وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

الگوبرداری آگاهانه از ریچارد برانسون 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

الگوبرداری آگاهانه از ریچارد برانسون

ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه ویرجین و یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. ثروت برانسون معادل 5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. برانسون از جمله کارآفرینان و مدیرانی است که معمولاً رفتار کلیشه‌ای افراد ثروتمند را ندارند و به دور از تکبر، رفتار بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای با کارکنان خود دارد. او ترجیح می‌هد بیشتر سفر کند و از بودن در طبیعت لذت ببرد تا اینکه در منزل گران قیمتش وقت بگذارند. نحوه لباس پوشیدن او نیز بر خلاف خیلی از هم‌قطارانش، غیررسمی است. حتی وی با اینکه لقب Sir دارد اما ترجیح می‌دهد دیگران او را ریچارد صدا بزنند. 
این میلیاردر که تمام ثروتش را با قلب و ذهن خود به دست آورده، معمولاً با رفتارش سایر افراد را جذب خود می‌کند. او در سال 1968 و در حالی که 17 سال داشت، اولین کاروکسب‌های خود را راه انداخت. دو سال بعد و در سال 1970، برانسون اولین کاروکسب خود زیر چتر گروه ویرجین را تأسیس کرد. امروزه شرکت ویرجین بیشتر به خاطر خطوط هواپیمایی‌اش ناشناخته می‌شود اما جالب است بدانید که این گروه از بیش از 60 کاروکسب تشکیل شده است. روی هم رفته این کاروکسب‌ها در طول سال بیش از 24 میلیارد دلار درآمد دارند و برای 71 هزار نفر در 35 کشور جهان اشتغال زایی کرده‌اند.
برخلاف بسیاری از افراد ثروتمند که هیچ اهمیتی برای کاروکسب خود قائل نیستند و تنها دغدغه‌شان پول درآوردن است، برانسون به شدت به حفظ آنچه با تلاش به دست آورده اهمیت می‌دهد. او یکی از شرکت‌های مجموعه‌اش به نام Virgin Records را در سال 1992 با قیمت یک میلیارد دلار فروخت ولی به جای اینکه جشن بگیرد از محل عقد قرارداد تا منزلش را پیاده رفت و بشدت گریه کرد. برانسون نمی‌خواست کاروکسبش را بفروشد حتی در شرایطی که آن شرکت در مقابل کل مجموعه او اهمیت چندانی نداشت. برانسون از نمونه افراد عاشقی است که وقتی مجموعه‌ای را به وجود می آورند به هیچ وجه حاضر نیستند آن را از دست بدهند.
برانسون که این روزها دو فرزند دارد، عمده زمان خود را به ویرجین یونایت (Virgin Unite) اختصاص می‌دهد. ویرجین یونایت مؤسسه‌ی خیریه‌ای است که برانسون آن را در سال 2004 تأسیس کرده است. برانسون در این مؤسسه توانسته کمک‌های قابل توجهی برای افراد بی‌خانمان در کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه جمع‌آوری کند. همچنین بیش از 4 هزار کارآفرین توانسته‌اند با کمک‌های مؤسسه خیریه برانسون کاروکسب خود را از خطر ورشکستگی نجات دهند. 
ماجرای تصمیم برانسون برای راه‌اندازی خطوط هواپیمایی نیز در نوع خود بسیار جالب است. او می‌خواست برای قرار مهمی از پورتوریکو به جزایر بریتیش ویرجین بیاید اما پروازش کنسل شد. برانسون که در آن زمان یک تاجر جوان بود، یک هواپیما را چارتر کرد و از تمام مسافران بابت بلیط یکطرفه 39 دلار گرفت. او با این کار نه تنها به قرارش رسید بلکه سود قابل ملاحظه‌ای نیز به دست آورد. این‌گونه بود که ایده راه‌اندازی یک ایرلاین به ذهن او خطور کرد. 
زتدگی فردی چون برانسون حاوی نکات بسیاری است که می‌توان از آنها الگو‌برداری آگاهانه کرد. برخی از این نکات عبارتند از:
1) عشق به کاروکسب در کنار علم و عمل باعث متمایز شدن خواهد شد.
2) پول درآوردن هدف غایی افراد بزرگ نیست.
3) کمک کردن به دیگران و راه‌انداختن خیریه بسیار کار پسندیده‌ای است اما حساب آن از حساب کاروکسب باید جدا باشد.
4) افراد بزرگ افرادی فرصت‌بین هستند و از هر شرایطی برای ایده گرفتن استفاده می‌کنند.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.