وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نقشه راه حرفه‌ای شدن

هر آن‌چه هستی، بهترین باش. حرفه‌ای بودن و اشراف همه جانبه به امور، از جمله مواردی است که در کلیه پدیده‌های اجتماعی و حوزه‌های حیات بشر جریان دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان به شمار می‌رود. حرفه‌ای بودن در مفاهیم و پدیده‌های گوناگون چه در سطح فردی و چه در سطوح اجتماعی مطرح است؛ اخلاق حرفه‌ای، کسب و کار حرفه‌ای، شغل حرفه‌ای، سازمان حرفه‌ای، دولت حرفه‌ای، سیاست و دیپلماسی حرفه‌ای، کشور حرفه‌ای، فرهنگ حرفه‌ای، ... همگی از کلید واژگان  آشنا در فرهنگ لغات حرفه‌ای بودن هستند.
 افراد حرفه‌ای دیدی جامع‌نگر و نگرشی کامل بر مسائل مختلف دارند و از راه تجربه و کسب دانش قادرند که به موضوعات احاطه جامعی داشته باشند. آن‌ها به دلایل متعدد از جمله هدفمندی، دارای دغدغه‌های گوناگون هستند و این دغدغه بر میزان اشراف آن‌ها بر مسایل می‌افزاید. در کارها قاطعانه و با جدیت عمل می‌کنند، تجربه‌ای ارزشمند دارند، به مسائل مرتبط با خود اشراف فکری دارند و مدام در حال یادگیری می‌باشند. راندمان کار حرفه‌ای‌ها بسیار بالا است و می‌توانند با کمترین هزینه بیشترین دستاوردها و ارزش‌ها را خلق کنند. آن‌ها منافع بسیاری برای جامعه دارند و اینها تنها گوشه‌ای از مزایای بی‌شمار حرفه‌ای بودن است.

اما چگونه می‌توان حرفه‌ای شدن را به دست آورد؟
حرفه‌ای شدن را می‌توان به صورت علمی آموخت. مدل کسب مهارت دریفوس از جمله مدل‌های موجود در زمینه‌ی مهارت‌آموزی، پرورش شایستگی‌ها، و تبدیل شدن از فردی بی‌تجربه به انسانی حرفه‌ای است.
با اکتفای صرف به دانش‌اندوزی نمی‌توان مهارت‌آموزی کرد. حرفه‌ای‌ها تنها باهوش‌تر، داناتر یا سریع‌تر از غیرحرفه‌ای‌ها نیستند، بلکه تفاوت عمده‌ی آن‌ها از غیرحرفه‌ای‌ها در نوع دیدگاه‌شان و نوع جهان‌بینی آن‌ها و نیز رویکردشان در قبال مسائل و مشکلات مختلف است.
برادران دریفوس در اوایل دهه‌ی 1980 میلادی یک الگوی 5 مرحله‌ای برای حرفه‌ای شدن را پی‌ریزی کردند که در ادامه به آن می‌پردازیم.


سطوح 5 گانه مهارت


1-    مبتدی‌ها یا نوآموزان
هدف اصلی افراد مبتدی این است که نیازها و وظایف فوری را برطرف کنند. از آن‌جا که آن‌ها تجربه قبلی کافی ندارند، تا حدی سست بوده و به موفقیت‌های ابتدایی دل می‌بندند. آن‌ها نیاز به دستورالعمل‌های شفاف و رویه‌های غیرمبهم دارند تا همان قواعد را عینا پیگیری کنند. درست مانند نوعروسان که برای آشپزی دست به دامان دستورهای غذایی کتاب‌های آشپزی می‌شوند و مو به مو موارد را دنبال می‌کنند، آن‌ها نیز تنها پیگیر دستورات و قواعد هستند و برای چیزهای دیگر احساس مسئولیت نمی‌کنند.
برای ارتقای مبتدی‌ها می‌بایست آن‌ها را از نزدیک مورد نظارت قرار داد و دقت کرد که اعمال‌شان حتی‌المقدور در راستای تحقق اهداف دستوری باشد. لذا پیشرفت مبتدی‌ها در گرو تدوین قواعد و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها است.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

منبع: مقاله‌ی How to become an expert
به نقل از وب‌سایت litemind.com


سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.