وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توصیه‌ی سه مدیرعامل برای مدیریت استرس 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توصیه‌ی سه مدیرعامل برای مدیریت استرس

در كتاب بازاريابي و زندگي با مديريت به قلم اينجانب، به بحث اهميت مديريت استرس براي مديران پرداخته شده است. در واقع، مديران عامل با شرايط تنش‌آفرين و استرس‌زاي بسياري مواجهند. اما نكته مهم اين است كه مدیرعاملان ، چگونه آرامش خود را حفظ می‌کنند؟ این سؤالی است که از سه مدیرعامل پرسیده شده است. در ادامه پاسخ‌های این سه نفر را می‌خوانیم.

1ـ جیسون ام‌‌ لم‌کین (Jason M.Lemkin)، مدیرعامل اکوساین (Echo Sign)
اول؛ ظاهر خود را حفظ کنید. نباید اجازه دهید همه ببینند که کنترل خود را از دست داده‌اید. اگر کارمندان شما این را ببینند، اعتقادشان را به شما از دست خواهند داد.
دوم؛ شما به کمک نیاز دارید، حالت ایده‌آل این است که دو یا سه نفر دیگر در تیم مدیریتی وجود داشته باشند که بتوانند کارها را به عهده بگیرند و باری را از دوش شما بردارند. اگر چنین افرادی در تیم شما وجود ندارند هرچه سریعتر فردی را برای این کار استخدام کنید.
سوم؛ به خودتان وقت استراحت بدهید. شخصاً، من هر هفته 26 مایل (42 کیلومتر) می‌دوم و برای فکر کردن مسافت‌های زیادی را پیاده‌روی می‌کنم. نوشیدن قهوه هم می‌تواند مؤثر باشد. البته حتی‌المقدور این کار را بیرون دفتر انجام دهید.
چهارم؛ به فردی مورد اعتماد احتیاج دارید. فردی که بتوانید در مواقع سختی به‌راحتی آنچه را در ذهن‌تان می‌گذرد با او در میان گذارید. شما به مشاوری قدرتمند نیاز دارید.
پنجم؛ زمانی که کسب‌وکار شما روی غلتک افتاده و همه‌چیز طبق روال انجام می‌شود، به تعطیلات بروید. منظور از تعطیلات، یک تعطیلات واقعی است نه سفری که در آن چندین ساعت تلفنی یا ایمیلی مشغول رفع و رجوع کارهای شرکت باشید. شاید چنین سفری هر سال برای‌تان امکان‌پذیر نباشد، اما نباید آن را به کلی از برنامه‌های‌تان حذف کنید.

2ـ لی بالنتین (Lee Ballentine)، مدیرعامل بازنشسته
از آنجا که هر دقیقه از زمان یک مدیرعامل، ارزش فوق‌العاده زیادی دارد، مدیریت زمان معمولاً بهترین شیوه برای مدیریت استرس است. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنم که در لحظات پرتنش به من آرامش می‌دهند:
•    مدیریت ارشد بدون حمایت افرادی که عاشق‌شان است، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. سعی کنید با همسر و فرزندان‌تان ارتباط خوبی داشته باشید.
•    به سلامتی فیزیکی و روانی خود اهمیت دهید. اگر مراقب خودتان نباشید، نمی‌توانید از کسب‌وکارتان مراقبت کنید. با کارهای خیلی ساده مانند نفس عمیق کشیدن، استراحت دادن به چشمها، دوچرخه‌سواری کردن و یا دراز کشیدن روی زمین تنها برای 5 دقیقه می‌توانید، سلامتی خود و در نتیجه سلامتی کسب‌وکارتان را تضمین کنید.
•    به سبک شخصی خود وفادار باشید. هر شرکتی برای خود اهدافی دارد و وظیفه‌ی مدیرعامل هدایت شرکت به سمت رسیدن به آن اهداف است. اگر مطمئن هستید سبک مدیریتی شما، شرکت را به اهدافش می‌رساند، به نظر دیگران اهمیتی ندهید.
•    تیم رهبری قدرتمندی را به خدمت بگیرید و زمانی که به آنها اعتماد کردید، به آنها قدرت تصمیم‌گیری دهید حتی اگر تصمیمی که برای شما یک دقیقه طول می‌کشد، یک ساعت آنها را درگیر کند. زمانی که برای تصمیم‌گیری از این افراد گرفته می‌شود، در حقیقت یک سرمایه‌گذاری است.
•    حتی 5 دقیقه بیش از آنچه وقت لازم است را در جلسات سپری نکنید. حتی می‌توانید صندلی‌ها را حذف کنید و جلسات را به شکل ایستاده برگزار کنید. به مدیران خود بگویید که می‌توانند جلسات را بدون حضور شما شروع کنند و در صورت لزوم در انتها به سراغ شما بیایند.
•    زمانی که فشار بالاست و شرکت با چالش روبه‌روست، عبارت کلیدی مشخصی داشته باشید که شما را آرام کند. یادتان باشد که هیچ اشتباهی آنقدر مرگبار نیست که شما را نابود کند، پس آرام باشید.

3. تام چاوز، مدیرعامل شرکت کراکس دیجیتال (Krux Digital inc.)
به نظر من اینکه می‌گوییم مدیرعامل چگونه باید آرام باشد، اصلاً سؤال درستی نیست زیرا مدیرعامل اصلاً نباید آرام باشد.
مکاتب قدیمی مدیرعاملانی را تحسین می‌کردند که آرام و خونسرد شرکت را به سمت تعالی پیش می‌بردند و سناریوهای خود را اجرا می‌کردند. مکاتب جدید اما ـ به‌ویژه در حوزه‌ی تکنولوژی ـ چنین نگرشی به مدیرعامل ندارند و معتقدند مدیرعاملی که همیشه چهره‌ای آرام را از خود نشان می‌دهد، نمی‌تواند تیمش را در مسیر پیشرفت رهبری کند.
هیچ مدرک دانشگاه یا مؤسسه‌ای برای مدیرعامل وجود ندارد. مدیرعاملی شغل عجیبی است که به‌خوبی درک نمی‌شود و کمتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد. به تجربه دریافته‌ام که یکی از سخت‌ترین جنبه‌های آن، استفاده از انرژی و نورون‌های دیگران برای رسیدن به نتایج بزرگ است. به‌ویژه زمانی که اوضاع شرکت خوب نیست، اصلاً نباید تظاهر کرد که همه‌چیز خوب و مرتب است. شغل مدیرعامل این است که تمرکز شرکت را حول کارهایی بیاورد که می‌خواهد انجام شوند. برای این کار لازم نیست مدیرعامل صندلی پرت کند بلکه می‌تواند با الهام‌بخشی و هنر اقناع، حس آرامش را به فوریت و ضرورت تبدیل کند.
بنابراین بهتر است سؤال را به این شکل بپرسیم: مدیرعاملان چگونه می‌توانند شرایط روانی خود را به شکلی مدیریت کنند که کار به‌خوبی انجام شود بدون اینکه نیاز باشد خودشان و کارمندان‌شان نابود شوند؟
منبع: mashable.com

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.