وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیران ارشد چگونه انتخاب می‌شوند؟

دوشنبه گذشته مورخ 20/03/92 در کلاس درسی سازمان مدیریت صنعتی مبحثی تحت عنوان نقش مدیران ارشد مطرح شد. خدمت عزیزان دانشجو عرض کردم بارها در نوشته‌هایم آمده است که مدیران ارشد متولی فرهنگ هستند لذا کلید بهبود، تغییر تفکر ایشان است. اگر مدیران ارشد خواهان تغییرات مثبت در سازمان باشند و دانایی لازم را داشته باشند و از خدمات مشاوران مربوطه استفاده کنند، آن‌گاه چون از قدرت لازم و منابع لازم برای ایجاد تغییرات برخوردار هستند درجه توفیق زیاد خواهد بود.
اما اگر مدیران ارشد چنین اعتقادی نداشته باشند زحمات مدیران میانی و لایه‌های اجرایی به بار نمی‌نشیند. حتی در موضوع CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری نیز می‌گوئیم که CRM سه وجه دارد. 45% آن به فلسفه و استراتژی مربوط می‌شود که در حوزه مدیریت ارشد است، 40% آن به فرهنگ و تاکتیک مربوط می‌شود که به تمام کارکنان با هدایت مدیریت ارشد مربوط می‌شود و 15% هم به سخت‌افزار و نرم‌افزار برمی‌گردد.
سؤالی مطرح شد مبنی بر این‌که مدیران ارشد که نقش کلیدی و اساسی را در توفیق سازمانی به عهده دارند چگونه  انتخاب می‌شوند؟ پاسخ این است که مدیران ارشد از یکی از سه طرق زیر انتخاب می‌شوند.
1)    روابط: با احترام به مدیران ارشد لایق و شایسته سازمان‌های دولتی، نقش روابط در انتخاب مدیران ارشد سازمان‌های دولتی پررنگ‌تر است.
2)    مالکیت: کارآفرین استخوان خرد کرده و خاک بازار و صنعت خورده تمایل دارد کسب و کارش توسط فرزندان خویش اداره شود تا بقای آن تضمین شود اما در مواردی فرزندان فاصله قابل توجهی با پدر یا مادر کارآفرین دارند. نکته مهم این است که باور کنیم مالکیت و مدیریت دو حوزه متفاوت هستند. بدیهی است اگر مالک، مدیر شایسته‌ای هم باشد آن‌گاه بسیار عالی خواهد بود.
3)    شایسته‌سالارری: شایسته‌سالاری به معنای حاکمیت توان است و افرادی که براساس بینش و ذات و جوهره و همچنین سواد (منظورم مدرک نیست) و دانایی و در نهایت توان بکارگیری دانایی در حوزه عمل، با بهره‌گیری از تیم به درجات بالا رسیده باشند انسان‌های شایسته برای پست‌های مدیریتی خصوصاً در جایگاه مدیریت ارشد هستند.
شایسته است به نحوه انتخاب مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی موفق در ایران و جهان نگاهی بیندازیم.
توصیه می‌کنم عزیزان در کتاب "جک سخنی از درون دل" فرآیند انتخاب مدیرعامل جایگزین مدیر افسانه‌ای قرن (جک ولش) را مطالعه کنند.
نکته پایانی:
مهم نیست که سازمان دولتی باشد یا خصوصی، مهم نیست که مالک یا فرزندان خویش مدیر ارشد سازمان باشند یا نباشند، بلکه مهم این است که مدیران ارشد در تمام سازمان‌ها براساس ملاک‌های شایسته‌سالاری (بینش – سواد – مهارت فردی و مهارت گروهی) انتخاب شوند.
امیدوارم همه ما عالم عامل عاشق باشیم.   


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.