آموزههای یک ریاضیدان برای بازاریابی
جرج پولیا (George Polya) از ریاضیدانان برجسته و از اساتید مطرح دانشگاه استنفورد بود که نظرات بسیاری را در حوزهی ریاضیات، هندسه، و آمار از خود به یادگار گذاشته است. شاید مهمترین نظریات پولیا در خصوص تکنیکهای حل مسأله باشد. پولیا کوشش بسیاری کرد تا بینش حل مسأله را الگوسازی کند، هر چند که افراد مختلف رویکردها و فرآیندهای متفاوتی در حل مسأله دارند.
دنیای ریاضی مدیون دنیای فوتبال است! چرا که پولیا پس از آنکه در حین بازی فوتبال دچار مصدومیت شد از خدمت سربازی به ارتش مجارستان در خلال جنگ جهانی اول معاف و به این ترتیب از مهلکه جان سالم به در برد.
پولیا مؤلف کتابی با عنوان چگونه مسائل را حل کنیم (How to solve it) است. همانگونه که از نام این کتاب برمیآید، این کتاب در خصوص نحوهی حل مسائل گوناگون به رشته تحریر درآمده است. تا به حال میلیونها نسخه از این کتاب به فروش رسیده است و همچنان نیز از طرفداران خاص خود برخوردار است.
پولیا مدلی 4 مرحلهای برای حل مسائل دارد که علاوه بر مسائل ریاضیاتی میتوان از آن در حل هرگونه مشکلی به ویژه مسائل مرتبط با کسب و کار و بازاریابی بهره برد.
در یادداشت حاضر این مراحل با نیمنگاهی به بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرد:
گام اول: درک مسأله
فرآیندهای موفق توسط افرادی طراحی و پیادهسازی میشود که درکی آشکار و شفاف نسبت به مسأله داشته باشند. بنابراین نخستین گام در فرآیند حل مسأله این است که بفهمیم مسأله از چه قرار است. به این معنا که اصولاً مطلوبات و دادههای مسأله از چه قرار هستند و چه ارتباطی میان آنها برقرار است.
به ویژه در مقولههای مرتبط با کسب و کار عادت بر این است که بیدرنگ به اصل مسأله بپردازیم و به ارائهی فوری راهکار و تاکتیک اقدام کنیم، آن هم پیش از آنکه درکی کامل نسبت به مسأله داشته باشیم.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع: برداشتی از مقالهی Solving marketing problems: learn from Polya
به نقل از marketingprofs.com
سبز باشید