وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تشخیص بیماری پارکینسون از بوی بدن بوسیله بینی الکترونیکی 18 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

تشخیص بیماری پارکینسون از بوی بدن بوسیله بینی الکترونیکی

وقتی که بیماری پارکینسون تا مرحله آسیب به اعصاب عضلانی می رسد، درمان آن به مرحله ای بسیار دشواری رسیده است.

لذا تشخیص زود هنگام در درمان پارکینسون بسیار حائز اهمیت است. افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند ماده ی روغنی از غدد پوستی خود ترشح می کنند که سبوم نام دارد.

سبوم حاوی برخی از ترکیبات آلی فرار است که سبب بوی متمایز این ماده می شود. این بو بجز در موارد استثنا، توسط انسان قابل تشخیص نیست. اما میتوان این بو را در فرایند کروماتوگرافی گازی/ طیف سنجی جرمی تشخیص داد، هرچند که انجام این کار به تجهیزات پیشرفته و پرحجم و هزینه نیاز دارد.

بینی الکترونیک

برای رفع این مشکل دانشمندان دانشگاه ژجیانگ چین، بینی الکترونیکی را ساختند. این دستگاه که البته شباهتی با بینی انسان ندارد، قابل حمل بوده و با استفاده حسگرهای موجی خود، کروماتوگرافی گازهای خاص را با استفاده از نحوه تعامل آنها با موج اندازه گیری می کنند.

دانشمندان و محققان با نمونه گیری از سبوم 31 فرد مبتلا به پارکینسون و سواب گرفتن از 32 فرد سالم ، نمونه ها را توسط بینی الکترونیکی مورد بررسی قرار دادند.

این دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سه ترکیب بو اکتانال، هگزیل استات و پریلیک آلدئید را شناسایی کرد، غلظت بو در بین افراد سالم و بیمار به میزان قابل توجهی متفاوت بود. در مرحله دوم تحقیق  24 نمونه دیگر که نیمی از آن سالم و نیمی دیگر بیمار بودند، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند. 

این دستگاه توانست با دقت 70 درصد افراد بیمار را تشخیص دهد. بعلاوه زمانی که مشخصات بوی هر فرد توسط دستگاه مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت، میزان دقت دستگاه تا حدود 80 درصد افزایش یافت (چرا که بیماری پارکینسون همچنین منجر به افزایش تولید مخمر، همراه با آنزیم ها و هورمون های خاص در بدن افراد می شود)

محققان امیدوارم با توسعه هرچه بیشتر این ابزار و پیشرفت های هوش مصنوعی آن با تکنیک یادگیری ماشین میزان و دقت تشخیص این دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

 

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

منبع: انجمن شیمی آمریکا

 

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.