14 روش آسان برای تاثیرگذاری عالی روی رییس جدید سازمان
همه ما دوست داریم که به بهترین وجه در محل کار خود ظاهر شویم تا اطمینان یابیم که پله های ترقی را طی خواهیم کرد. با این اوصاف، چه کاری باید بکنیم تا بتوانیم نظرها را بسوی خود جلب کنیم؟
یک نکته را برایتان بازگو میکنم، شروع درست کلید موفقیت است: به این معنا که تماسها و برخوردهای اولیه با مدیریت جدید یک سازمان میتواند آینده و آهنگ روابط کاری را مشخص کند. به قول لین تیلور متخصص و نویسنده در حوزه محیط کار و اکوسیستم سازمانی؛ اینکه در همان ثانیههای نخست خود را چگونه ابراز کنیم، تاثیر عمیقی بر ماهیت روابط ما خواهد گذاشت. وانگهی جزئیات در این بین بسیار مهم هستند. اینکه لباسی مناسب با حال وهوای کار و مشتریان بپوشیم، تلفن های خصوصیمان را کوتاه کنیم و در کارهای گروهی شرکت کنیم ممکن است بسیار موثر باشد. در اینجا به مواردی اشاره خواهیم کرد، که با انجام آنها در همان برخوردهای اولیه با رییس جدید سازمان صد در صد مورد توجه او قرار خواهیم گرفت:
1. همچنان خود را در بوته آزمایش و ارزیابی تصور کنیم
بسیاری از ما به محض پذیرفتهشدن در مصاحبه، کار را تمامشده دانسته و احساس امنیت شغلی میکنیم. اما همانگونه که نویسندگان کتاب تنها بی پروایان پایدارند میگویند: "تا همین اواخر هنگامی که انسان به یکی از شرکتهای جا افتاده می پیوست، می توانست روی کار کردن تمام عمر در آن سازمان، حساب کند. ولی در وضعیتی که شرکتها خود از داشتن شغلها و حرفه های درازمدت بی بهره اند، چگونه می توانند چنان فرصتی را برای کارکنان فراهم سازند. امروز هرکس به راستی کارفرمای خود است. افراد نیز همانند کار و کسبها با میلیونها رقیب در جهان روبه رو هستند. "
در واقع امنیت شغلی بیش از هر چیز به مهارتهای فردی و چگونگی استفاده از آن در بازار بستگی دارد.
پس همه چیز به خودمان برمی گردد. بهتر است از دیگران توقع بجا داشته باشیم. متفاوت بیندیشیم، متفاوت ببینیم، متفاوت بگوییم، متفاوت عمل کنیم و همواره خود را در معرض ارزیابی ببینیم تا انتخاب شویم.
2. وقتشناس باشیم
بدیهی است که هر کسی دوست دارد به عنوان عضوی از تیم خود بویژه از سوی راس سازمان جدی گرفته شود؛ موفقیت در هر حوزه ای نیازمند آن است که جدی گرفته شوید. وقتشناسی از بهترین راه های جلب احترام دیگران و رسیدن به جایگاهی شایسته در نظر آنان است. وقتشناسی فقط به جلسات ختم نمی شود، مصاحبه، ناهار، برنامه های شرکتی و کار روزمره، همگی از جمله مواردی هستند که می توانید این عادت را در موردشان به کار بگیرید.
3. دریابیم که رییس علاقه دارد چگونه و چه زمانهایی ارتباط برقرار کند
یکی از اولین مواردی که باید درخصوص رییس جدید خود بدانیم این است که او علاقه دارد به چه روشی ارتباط برقرار کند: ایمیل؛ پیام متنی؛ و یا دیدار رو در رو. میتوانیم مستقیم از او در این خصوص سوال کنیم، اما اگر پرسیدن را جایز نمیدانید کافی است این موضوع را از دیگر همکاران خود نیز جویا شوید تا نظر آنها را دانسته و به یک جمعبندی برسید.
4. با رییس خود صحبت کنیم
هیچكس نمیتواند اهمیت ارتباط با رئیس را انكار كند. اگر بلد نباشیم با رئیس خود درست صحبت كنیم، ممكن است بهرغم همه توانمندیهای خود از كار بیكار شویم. اهمیت ارائه گزارش را نادیده نگیریم. و البته فراموش نکنیم هر رئیسی هم قلق خاص خودش را دارد که با شناخت آن میتوان شیوه ارائه صحیح گزارش در بازههای زمانی مختلف را دریافت. حواسمان باشد که موی دماغ رییس خود نشویم و با ارائه گزارشهای حجیم و اغراق شده وقت او را نگیریم.
5. منبع باشیم
از روز اول با راهکار و پیشنهاد به رییس خود مراجعه کنیم نه مشتی مساله و مشکل. اگر با مسائل پیش روی رییس خود برخوردی همدلانه داشته باشیم میتوانیم به او در مدیریت این مسائل کمک کنیم. کارمندان توانمند در هنگام بروز بحران، بجای نقزنی به دنبال راه برونرفت و پییشرفت هستند. این به معنای آن است که ایشان قبل از بروز مشکل، به راهحل آن فکر کردهاند.
6. زندگی را برای رییس خود آسانتر کنیم
به دنبال فرآیندهایی برای کاهش زمان و سرمایه مصرفی باشیم. وظایف محوله خود را با حداقل زمان و سرمایه و با بیشترین سرعت و کیفیت به پایان برسانیم. بجای منافع شخصی روی منافع سازمانی تاکید کنیم.
7. تعهد خود را نشان دهیم
اگر كاركنان سازمان به مسئوليت خويش واقف و بدان متعهد نباشند و يا از برخي از آنها چشم پوشي كنند به مرور مشكلاتي ايجاد مي شود و به دنبال ظهور و بروز اين مشكلات حيات و نظام سازمان به ورشكستگي و نابودي ميل ميكند. در اصل یكي ازمهمترين پايه هاي موفقيت و ترقي اصل تعهد است. مسلما هيچ كس دوست ندارد به عنوان شخصيتي قلمداد شود كه فقط اهل حرف زدن است و از جسارت عمل و تعهد به اهداف سازمان در او خبري نباشد.
8. بپرسیم چگونه میتوانیم کمک کنیم
حتی اگر کاری در وظایف ما تعریف نشده است، باز ابتکار عمل را بدست گرفته و برای انجام آن داوطلب شویم. این رفتار موجب کسب اعتبار در خانواده کاری و تیم میشود. فراموش نکنیم هیچ موفقیت مهمی به تنهایی حاصل نشده است. اگر به عمق هر موفقیت کسب شده بنگریم، ملاحظه خواهیم کرد که پشتوانهی هر عمل به ظاهر انفرادی، در واقع کاری جمعی بوده است. پاتریک لنچیونی که کتابهای ارزشمند پنج دشمن کار تیمی، پنج وسوسه ی مدیران عامل، ... نه امور مالی و نه راهبرد، هیچ یک مزیت رقابتی ماندگار نیستند؛ این فقط کار تیمی است که در نهایت باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود؛ زیرا هم توان لازم را دارد و هم کمیاب است. البته توجه داشته باشیم که به اندازه توانمان کار تقبل کنیم.
9. بیشتر در دسترس باشیم
همیشه در دسترس رییس خود باشیم. این به معنای آن نیست که 24 ساعته گوش بزنگ باشیم (بهتر است از همان ابتدا حد و حدود را مشخص کنیم) بلکه باید این اطمینان بوجود بیاید که در مواقع ضرورت میتوانند به ما دسترسی داشته باشند. هیچگاه رییس خود را معطل نگه نداریم.
10. ایدههای خود را به اشتراک بگذاریم
امروزه دانش سازمانی و ایدههای اعضا به عنوان یک منبع ناملموس بسیار ارزشمند برای کسب مزیت رقابتی شناخته شده است. با وجود این، دانش هنگامی می تواند به بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها منجر شود که در سطح سازمان به اشتراک گذاشته شود. به ندرت مدیری پیدا میشود که از جریان شفاف و مستمر دانش و ایدهها در سطح سازمان حمایت نکند.
11. خودمان باشیم
"اسکار وایلد" شاعر و نویسنده معروف ایرلندی، در جایی گفته است: "خودتان باشید؛ دیگران از پیش جای خود را گرفته اند". خودِ درونیمان را در آغوش بکشیم چرا که هیچکس ایدهها، و توانمندیهای ما را ندارد. همانی باشیم که از خودمان میشناسیم یعنی بهترین نسخه دست اول از خودمان.
12. نق نزنیم
بعضی از ما همه چیز ناراضی هستیم، نق میزنیم، نقد نمیکنیم و کمتر پیشنهاد میدهیم در حالی که باید واقعیتها را بپذیریم و اگر از چیزی ناراضی هستیم، برای تصحیحش راهحلی ارائه دهیم که منافع فردی و سازمانی را مد نظر قرار داده باشد.
13. سازمان فضای سرگرمیهای شخصی نیست
تحقیقی که توسط دانشگاه هاروارد، در رابطه با استفاده از تلفن همراه توسط کارمندان انجام شده است نشان میدهد که نیمی از کارمندان امروزه به جای آنکه به انجام مرتب و دقیق کارها بپردازند، بیشتر وقتشان را صرف ارسال نامه الکترونیکی و یا ارسال پیام کوتاه به دوستان خود می کنند که این موضوع سبب به هم خوردن تعادل کاری و ارتباطی افراد درمحیط کارمی شود.
14. با کارکنان کلیدی دوست شویم
نه تنها با راس سازمان بلکه با همکاران خود نیز با رابطهای حسنه برقرار کنیم. بعلاوه تحقیقات نیز ثابت کرده که برقراری روابط دوستانه در محیط کار عاملی موثر در احساس خوشبختی افراد محسوب میشود؛ در واقع رضایت کارمندان در محیط کار و خارج از آن بستگی زیادی به روابط آنان با همکارانشان دارد. بعلاوه طبق تحقیقاتی که مؤسسه گالوپ نیز انچام داده است کسانی که در محل کار دوست نزدیکی دارند هفت برابر بیشتر از دیگران به کار خود متعهد هستند.
به کارهایی که همکارانتان انجام میدهند، توجه نشان دهید و آنها را تشویق کنید. به یاد داشته باشیم که رابطه مثبت با همکاران باید بر مبنای احترام به حریم شخصی، مقام و شخصیت آنها باشد.
سبزباشید