غرفهسازهای نمایشگاهها؛ به کجا چنین شتابان!
"استودیو تبلیغات ضمیر بازار" عضو خانواده کاری TMBA امسال در نمایشگاه تبلیغات شرکت میکند، همچون سالیان گذشته. همین اطلاع سبب شده تا شرکتهای غرفه ساز بر آن شوند که تماس بگیرند. کوشش وافر آنان برای بستن قرارداد قابل تحسین است. اما آنچه تعجبآور است اینکه همگی یک جور تماس میگیرند، یک جور درخواست میکنند تا شمارهای بدهیم که رزومهی شرکت خودشان را ارسال کنند، یک جور عنوان میکنند که از بین طرحهای ارائه شده یک یا چند تا را انتخاب کنیم تا آنها بر این اساس قرار داد را ببندند!
تأسفآور آنکه فقط حرف میزنند بیآنکه گوش بدهند. نه همه، اما بیشتر شرکتهای غرفهساز چنین کردند. تمایلی ندارند که سلیقهی مشتری را بشنوند.
امسال درخواست کردهایم که غرفهسازی بر پایهی مفهوم (Concept) کهنالگوها یا آرکهتایپ باشد.
بشنوید (بخوانید) توضیحات برخی از این منشیها را؛
- ما صد درصد سلیقهی مشتری را انجام میدهیم. به تازگی برای یک شرکتی در نمایشگاه، کار درخشانی انجام دادیم. دیوار کاهگلی ساختیم با آجر های قدیمی!
- کهن الگوها همان سنتهای قدیمی هستند، قول میدهیم عين حرفهای شما را در غرفه سازی اجرا کنیم.
- متوجه شدیم که شما نه کلاسیک می خواهید نه مدرن، طرحهای قدیمی دوست دارید. ما کارمان همین است. ما کارمان را بلدیم .
- طرحهای خوبی تاکنون اجرا کرده ایم. یکی را سریع انتخاب کنید تا قرارداد را بفرستیم.
وقتی همکارانم درخواست میکنند تا اندکی شکیبایی پیشه کنند تا سلیقهها و کانسپت ذهنیمان را توضیح دهیم، به محض آنکه گفته میشود تاکنون شرکتهای جهانی برای تبلیغات و برند سازی از "کهن الگوها " استفاده میکنند، و در ایران چندین کتاب در این باره چاپ و منتشر شده، برخی میگویند: توقع دارید ما کتاب را بخوانیم تا سلیقهی شما را متوجه شویم؟! برخی هم میگویند: خواندن کتاب زمان بر است. خودتان بگویید چه میخواهید. برخی میگویند: یک چیزی میدانیم، همان را برایتان اجرا میکنیم. (این در حالی است که وقتی توضیح میدهند، در مییابیم که تقریباً آنچه میدانند، جستجوی دست و پا شکستهای است از آنچه جسته و گریخته در اینترنت دربارهی مفهوم آرکهتایپهای برند و شخصیت برند دیدهاند).
خوشبختانه برخی از منشیهای این شرکتهای غرفهساز که تلاش خوبی کردند، پس از جستوجوی اولیه، به درک نسبتاً ضعیفی میرسند و دوست دارند با همین درک نسبتاً ناقص، به شما بقبولانند که از سلیقهی شما آگاهند!
گوش کردن، گوش کردن، و گوش کردن شاید اصلیترین فعالیت منشیها باشد. اما شتاب در رسیدن به هدف - بستن قرارداد – به ظاهر مانعی است برای آنکه به خوبی گوش بدهند. اگر کمی شتاب نورزند، با حوصله سخنان مشتری را بشنوند با دقت و وقتگذاری مناسب همراه با مطالعهی بیشتر، بهتر میتوانند به سلیقهی بیشتری برسند.
جک تروت، استاد ممتاز بازاریابی، حرف دلنشینی دارد. او میگوید:
« از کی تا به حال به ملت پر حرفی تبدیل شدهایم!»
اگر دقت کنید همگی در حال حرف زدن هستیم. و از این رو، تمایلی نداریم حرف طرف مقابلمان را گوش دهیم. در حالی که با شنیدن حرف طرف مقابل، احتمالاً زودتر به نتیجه میرسیم. گاه هر دویمان یک حرف را بر چند گونه میگوییم.
مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی در دفتر دوم مثنوی معنوی از منازعت چهار کس برای انگور میگوید که همگی یک چیز را میگویند بی آنکه اندکی صبوری پیشه کنند:
چار کس را داد مردی یک درم
آن یکی گفت این به انگوری دهم
آن یکی دیگر عرب بُد گفت لا
من عِنب خواهم نه انگور ای دغا
آن یکی ترکی بُد و گفت این بنم
من نمیخواهم عنب، خواهم ازم
آن یکی رومی بگفت این قیل را
تَرک کن خواهیم استافیل را
در تنازع آن نفر جنگی شدند
که ز سِرّ نامها غافل بُدند
مشت بر هم میزدند از ابلهی
پُر بدند از جهل و از دانش تهی
فراتر از این حکایت مولانا، گاهی باید برای "یادگیری تازه" گوش جان بسپاریم. صاحبنظران و پژوهشگران روانشناسی یادگیری، واژه ای دارند به نام "یادگیریزدایی".
یادگیریزدایی یعنی دست بشوریم از آنچه قبلاً یاد گرفتهایم. در بسیاری از مواقع، بی آنکه بدانیم یادگیریهای گذشتهی خودمان را ملاک میگیریم و درباره ی آن اظهار نظر می کنیم.
القصه، "کهن الگوها" اکنون یکی از تازه ترین مفاهیمی است که شرکتهای پیشرو جهانی برای "تبلیغات و برندسازی" به کار میگیرند.
میپرسید: کهن الگو چیست؟ و چگونه کهنالگوها سرنوشت کنونی شرکتهای پیشتاز جهانی را در دست دارند؟
پاسخ کوتاه است. در اینترنت جستجو کنید، به سراغ کتابها برویم، سه کتاب نیز در این باره در ایران چاپ و انتشار یافته است که عبارتند از:
(1) قهرمان وعاصی.
(۲) کهن الگوها در برندسازی.
(۳) آرکهتایپ برندینگ.
اگر شما بهعنوان یک شرکت غرفهساز، حوصلهی جستجوی دقیق و مطالعهی عمیق در این باره را دارید، با همکارانمان تماس بگیرید تا در آراستگی غرفهها یاریمان بخشید.
💎متخصصان مرکز تبلیغات ضمیربازار
آماده اجرای پروژههای تبلیغاتی و طراحی هویت برند و تدوین برندبوک شما با استفاده از آخرین متدها و مدلهای علمی هستند: