وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: درنگ نکن ، انجامش بده 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: درنگ نکن ، انجامش بده



برانسون در همان آغاز می گوید :
« کارمندان کمپانی ویرجین ، نام مرا " دکتر بله " گذاشته اند . آن ها این نام را به این خاطر برایم انتخاب کرده اند که نه نمی گویم ، همیشه دلایلی که برای انجام دادن کاری پیدا می کنم ، بیش  تر از دلایلی هستند که برای انجام ندادن آن کار می یابم . شعار من این است : " درنگ نکن ، انجامش بده " .
در سازمانها این یک واقعیت جاری  است که کارمندان همواره به دنبال دلایلی برای انجام ندادن کارها هستند . اگر برای کاری که بر عهده ی آنها گذاشته شده ، بپرسید چرا همچنان انجام نشده است ، دلایل فراوانی دارند. تصور می کنند که بیان این دلایل می تواند انجام ندادن کار را توجیه کند . حال آنکه اگر برای انجام دادن کار ، درنگ نمی کردند ، آن کارها و بسیاری کارهای دیگر انجام شده بود.
برانسون می گوید : اجازه نمی دهم مجموعه ای از قوانین احمقانه جلوی مرا بگیرند ، همواره راهی قانونی برای فرار از آنها پیدا می کنم .
روش های برانسون جالب و در عین حال ساده است . می گوید اگر قصد دارید پرواز کردن را یاد بگیرید ، در همان وقتی که شانزده ساله هستید به یک آموزشگاه یا فرودگاه پرواز بروید و برای افرادی که آنجا هستند ، چای درست کنید . چشم هایتان را باز نگه دارید ، نگاه کنید و یاد بگیرید . لازم نیست حتماً به دانشکده ی هنر بروید تا بتوانید طراح لباس بشوید .به یک کمپانی طراحی لباس بروید و آنجا را جارو و نظافت کنید ، سپس سعی کنید راهتان را به سمت بالا پیدا کنید.
کسب و کار را برانسون از اطرافیانش فرا می گیرد. از مادرش می گوید که در زمان جنگ ، با مرارت خلبان می شود و آموزش خلبانان هواپیماهای جنگی را در نبرد انگلستان برعهده می گیرد . از پسر عموی پدربزرگش می گوید که با جسارت دو بار به قطب جنوب سفر کرد .
آموزه های برانسون از اطرافیانش سبب می شود که مجله­ی دانش آموز را در پانزده سالگی راه اندازی کند. برای این مجله آگهی می گیرد ، مشترک می گیرد ، تکفروشی می کند ، در کنار کارش ، از سفارش خرید نوارهای موسیقی ، درآمدزایی برای خودش و مجله فراهم می کند .
فرازهای زندگی برانسون در کسب و کار را در این کتاب دنبال کنید . توصیه ی او جالب است : اگر
می خواهید کاری را انجام دهید ، فقط کافی نیست که دست به کار شوید بلکه ، باید خودتان را به خوبی آماده کنید ، به خودتان ایمان داشته باشید ، به یکدیگر کمک کنید و هرگز تسلیم نشوید .

در بخش دیگری از زندگی اش برای پیشبرد کسب و کار مجله ی دانش آموزی اش می نویسد : از طریق یک تلفن همگانی که در محوطه ی مدرسه بود ، اقدام به فروش فضاهای مربوط به تبلیغات در داخل مجله می کردم ، چون باور داشتم که می توانم و این کار را خواهم کرد . اگر کاری وجود دارد که واقعا دوست دارید آن را انجام دهید ، پس زود باشید و انجامش بدهید . هدفتان هرچه که باشد ، هرگز موفق نخواهید شد به آن برسید ، مگر آنکه بر ترس هایتان غلبه کنید.
لذت ببرید و سخت کار کنید .

برانسون در این کتاب راز میلیاردر شدن خودش را پنهان نمی کند . می نویسد : من هیچ رازی ندارم . هیچ قاعده ی خاصی وجود ندارد که بخواهیم در کسب و کارمان از آن پیروی کنیم. من فقط سخت تلاش می کنم  


برانسون ، در ادامه ی توصیف زندگی اش می گوید : هرگز برای پول درآوردن به عرصه ی کسب و کار وارد نشدم ؛ اما این را متوجه شده ام که اگر از کاری که می کنم ، لذت ببرم ، پول خودش به سراغم می آید .



برانسون عاشق خانواده اش است . به خانواده اش عشق می ورزد و می گوید : زمان را هدر ندهید ، لذت
ببرید و عاشق خانواده تان باشید.

در این کتاب بارها و بارها می خوانید که برانسون وقتی که کار می کند ، سراز پا نمی شناسد . تمام نیروهایش را در خدمت کار قرار می دهد و آنجا که لازم است کار را رها می کند. بدون درنگ و بدون هیچ وقفه ای به سراغ خانواده می رود و تماماً در خدمت خانواده است ، تفریح می کند و کار برایش ذره ای ارزش ندارد . گویی او با کار کاملاً بیگانه است .
برانسون ویژگی دیگری نیز دارد و آن ماجراجو بودن اوست . هیجان و ماجراجویی او را سرزنده و سرحال می کند. به سراغ ماجراجویی می رود بی آنکه به کار و خانواده فکر کند . به کارهایی می پردازد که جسورترین ها نیز از آن هراس دارند. درست در زمانی که به اوج موفقیت و درآمدزایی رسیده است ، زمانی که همسرش باردار است ، اما فرصتی وجود دارد تا تولد فرزندش ، تصمیم می گیرد با بالون برفراز اقیانوس اطلس پرواز کند تا رکوردی را ثبت کند . باید از اقیانوس آرام عبور کند ، از ژاپن به ایالات متحده برود یعنی از 13000 کیلومتر آب عبور کند ؛ کاری که تاکنون کسی انجام نداده بود. البته پیش از او شخصی این کار را انجام داده بود و با پاره شدن بالون به داخل آب سرد و منجمد کننده ی اقیانوس سقوط می کند. با طوفانی شدن اقیانوس ، گروه نجات نمی تواند کاری انجام دهد ، و شخص از شدت سرما جان می سپارد .اما برانسون بی توجه به این ماجرا ، دست به کار می شود و با تمامی مخاطرات دست و پنجه نرم می کند ، و در نهایت این رکورد به نام او ثبت می شود!
برانسون در طول زندگی اش کمپانیهای فراوانی را راه اندازی می کند ، به سفرهای مخاطره آمیز می رود ، در کنار خانواده اش تفریح می کند ، و همچنان زندگی می کند بی وقفه ، بدون آنکه دست از کار و زندگی و تفریح بردارد.
کتاب برانسون رازهای فراوانی را آشکار می کند ؛ از اینکه چگونه می توان هدف داشت ، هدف ها را چگونه باید تحقق بخشید ، آرزوها و رویاها را چگونه باید پیگیری کرد ، و ....

برانسون در کمتر از 100 صفحه این همه رازها را آشکار می کند . در اگوست 1990 ، عراق به کویت حمله می کند و آن را به اشغال در می آورد . سلطان حسین و همسرش از دوستان برانسون هستند . او با شنیدن اخبارهای نگران کننده ی اردن ، به سلطان حسین و همسرش تلفن می زند و می پرسد آیا کمکی از دست او بر می آید ؟ آنها به او اطلاع می دهند که به 100 هزار پتو نیاز دارند که می تواند از مرگ صدها نفر جلوگیری کند . برانسون با کارمندان خطوط هوایی کمپانی ویرجین ( که متعلق به خود اوست ) دست به کار می شوند ، تماسهای تلفنی می گیرند و خودش با هواپیمای جت ظرف دو روز با 40 هزار پتو، چند تن برنج و مقدار زیادی تجهیزات پزشکی راهی اردن می شود . اتفاقات دیگر باعث
می شود باز هم به اردن برود تا تجهیزات و وسایل ،سریعتر در اختیار نیازمندان قرار گیرد. بنا به ضرورتهای پدید آمده در جنگ ، به عراق می رود تا بتواند انگلیسی هایی را آزاد کند که در این جنگ از سوی صدام گروگان گرفته شده اند .

کتاب برانسون با نام درنگ نکن ، انجامش بده را همکارانم احمد آخوندی و محسن جاوید موید ویراستاری کرده اند .باید از مدیر انتشارات سیته نیز تشکر کرد که با انتشار این کتاب ، ما و خوانندگان را از زندگی این میلیاردر ماجراجو آگاه کردند و رازهای کسب و کار را در اختیارمان قرار دادند. حضور این کتابها و نظایر آن فضای کسب و کاری را در شرایط سخت و دشوار بیشتر آشکار می کند و آن پیام اصلی برانسون است : درنگ نکن ، انجامش بده .

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.