثبت است، باید بدانید که این خوب است و به معنای آن است که شما قدرت توجه دارید و چرت وپرت‌یاب مغزتان عمل می‌کند.

 

 

تفکر انتقادی یعنی شک مقدس، بدین معنا که در پدیده‌ای شک کنیم اما در آن تردید در جا نزنیم و با استفاده از تفکر خلّاق بهترین راه را جست و جو کنیم. لذا تردید و دیرباوری خود را نادیده نگیرید؛ بلکه با آن سر و کلّه بزنید. شک خط مقدم و سنگر دفاعی شما در مقابل دنیای آشوبناک و پر از پوچی و دوز و کلک امروز است.

 

2 - پذیرای نظرات بیرونی هم باشید تا تصمیمی مبتنی بر واقعیت بگیرید

 

افراد هم کیش و ملک بیشتر اوقات ساز مخالفی با هم نمی‌زنند. اما زمانی که شما نیاز به دانستن و دانش بیشتری دارید، باید کمی خارج از حلقه‌ی پیرامون خود چشم بدوانید و نظرات صاحبان اندیشه و محققان را نیز جویا شوید.

 

 

هم به حرف متملقین و چاپلوسان هوادار گوش بدهید و هم به حرفهای دشمنان قسم‌خورده – میانه‌ی حرف این دو حقیقت است. هرچه تردید بیشتر میشود، نیاز به تحقیق هم بیشتر احساس میشود و در نتیجه تصمیم درست تری اتخاذ میشود.

 

3-  حواستان جمع باشد که اقناع خود را به جای اطلاعات جا نزند

 

کسب اطلاعات نه نیاز به صرف هزینه آن چنانی دارد و نه زمان و نه حتی الزام به تبعیت. گرفتار مذاکراتی که نقش شما تنها در آن گوش دادن و لبخند زدن است نشوید.

 

 

4- انگیزه‌ ها را کشف کنید

 

چرا شما در این موقعیت هستید؟ چرا فرد مقابلتان چنین کلماتی را به زبان می‌آورد؟

 

چرا قیمت فلان جنس مرغوب 19.99 دلار تعیین شده است؟

 

مردم به خاطر خود، عشق، پول، و هیجان کار می‌کنند و اعمالی را صورت می‌دهند.

 

دانستن آنکه چه چیزی روی میز مذاکره است و در سرطرف مقابل چه می‌گذرد، گام نخست به سوی یک مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز است. اگر نیت طرف مذاکره خوب نباشد کار به جاهای باریک خواهد رسید و مذاکره شما بی نتیجه و یا نتیجه تصمیمی ضعیف خواهد بود.

 

فروختن و خریدن هر دو خوب است. فقط مطمئن شوید که معامله‌ای که می‌کنید عادلانه باشد. اگر به این موضوع شک داشتید، از معامله کنار بکشید چون به احتمال زیاد شک شما درست است.

 

یک چرت و پرت یاب سالم هزاران دلار و هزاران دقیقه از وقت گرانبهایتان را صرفه‌جویی می‌کند.

 

 

5- از چیزی که موجب پریشانی خاطر و ناراحتیتان می‌شود دوری کنید تا تصمیم محکمتری بگیرید

 

هر آنی که می‌خواهید از مذاکره با بازار گرمی کسی فرار کنید، لحظه‌ای درنگ جایز نیست.

 

 

فشار و استرس می‌تواند تصمیم‌گیری شما را دچار اختلال ‌کند. پس، از هر چیزی که نسبت به آن احساس خوبی ندارید دوری کنید، دست کم این موضوع در کسب وکار تجارت مصداق دارد.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.