وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا ایجاد و نهادینه کردن تغییر در سازمانها و بنگاههای اقتصادی دشوار است؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چرا ایجاد و نهادینه کردن تغییر در سازمانها و بنگاههای اقتصادی دشوار است؟

در بررسی اینکه چرا این مقاومت ها بخصوص در بین مدیران میانی بوجود  می آید به مدل آدکار رسیدیم. خوشبختانه در آینده نزدیک از سوی TMBA کتابی با عنوان “آدکار- مدل شایسته تغییر سازی موفق” منتشر خواهد شد. البته شاید مورد سؤال عزیزان قرار گیریم که چرا TMBA که قلب بازاریابی ایران است نسبت به انتشار کتابی در حوزه تغییر اقدام کرده است؟

 

 پاسخ این است که اتفاقً دپارتمان یا قسمتهایی که در سازمانها بیشترین درجه تغییر را خواهند داشت بخشهای بازاریابی و فروش هستند.

 

 چون ادبیات و کارکردهای بازارهای انحصاری، قابلیت کاربرد در فضای رقابتی را ندارند، پس تغییر در حوزه مارکتینگ اجتناب ناپذیر است.

 

در ایجا در حد این نوشته نسبت به معرفی مدل آدکار اقدام می شود.

 

مدل آدکار شامل 5 عامل یا هدف ویژه است که  در شکل زیر نشان داده شد، خالی از لطف نیست اگر این عوامل را به عنوان قطعات تشکیل دهنده پیکره تغییر در نظر بگیریم چرا که برای ایجاد هر تغییر موفقی باید هر 5 عامل را مد نظر داشت.

 

مدل آدکار:

 

 Awarness   ”آگاهی” از نیاز به تغییر

 

 Desire ”تمایل” برای حمایت و شرکت در تغییر

 

Knowledge “دانش” از نحوه انجام تغییر

 

Ability   ”توانمندی” انجام مهارتها و رفتارهای لازم   تغییر

 

 Reinforcement” مقاوم سازی” تغییر برای بقا و تداوم آن 

 

 



آگاهی:
بیانگر درک هر فرد از طبیعت یک تغییر است. این که چرا تغییر ایجاد می شود و عدم اعمال آن، چه ریسکی را در پی دارد؟ همین طور آگاهی، شامل اطلاعات مربوط به محرکهای داخلی و خارجی مسبب تغییر می شود؛ مثل پاسخ به این سؤال که « این تغییر چه فایده ای برای من دارد؟»

تمایل:
بیانگر خواست و حمایت اعمال تغییر است. این فاکتور کاملاً مشخص بوده که میزان آن تحت تأثیر طبیعت تغییر، موقعیت شخصی فرد و برانگیزاننده های باطنی و منحصر به فرد وی، میزان آن متغیر است.

دانش:
شامل اطلاعات، آموزشها و تحصیلات لازم برای شناخت نحوه اعمال تغییر می شود. دانش شامل اطلاعاتی در مورد رفتارها، رویه ها، ابزار و وسایل، شیوه ها، مهارتها، وظایف و تکنیکهایی است که برای اعمال تغییر موفق آمیز لازم هستند.


توانمندی:
معرف درک یا توان اجرای تغییر است. توانمندی یعنی تبدیل دانش به عمل. این عامل زمانی حاصل می شود که فرد یا گروه دارای ظرفیت لازم برای پیاده سازی تغییر در سطح مورد نظر باشد.

مقاوم سازی:
به فاکتورهای داخلی و خارجی لازم برای تداوم یک تغییر اشاره دارد. مقاوم سازی خارجی شامل شناخت، پاداش، تشویق و تجلیل از مواردی است که مربوط به درک تغییر است. اما مقاوم سازی داخلی می تواند همان رضایت فردی از موفقیتهای خویش و یا سایر فواید حاصله از یک تغییر باشد.

عوامل اصلی مدل آدکار کاملاً به ترتیب مواردی هستند که هر فرد در هنگام اعمال یک تغییر تجربه می کند. «تمایل» به یک تغییر هیچ گاه قبل از « آگاهی» به وجود نمی آید چرا که آگاهی از نیاز به چیزی است که میل و رغبت و یا خودداری از آن را موجب می شود. «دانش» نیز هرگز قبل از «تمایل» ایجاد نشده چرا که ما هیچ وقت به دنبال یادگیری کاری نمی رویم، مگر این که علاقه و میل به انجام آن را در خود ببینیم.
«توانمندی» هم قبل از «دانش» حاصل نمی شود، چون که ما هیچ گاه قادر به انجام کاری که بلد نیستیم انجام دهیم نخواهیم بود. به همین ترتیب «مقاوم سازی» قبل از « توانمندی» معنا ندارد چرا که ما تنها بعد از دست یابی به چیزی، قادر به درک و تغییر واقعی آن هستیم.

 سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.