وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی قبیله‌ای؛ ظهور قبیله‌های مدرن در میان مصرف کنندگان (به همراه نسخه صوتی)

 

ظهور و بروز جوامع قبیله‌ای پدیده‌ی امروز دنیای بازاریابی است. بزرگانی چون ست گودین نیز به این مباحث می‌پردازند که کسب و کارها باید چگونه با این گروه‌های اجتماعی تعامل و مشارکت‌کنند.
گوش‌هایتان را کمی تیزتر کنید، شاید شما نیز صدای طبل‌ها را از دور دست‌ها بشنوید. هرچه پیش می‌روید این صدا بلندتر و بلندتر می‌شود و این صدایی است که نشانگر تغییرات بزرگ برای بازاریابی است. این صدای جوامع مدرن قبیله‌ای است.
البته پُر واضح است که مفهوم قبیله‌ها مفهومی جدید نیست. ده سال قبل برای مثال، برنارد کوا در خصوص قبائل و اینکه مردم چگونه باید ارتباطات و پیوندهایی جدید ایجاد کنند صحبت هایی کرد،  اما فناوری و به ویژه اینترنت امروز به دوران بلوغ خود رسیده است و جامعه را به جایی رسانده که رفتار مدرن قبیله‌ای از مفهومی صرفاً کتابی در لابلای صفحات کتب جامعه شناسی پا به عرصه وجود و واقعیت نهاده است.
دکتر ماری تیلارد (Marie Taillard) ، استادیار بازاریابی در مدرسه کسب و کار اروپا ESCP و همکار سابق برنارد کُوا در خصوص نیاز به تعلق و عضویت در گروههای اجتماعی می گوید، " بسیاری از آموزش‌های من در حوزه روان‌شناسی فراگشتی و پویا قرار دارد، نیاکان ما برای ادامه حیات، پیدا کردن غذا و حفاظت خود در برابر محیط و خطر ات آن، نیاز داشتند تا از یکدیگر  بیاموزند. این همان کاری است که ما اساساً اکنون در حال انجام آن هستیم و مدام از هم درس می گیریم. ما از هم می‌آموزیم که بهترین جا برای یافتن و خوردن غذای خوب، کجاست؟ چه چیزی قرار است به ما احساس گرما و پناه بدهد؟ و از همین قبیل پرسش‌ها و ابهامات. "
همانگونه که پیش بینی شده بود، این تغییر در ساختار اجتماعی تاثیر شگرف و فزاینده‌ای بر روابط قبائل با کسب و کارها گذاشت، و به بیان مایکل بیلر (Michael Bayler)، از نویسندگان کتاب
 Markets promiscuous customers: invisible brands-Delivering value in digital
(مشتریان بی قاعده: ارزش آفرینی برندهای نامرئی در بازارهای دیجیتال)، مصرف کنندگان از رسانه‌های اجتماعی برای پالایش، فیلتر کردن، مقاومت و پس زدن پیام‌های کسالت‌آور و نامربوط استفاده می‌کنند. پس مصرف کننده قبیله‌ای انسانی جامعه‌گرا است، وبدون توجه به تبلیغات، دنیا را از پس عینک دیجیتال خود و دیگر کاربران می‌بیند.
او بدون پرداخت هیچ بهایی می‌تواند اطلاعات را به گونه‌ای نسبتاً اعتمادپذیر  و کاملاً مرتبط دریافت کند، آن هم بدون نیاز به تبلیغات. حال سئوال بازاریابان اینجاست، که چگونه در این میدان قرار گیرند و باز مصرف کننده  گمشده خود را دریابند؟

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.