چهار پرسش تا مشتری زُدایی
توسعهی بازارهای جدید از کارکردهای اساسی و ضروری هر سازمان موفق است. در واقع، تمرکز روی روشهای افزایش نرخ کسب مشتری کلید دستیابی به رشد واقعی است، اما با این همه تصمیمگیری درمورد اینکه کدام مشتری متناسب و درخور کسب و کار ما است و کدام نیست امری حیاتی به شمار میرود. به هر وسیله تلاش کنید تا اندازهی بازار خود را توسعه دهید و به دنبال روشهایی برای حفظ مشتریان باشید؛ اما چنانچه مشتریانی دارید که بیش از میزان ارزشمندی خود از شما زمان صرف میکنند، باید بدانید که زمان تجدید نظر در مناسبات کاریتان فرا رسیده است.
اگر قصد دارید که بدانید کدام مشتریان ارزش حفظ کردن را دارند، میتوانید از چهار سوال زیر بهره ببرید:
1- آیا میتوانید از دست دادن مشتریانتان را تقبل کنید؟
قانون 80/20 بیشتر درمورد عملکرد فروش مطرح میشود، با این حال میتوان از این قانون درمورد روابط و مناسبات با مشتریان نیز استفاده کرد: به این معنا که 20 درصد از مشتریان دلیل 80 درصد از تنشها و استرسهای ما هستند. بنابراین صرف منابع و زمان برای مشتریانی غیر از مشتریان استراتژیک و سودآور عملاً بیهوده است، چرا که این انرژی میتواند برای اهداف والاتر به کار رود و در خدمت حفظ مشتریان پُربازدهتر باشد.
2- آیا میتوانید برای بهبود شرایط، کاری جز نادیده گرفتن مشتریانتان انجام دهید؟
چنانچه با مشتریان ناراضی کلنجار میروید، درصدد یافتن این موضوع باشید که این افراد برای آنکه همچنان مشتری شما باقی بمانند چه خواستههایی از سازمان شما دارند: تماس بیشتر با تیم فروش شما؟ پشتیبانی فنی بهتر و قویتر؟ و ...
مشتری به هرچه که نیازمند است، در صورتی که ارزشمند باشد میبایست تأمین گردد. چنانچه درخواستها غیرمنطقی یا زمانبر و یا بسیار هزینهبر هستند، گزینه بهتر احتمالاً خداحافظی با آن مشتری است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.
منبع:
مقالهی Are your clients worth keeping
به نقل از marketingprofs.com
سبز باشید