وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

خون تازه در رگهای فروش

بحران اقتصادی مدتهاست که گریبان بسیاری از سازمانهای کوچک و بزرگ را گرفته است. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با افت فروش مواجه هستند. به هر ترتیب شرایط بحرانی را می‌توان آمیزه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدات دانست، و این به معنای آن است که می‌توان بهره‌برداری هوشمندانه و مناسبی را از شرایط بحرانی کرد و در نهایت به افزایش فروش دست یافت. فروشندگان به عنوان عاملان فروش می‌توانند با رعایت چند نکته شاهد تحولات معناداری در میزان فروش خود باشند. در این یادداشت به برخی از این نکات اشاره می‌شود.

 

  •  عوامل سازمانی

    مشتریان فعلی را در اولویت بگذارید
مهم‌ترین و اولین نکته در خروج از شرایط بن‌بست اقتصادی این است که  مواظب حفظ مشتریان فعلی‌مان باشیم. اندکی پیرامون این مساله تامل کنید که چگونه می‌توانید خدمات خود به مشتریان فعلی‌تان را هم از نظر کمّی و هم کیفی ارتقا دهید. همانطور که بارها شنیده‌ایم، جذب یک مشتری جدید چندین برابر حفظ مشتریان فعلی، مستلزم صرف زمان و هزینه است. البته در شرایطی که میدان رقابت بسیار سنگین است، رقبا همواره سعی دارند که به نوعی مشتری شما را جذب کنند. این مساله ضرورت احیای فرآیندهای تکریم مشتریان و مشتری‌نوازی در سازمان را مطرح می‌کند.
مشتریان فعلی آگاهی بیشتری نسبت به شرایط سازمان ما دارند و نیز به دلیل نقش ما در توسعه‌ی منافع خود قدردانمان هستند، پس باید هر طور که شده و از طریق غنا بخشی به خدمات ارزش افزای خود، به تعمیق روابط خود با آنها بپردازیم. به طور کلی هر برآوردی باید شامل ارزیابی و بررسی راهکارها و چگونگی افزایش داد و ستد با مشتریان فعلی باشد. همانگونه که دیوید اگیلوی اشاره می‌کند،  سرمایه گذاری بازاریابی روی مشتریان فعلی می‌تواند بارها مهمتر از مشتریان آتی شرکت باشد. نکته مهم دانستن این مطلب است که بزرگترین منبع سودآوری و افزایش فروش سازمان ما از مشتریانی ناشی می‌شود که ما را میشناسند ودر حال حاضر محصولات‌مان را خریداری می‌کنند.
امروزه با افزایش فشارهای اقتصادی و ازدیاد تنش‌های موجود در فضای کسب و کار به ویژه در زمینه یافتن مشتری، صاحبان تجارت معمولاً اهمیت نگه داشتن مشتریانشان را فراموش می‌کنند. با این شرایط یک مشتری هم یک مشتری است و به قول معروف غنیمت است. پس رفتارهای سرد و بی‌تفاوت با مشتریان را کنار بگذارید و آنها را ولی‌نعمت خود بدانید. خدمات و محصولات خود را برحسب نیازها و درخواست‌های مشتریان‌تان ارائه کنید. هنر وفادار کردن مشتریان را بیاموزید و برنامه‌های مشتری‌نوازی را در سازمان خود اجرایی کنید. پرسنل خود را آموزش دهید و در برابر آنها پاسخ‌گو و مسئول باشید، تا بتوانید ارتباطات خود را حفظ و گسترش دهید.


•    روانشناسی موفقیت با تفکر استراتژیک

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.