چگونه در فروش بدرخشیم
تمایز را میتوان ارمغان بازاریابی دانست، با این همه در فرآیند فروش است که میتوان خوش درخشید و به معنای واقعی متمایز بود. گروه رین (RAIN)، از شرکتهای مطرح در زمینه سنجش و آموزش فروش و فعال در زمینهی بهینهسازی عملکرد فروش، اخیراً پیمایشی را در بیش از 700 فروش صنعتی انجام داده است. هدف از انجام این پژوهش درک این مهم بود که فرآیندهای موفق فروش چه اقدامات متفاوتی را در قیاس با فرآیندهای ناموفق فروش صورت میدهند که به چنین جایگاه رفیعی دست یافتهاند.
یکی از حوزههایی که مورد مطالعهی این گروه قرار گرفت، نوع ادراک مشتری از فروش بود. در مجموع در این پیمایش، تعداد 42 فاکتور مورد مطالعه قرار گرفت، که سه تای آنها دلالت بر تمایز داشت. این سه عامل عبارت بودند از:
1- مجموع ارزش دریافتی از شرکت به نسبت دیگر گزینههای موجود (و شرکتهای دیگر) بالاتر است.
2- شرکت خدمات و کالاهایی برتر را به نسبت دیگر گزینهها ارائه میکند.
3- فروشنده عامل تمایزبخش محصولات و خدمات در قیاس با گزینههای دیگر است.
عوامل تمایز سهگانهی مذکور در صدر فهرست اهمیت قرار گرفتند. و این موضوع حکایت از اهمیت بالای تمایز در فرآیند فروش دارد و لذا تمایز عاملی کلیدی در دستیابی به موفقیت در فروش است.
چگونه در فرآیند فروش متمایز باشیم؟
در این جا به مرور 6 تکنیک پرداخته میشود که میتواند فرآیند فروش ما را از رقبا متمایز کند:
• کمیاب باشیم و برگ برنده داشته باشیم
تمایز دارای دو مؤلفه اصلی است: الف) مزیت و برتری کلی و ب) ادراک مشتری نسبت به کمیابی.
چنانچه از خریداران پس از انجام خرید سؤال کنید که چرا یک تأمینکننده را به دیگری ترجیح دادهاند، آنها عموماً چند دلیل را برای انتخاب خود برمیشمارند. بنابراین آمیزهای از وجوه تمایز وجود دارد که در نهایت یک فروشنده را در ذهن خریدار برجسته میکنند.
زمانی که در نظر خریدار محصولی کمیاب به نظر برسد، این برگ برندهای در دستان فروشنده آن محصول خواهد بود. چرا که مشتری با درک کمیابی محصول، تمایل بیشتری به خرید آن مییابد.
هر چند که کمیابی به معنای «منحصر به فرد بودن» نیست. فراموش نکنیم که فروشندگان بسیاری تنها داعیهی کیفیت، نتیجهبخشی، پاسخگویی، خدمات خوب، و بهبود مداوم، ... را با خود به یدک میکشند، اما تعداد انگشتشماری واقعاً این خدمات را ارائه میدهند. حال آنکه کسانی که به ارائه چنین ویژگیهایی پایبند باشند دستکم یک سر و گردن بالاتر از سایرین خواهند بود.
• شاخصهای متمایز (USPs) ایجاد کنیم
به عنوان فروشنده بسیار شنیدهایم که باید شاخصههایی متمایزکننده (USPs) را برای خود و کسب و کارمان ایجاد کنیم. البته ساختن برگهای برنده آنچنان هم ساده و به دور از مشکل نیست. یکی از عمدهترین این مشکلات آن است که فروشندگان دیر به اهمیت شاخصههای متمایز در فرآیند فروش پی میبرند. البته شاخصههای متمایز تنها هموار کننده مسیر برای دستیابی به موفقیت در فروش هستند اما سنگ بنای آن به شمار میروند و باید از همان ابتدا (مرحله تدوین چشمانداز و برنامه کسبوکار) به فکر ایجاد آنها بود.
• مذاکرات خود را متناسب با تجارب خریدار درآوریم
معمولاً در همان آغاز فرآیند مذاکرات فروش، خریداران این سؤال را از فروشندگان میکنند که، «بسیار خوب تفاوت شما در چیست و چگونه است؟» البته اغلب، پاسخ فروشندگان چندان دلچسب نیست و گاه هیچ پاسخی در قبال این سؤال ندارند.
زمانی که میخواهید به چنین سؤالاتی پاسخ دهید، فراموش نکنید که تمایز و تفاوت تداعیگر مقایسه است، حال به فروشنده بستگی دارد که متوجه شود که «در مقایسه با چه چیز ما متمایزتریم؟»
به این سوال فکر کنیم که تفاوت ما نسبت به رقبا چگونه است؟ ادراک مشتری نسبت به متفاوت بودن تجربهی خود از محصولات، خدمات پرسنل، و یا شرکتهای مشابه ابزاری قدرتمند برای یافتن وجوه تمایز است.
بنابراین زمانی که از شما سؤال شد که تفاوتتان در چیست؟ میتوانید برای مثال پاسخ دهید که این موضوع و درک متفاوت مشتریان از ما، بستگی به تجارب آنها از همکاری با دیگر رقبایمان دارد. حالا میتوانید سؤالی هوشمندانه را نیز از مشتری مطرح کنید تا به جایگاه خود دست یابید:
"عقیده و ادراک شما در خصوص شرکتهای مشابه شرکت ما چیست؟ همکاری با آنها چه تجارب ویژهای را برای شما به یادگار گذاشته است؟"
با مطرح ساختن این چنین سؤالاتی میتوانید باب یک مذاکره هوشمندانه و سودمند را با مشتری باز کنید. مذاکره و تعامل باز با مشتری ابزاری غنیتر به نسبت پاسخهای از پیش تعیین شده است و اطلاعات خوبی را از وجوه تمایز سازمان در اختیار ما قرار میدهد.
• در حوزههای صحیح متمایز باشیم
فروشندگان موفق در چهار حوزه متفاوت هستند:
• خود
• پیشنهادات خود
• شرکت و یا سازمان خود
• و نتایج نهایی که خریدار میتواند به دست آورد.
بسته به خریدار، ممکن است برخی حوزهها اهمیت بیشتری به نسبت سایر آنها داشته باشند و تصمیمگیری در این خصوص بر عهدهی فروشنده است.
• عالم بی عمل نباشیم
برای مثال اگر «پاسخگویی» نکته کلیدی در ارزشمندی و تمایز سازمان ما باشد، پس واقعاً باید پاسخگو باشیم. چنانچه ما در فرآیند فروش پاسخگو باشیم و در مقابل دیگر فروشندگان از این ویژگی بیبهره باشند، خریدار این ارزش را به ما نسبت خواهد داد. بنابراین تنها شعار دادن کافی نیست، بلکه عمل به آن در قالب الگوسازیهای رفتاری فرهنگسازی در سازمان است که دارای اهمیت است.
• خود را متمایز کنیم؛ تفاوت را از خود شروع کنیم
بسیاری از فروشندگان تصور میکنند که شرکت و پیشنهادات آن (اعم از محصول یا خدمت) مهمترین ابزار برای ایجاد تفاوت در فرآیند فروش هستند، اما تمایز شخص فروشنده نیز به همان درجه و بلکه بیشتر دارای اهمیت است. نقش فروشندگان در موفقیت فروش و وفادار شدن مشتری غیرقابل انکار است.
از سوی دیگر تحقیقات موسسهی رین حاکی از آن است که تجربهی خریدار در فرآیند خرید به همان درجهی میزان رضایت او از خدمات یا محصولات، یک شاخص پیشبینیکنندهی دقیق از میزان وفاداری مشتریان به شمار میرود.
با این حساب به نظر شما چه کسی تجربهای رضایتبخش از خرید را به کام خریدار میچشاند؟ قطعاً فروشنده. لذا فروشندگان از ارکان اصلی تمایز هستند و به شما کمک میکنند تا در فروش بدرخشید.
منبع:
برداشتی از مقالهی 4 tips for differentiating in the selling process
به نقل از eyeonsales.com
سبز باشید