مدیریت از کف بازار؛ اسرار MBWA
واژهی MBWA کوتاه شدهی عبارت Management by Wandering Around به معنای مدیریت از طریق بازارگردی است. این اصطلاح اشاره به سبکی از مدیریت کسب و کار دارد که در آن مدیران با پرسهزنی و جست و جو به گونهای غیرساختارمند و تصادفی در محیط کار و یا در معنای عام در کف بازار به گشتزنی میپردازند تا از نزدیک شاهد رویدادها باشند. این موضوع با ملاقاتهای غیر سرزده و برنامهریزی شده تفاوت میکند. به نظر میرسد که اینگونه وارسیها و سرکشیهای تصادفی منجر به ارتقای دانش مدیران نسبت به امور جاری و هموارتر شدن مسیر بهرهوری و برقراری مدیریت کیفیت جامع در سازمان میشود.
ریشهی واژهی MBWA به مدیران اجرایی شرکت HP و روندهای مدیریتی دههی 70 میلادی باز میگردد. البته این واژه به طور رسمی در سال 1982 توسط تام پیترز و واترمن در کتابی با عنوان "در جستجوی تعالی: درسهایی از برترین شرکتهای آمریکایی" به کار رفت. به اعتقاد تاریخ پژوهان، مخترع این سبک مدیریتی آبراهام لینکلن بود که با بازدیدهای سرزدهی خود از نیروهای دولتی در خلال جنگ داخلی آمریکا پایهگذار این شیوهی مدیریت شد.
جک ولش مدیر افسانهای جنرال الکتریک که به مدت 20 سال در این شرکت فعالیت داشت و در سال 1999 توسط مجلهی فورچون به عنوان مدیر قرن نام گذاری شد، در نوشتههای خود به این امر اذعان میکند که دست کم 100 روز از سال را به بازارگردی و مشاهده میدانی شرایط رقبا و مشتریان سپری میکرده است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید