وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت برداشت و نکاتی درباره خود ارتقایی

* صورت زیبای ظاهر هیچ نیست / ای برادر سیرت زیبا بیار
سعدی
بسیاری از ما  علاقمند هستیم که اطرافیانمان برداشت مطلوبی از برند شخصی‌مان داشته باشند. این مهم به ویژه در تعاملات و مناسبات سازمانی از جلوه بیشتری برخوردار است.
به عبارتی تصور و قضاوت سایرین برای ما انسانها از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش بسیاری از ما در جهت ایجاد تصویری مطلوب از خود در ذهن دیگران است . هنر مدیریت برداشت (impression management)،  از جمله مهارتهای اساسی افراد در برقراری ارتباطات و تعاملات است. مدیریت برداشت بر اهمیت ارتقای شایستگی‌های باطنی و ظاهری تأکید دارد، ودرواقع بر دو محور اساسی صورت و سیرت زیبا متکی است.
مدیریت برداشت فرآیند مدیریت ادراکات دیگران از خود و تحت تأثیر قرار دادن ارزیابی‌ها و قضاوت‌های آنان است و فرد تلاش دارد از این طریق تصویری برجسته و شاخص از خود  ارائه دهد. سیرت نیکو و روی گشاده و آراسته از جمله ویژگی های یک برند شخصی موفق و عاملی تمایزبخش است .
تکنیک‌های مدیریت برداشت و مهارت‌های خود-ارتقایی موجب می‌شوند تا افراد بتوانند به گونه‌ای شایسته‌تر عملکرد خود و دیگران را ارزیابی و تصویری مثبت از خود ارائه کنند. و حتی در هنر اقناع بهتر ظاهر شوند. وفای به عهد ، فروتنی ، عالم بی عمل نبودن، روی گشاده، پندار، گفتار و کردار  نیک و برقراری توازن میان گفتار و کردار از جمله شاخصه‌ها و مهارتهای مدیریت برداشت هستند .
بسیاری از روش‌های مدیریت برداشت در جهت ارتقای خود و بهبود تصویر شخصی خویش نزد دیگران هستند. در ادامه مطلب به برخی از روشهای خودارتقایی اشاره می شود .


•    نتیجه گرا باشید نه صرفا وظیفه گرا
از قدیم گفته‌اند  کار را که کرد؟ آن که تمام کرد. در واقع مردم به آنچه انجام داده‌ایم توجه  می‌کنند نه آنچه قرار است انجام بدهیم. کدام مشکلات را از سد راه برداشته‌اید؟آغازگر کدام اقدامات بوده‌اید؟چگونه سایرین را در جهت دستیابی به اهداف بزرگ هدایت کرده‌اید؟
نتیجه گرایی می‌تواند به ما در دست یافتن به اهدافمان کمک کند. نتیجه گرایی موجب می‌شود تا از نیمه‌تمام ماندن کارها و یا به تعویق افتادن آنها جلوگیری شود و تصویری مطلوب از ما در ذهن مخاطبان ساخته شود.

•    دیگران را نیز ترویج کنید
بسیاری از ما به مصداق ضرب المثل " خود گویم و خود خندم ، من مرد هنرمندم "، خود را علامه دهر می‌دانیم و از درک و تصدیق شایستگی‌های دیگران ناتوانیم و گاه متاسفانه در مقام تقبیح توانمندیهای دیگران برمی‌آییم. تلاش افراد موفق این است که به دیگران در جهت بزرگ اندیشی الهام بخشی کنند و نقاط قوت سایرین را به آنها گوشزد نمایند . بزرگان به ما توصیه می کنند که موفقیت‌ها و تلاش‌های دیگران را به رسمیت بشناسید و قدردان آنها باشید تا آنها نیز شما را مورد تأیید قرار دهند، البته هرگز به دام مجیزگویی نیفتید . مردم گفته‌ها و کرده‌های ما را فراموش می‌کنند اما آنچه در خاطر آنها می‌ماند ، طعم شیرین احساسات خوشایندی است که به کامشان چشانده‌ایم . به عبارت دیگر چنانچه دیگران را ارتقا دهید ، آنها نیز متقابلاً شما را ارتقا خواهند داد ، چرا که اصل جبران از جمله خصیصه های ذاتی بشر به شمار می رود .

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 

منابع:
اقتباس از http://www.inc.com/shelley-prevost/how-to-get-noticed.html
http://www.redlemonclub.com/50-fresh-promotion-tips/

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.