وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چهار پرسش تا مشتری زُدایی

توسعه‎ی بازارهای جدید از کارکردهای اساسی و ضروری هر سازمان موفق است. در واقع، تمرکز روی روش‎های افزایش نرخ کسب مشتری کلید دستیابی به رشد واقعی است، اما با این همه تصمیم‎گیری درمورد اینکه کدام مشتری متناسب و درخور کسب و کار ما است و کدام نیست امری حیاتی به شمار می‎رود. به هر وسیله تلاش کنید تا اندازه‎ی بازار خود را توسعه دهید و به دنبال روش‎هایی برای حفظ مشتریان باشید؛ اما چنانچه مشتریانی دارید که بیش از میزان ارزشمندی خود از شما زمان صرف می‎کنند، باید بدانید که زمان تجدید نظر در مناسبات کاری‌تان فرا رسیده است.

اگر قصد دارید که بدانید کدام مشتریان ارزش حفظ کردن را دارند، می‎توانید از چهار سوال زیر بهره ببرید:

1-   آیا می‎توانید از دست دادن مشتریان‌تان را تقبل کنید؟
قانون 80/20 بیشتر درمورد عملکرد فروش مطرح می‎شود، با این حال می‎توان از این قانون درمورد روابط و مناسبات با مشتریان نیز استفاده کرد: به این معنا که 20 درصد از مشتریان دلیل 80 درصد از تنش‎ها و استرس‎های ما هستند. بنابراین صرف منابع و زمان برای مشتریانی غیر از مشتریان استراتژیک و سودآور عملاً بیهوده است، چرا که این انرژی می‎تواند برای اهداف والاتر به کار رود و در خدمت حفظ مشتریان پُربازده‌تر باشد.

2-   آیا می‎توانید برای بهبود شرایط، کاری جز نادیده گرفتن مشتریانتان انجام دهید؟
چنانچه با مشتریان ناراضی کلنجار می‎روید، درصدد یافتن این موضوع باشید که این افراد برای آن‎که همچنان مشتری شما باقی بمانند چه خواسته‎هایی از سازمان شما دارند: تماس بیشتر با تیم فروش شما؟ پشتیبانی فنی بهتر و قوی‎تر؟ و ...
مشتری به هرچه که نیازمند است، در صورتی که ارزشمند باشد می‎بایست تأمین گردد. چنانچه درخواست‎ها غیرمنطقی یا زمان‎بر و یا بسیار هزینه‎بر هستند، گزینه بهتر احتمالاً خداحافظی با آن مشتری است.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.


منبع:
مقاله‎ی Are your clients worth keeping
به نقل از marketingprofs.com

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.