چابکی؛ چاشنی موفقیت سازمانها
"سمند همت ما چابک است و چست هنوز..."
به باور متخصصان هاروارد مدیران خردگرا و عقلایی در طول سی سال گذشته به شدت روی موضوعاتی مثل بهرهوری، کاهش هزینهها، و عملکرد در چارچوبها و قواعد متمرکز شده اند. با این حال امروزه با تغییرات بوجود آمده، بهرهوری به نسبت مباحثی نظیر چالاکی و نوآوری دردرجهی دوم اهمیت جای گرفته است.
با آغاز قرن بيست و يكم سازمانها تغييرات اساسي و شديدي را پيرامون خود تجربه كرده اند. اين تغييرات سازمانها را به سمت چالشهاي نويني هدايت ميكند كه عدم توجه به آنها بقا و موفقيت سازمانهاي توليدي را بطور فزايندهاي تهديد ميكند. اين موقعيت حياتي منجر به آن شده است كه بسياري از سازمانها در اولويتهاي كسب و كار و ديدگاههاي استراتژيك خود تجديد نظر كنند و تأكيدات خود را بر سازگاري با تغييرات محيط كسب و كار و پاسخ سريع به نيازهاي بازار و مشتري از طريق روشهاي نوين همكاري قرار دهند.
سازمانها براي پاسخ به اين چالشهاي كسب و كار رويكرد نويني به نام چابكی (Agility) را بر گزيدهاند. توليد چابك را توانايي بقا و پيشرفت در يك محيط بسيار رقابتي با تغييرات مستمر و غير قابل پيش بيني ، بوسيلة واكنش سريع و مؤثر نسبت به تغييرات و همچنين ايجاد محصولات و خدمات بر اساس خواست مشتري تعريف كرده اند. مفهوم چابکی بوسیله محققین بنیاد یاکوکا (1991) معرفی شده است، و پس از اولین معرفی، بوسیله محققین و جوامع صنعتی مورد توجه روزافزون قرار گرفت. تابحال انتشارات زیادی درمورد این موضوع، در تلاش جهت فراهم کردن تعریف چابکی، صورت گرفته است. تعاریف رایج پذیرفته شده چابکی را به توانایی سازمانها برای پاسخ سریع و بطور مؤثر به تغییرات در تقاضای بازار، با هدف یافتن نیازمندیهای مشتری، برحسب قیمت، خصوصیات، کیفیت، کمیت، و تحویل، مربوط کرده است. بنگاههای چابک به بازارهای متغیر با سرعت و بطور مؤثر واکنش نشان میدهند. علاوه بر این، چابکی قابلیتهای سازمان را برای تولید و تحویل محصولات جدید با هزینه بهرهور، تحت تأثیر قرار میدهد. کاهش هزینههای تولید، افزایش رضایت مشتری، از بین بردن فعالیتهای فاقد ارزش افزوده، و افزایش رقابت، از جمله مزایایی است که می تواند از طریق استراتژی چابکی بدست بیاید.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید