وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آموزه‎های یک ریاضی‎دان برای بازاریابی

 

جرج پولیا (George Polya) از ریاضی‎دانان برجسته و از اساتید مطرح دانشگاه استنفورد بود که نظرات بسیاری را در حوزه‎ی ریاضیات، هندسه، و آمار از خود به یادگار گذاشته است. شاید مهم‎ترین نظریات پولیا در خصوص تکنیک‎های حل مسأله باشد. پولیا کوشش بسیاری کرد تا بینش حل مسأله را الگوسازی کند، هر چند که افراد مختلف رویکردها و فرآیندهای متفاوتی در حل مسأله دارند.

دنیای ریاضی مدیون دنیای فوتبال است! چرا که پولیا پس از آن‎که در حین بازی فوتبال دچار مصدومیت شد از خدمت سربازی به ارتش مجارستان در خلال جنگ جهانی اول معاف و به این ترتیب از مهلکه جان سالم به در برد.

پولیا مؤلف کتابی با عنوان چگونه مسائل را حل کنیم (How to solve it) است. همان‎گونه که از نام این کتاب برمی‎آید، این کتاب در خصوص نحوه‎ی حل مسائل گوناگون به رشته تحریر درآمده است. تا به حال میلیون‎ها نسخه از این کتاب به فروش رسیده است و هم‎چنان نیز از طرفداران خاص خود برخوردار است.

پولیا مدلی 4 مرحله‎ای برای حل مسائل دارد که علاوه بر مسائل ریاضیاتی می‎توان از آن‎ در حل هرگونه مشکلی به ویژه مسائل مرتبط با کسب و کار و بازاریابی بهره برد.

در یادداشت حاضر این مراحل با نیم‌نگاهی به بازاریابی مورد بررسی قرار می‎گیرد:

گام اول: درک مسأله
فرآیندهای موفق توسط افرادی طراحی و پیاده‎سازی می‎شود که درکی آشکار و شفاف نسبت به مسأله داشته باشند. بنابراین نخستین گام در فرآیند حل مسأله این است که بفهمیم مسأله از چه قرار است. به این معنا که اصولاً مطلوبات و داده‎های مسأله از چه قرار هستند و چه ارتباطی میان آن‎ها برقرار است.
به ویژه در مقوله‎های مرتبط با کسب و کار عادت بر این است که بی‎درنگ به اصل مسأله بپردازیم و به ارائه‎ی فوری راهکار و تاکتیک اقدام کنیم، آن هم پیش از آن‎که درکی کامل نسبت به مسأله داشته باشیم.

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.



 
منبع: برداشتی از مقاله‎ی Solving marketing problems: learn from Polya
به نقل از marketingprofs.com

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.