"نوروماركتينگ، و تحقيقات بازاريابي در ايران" عنوان یادداشت اینجانب در بیست و هفتمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار
علاقهمندم این خبر را اعلام کنم که در دنیا تنها یک نشریه با نام "نورومارکتینگ" منتشر میشود که تاکنون فقط 2 شماره آن چاپ و انتشار یافته آن هم در 12 صفحه. همکارانم با سرپرست انتشار این نشریه خانم کارلا ناگل گفتگو کردند که رئیس انجمن کسب و کار علوم مارکتینگ (NMSBA) است. تعجب و شگفتی او از این بود که در ایران چقدر سریع پیوند بین نوروساینس و بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. او نیز با گشاده دستی، تمامی صفحات نشریه بینالمللی "نورومارکتینگ" را در اختیارمان قرار داد که بتدریج در نشریه چاپ و منتشر خواهد شد.
گزارشی از نشریه بینالمللی نورومارکتینگ را در صفحات 18 تا 21، توسعه مهندسی بازار بخوانید.
ما در توسعه مهندسی بازار پایهگذار نورومارکتینگ نبوده و نیستیم، اما پرافتخار و با صراحت اعلام میکنیم به سهم خود در شکلگیری فعالیتهای جدید بازاریابی ژرفایی بخشیم.
به هر رو، بهتر است گزارشی از نشریه توسعه مهندسی بازار در شماره جدید (27، مهر و آبان 1391) تقدیم کنم که عیناً از یادداشت مندرج در این نشریه صفحه 4 است.
- سرمقاله: دكتر حسن قاسمي، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي، داراي سوابق اجرايي فراواني در شركتهاي بزرگ وكوچك است. سرمقالهي اين شماره از او است و به موضوع فوقالعاده اساسي اشاره كرده كه توجه به آن سرنوشت بنگاههاي اقتصادي را تغيير خواهد داد.
- ميزگرد: "تحقيقات بازاريابي در ايران" از دو منظر بنگاههاي اقتصادي، و شركتهاي تحقيقات بازار برگزار شد. دكتر زهره دهدشتيشاهرخ، دكتر كامبيز حيدرزاده، مهندس سعيد جارودي، مهندس اميرحسين سرفرازيان و اينجانب، شركتكنندگان اين ميزگرد بوديم. شرح مختصري از اين ميزگرد را در 6 صفحهي اين شماره بخوانيد.
- نوروماكتينگ: "نوروماركتينگ" موضوعي است برپايهي مطالعات بين رشتهاي. بازاريابان تيزبين و هوشمند دريافتند ميتوانند براي پيشبرد فعاليتهاي بازاريابي، تبليغات، و فروش از دستگاهها و ابزارهاي پزشكي بهرهمند شوند كه متخصصان عصبشناسي (نورولوژي) براي تشخيص ضايعات مغزي استفاده ميكنند. براي مثال از اين ابزارها شركتها و برندهاي جهاني استفاده ميكنند، روِساي جمهوري امريكا براي پيشبيني آراي مردم استفاده ميكنند، و...
خواهيد گفت چگونه؟ پاسخ اين پرسش و بسياري از كاربردهاي نوروماركتينگ را در اين شماره و نشريهي پيشين (شمارهي 26) جستجو كنيد.
جالب است اگر بدانيد اكنون برخي از دانشگاههاي معروف دنيا در رشتههاي بازاريابي از متخصصان نوروساينس، و نوروماركتينگ براي تدريس استفاده ميكنند. گفتگوهايي با اين بزرگان و از جمله رئيس انجمن كسبوكار و علوم نوروماركتينگ (NMSBA) داشتهايم كه هم اين شماره و هم شمارههاي آتي در جريان آن قرار خواهيد گرفت.
- فيلمهاي نوروماركتينگ: يك لوح فشرده حاوي 10 فيلم از بزرگان نوروماركتينگ جهان و مؤسسات معروف دنيا نظير سيلزبرين (sales brain) و نوروفوكس (NeuroFocus) را همكارانم به زبان انگليسي تهيه كردهاند و با زيرنويس فارسي آن را توليد كردند. اين فيلم با قيمت نازل 5 هزار تومان قابل خريداري است. به اختصار دربارهي اين فيلمها در صفحات 30 و 31 بخوانيد.
- فيلمهاي فروش: آموزشگاه بازارسازان براي تقويت هرچه بيشتر ويزيتورها و فروشندههاي حرفهاي، تاكنون 72 فيلم كاربردي آموزش فروش را در قالب 9 لوح فشرده توليد و به فروش ميرساند.
سومين لوح فشرده را در صفحات 31 و 32 بخوانيد كه برجستگان و مربيان فروش دنيا چه تكنيكهايي را براي افزايش فروش به كار ميبرند.
- اخبار بازاريابي ايران و جهان: صفحات اخبار بنا بر آنچه از برخي استادان و مديران ميشنويم، بخش جذاب مجله است. چون تازهترين رويدادها، استراتژيها، و تاكتيكهاي شركتهاي برتر جهاني را ميخوانيد.
- گفتگو با استادان بازاريابي دنيا: سه مصاحبه را در اين شماره خواهيد ديد كه همكارانم با استادان بازاريابي داشتهاند:
الف) دكتر سوزي موريش، استاد بازاريابي دانشگاه نيوزيلند
ب) دكتر ساك آنك ويزيت، استاد بازاريابي دانشگاه سن خوزه، مؤلف كتاب بازاريابي بينالمللي
ج) مهدي بهبودي، استاد بازاريابي مؤسسهي آموزش عالي غزالي، مترجم كتاب (بازاريابي بينالمللي)
- با بزرگان بازار و دانشگاه: 2 مدير برجستهي دنيا و2 استاد برجستهي جهاني كه متولدان آبان ماه هستند در اين شماره معرفي شدهاند:
الف) ايندرا نوئي: مديرعامل پپسي(هنديالاصل)
ب) تيم كوك: مديرعامل اپل (جانشين استيو جابز)
ج) تام پيترز: استاد و نويسندهي معروف جهاني
د) زيگ زيگلار: فروشندهي بينالمللي.
معرفي كتابهاي بازاريابي و فروش: در اين شماره، مديران با 14 كتاب جديد آشنا ميشوند كه بتازگي از سوي ناشران بازاريابي چاپ و توزيع شده است. از انتشارات بازاريابي اين كتابها، و آن فيلمهاي نوروماركتينگ، فيلمهاي دانشگاه هاروارد و فيلمهاي فروش، و فیلمهای بیمهی عمر را خریداری کنید. تلفن: 71 و 66408251.
شایسته است از تمامی عزیزانی که در انتشار این شماره نشریه یاریمان کردند به جد قدردانی کنم.
همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر حسن قاسمی، دکتر زهره دهدشتی شاهرخ، دکتر کامبیز حیدرزاده، مهندس سعید جارودی، امیرحسین سرفرازیان، دکتر کارلا ناگل، احمد تقویان، دکتر سوزی موریش، سید سعید میرواحدی، مژگان فاطمی، احمد محسنی، محمدرضا حسنزاده جوانیان، مهدی بهبودی، دکتر امیر سیدی، الهام حسنی، مهندس سپیده قربانلو، مرتضی امیرعباسی
با تشکر از: دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر حسین وظیفهدوست، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانینیا، دکتر آذر کفاشپور، مهندس امیر توفیقی، محمد ابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبری اصل، دکتر محمد علی عبدالوند، دکتر قلی پور سلیمانی، دکتر فرزین رضایی.
با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، سیته، آموخته، شهر آشوب، ترمه، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی) سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، رسا، آدینه، مهرباننشر، امیران، بازاریابی
سبز باشید