وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی با طعم احساس و پست مدرنیسم

از اواخر دهه‌ی 90 و اوایل هزاره سوم میلادی، برندسازی به‌عنوان مقوله‌ای بسیار مهم، نه تنها برای شرکت‌ها، محصولات و خدماتشان بلکه، برای دانشگاه‌ها، نهادهای شهری، سازمانهای غیر انتفاعی و حتی اشخاص، نمودی چشم گیر یافته است. معنی لغوی و ریشه‌ای برند هر چیز گرم و آتشین است و برای قرن‌ها فرآیندی بوده که به دامداران و کشاورزان کمک می‌کرده، با نشانه‌گذاری و ایجاد علامتی منحصر روی حیوانات‌، آنها را شناسایی کنند. در واقع پیشینیان، ابتدا با گرم کردن آهن داغ گذاری روی آتش ، که منقش به سمبلی ، نوشته ای یا نامی بوده و سپس گذاردن آن روی پوست حیوانات و ایجاد جای زخمی دائمی، عمل برندینگ را انجام می‌داده‌اند و ریشه کلمه برند از همین داغ گذاری است.

مطرح شدن بحثهایی مانند هوش هیجانی ، تبلیغات هیجانی و برندینگ عاطفی حاصل عصیان انسان در برابر مدرنیسم تحمیل شده از سوی خود وی می‌باشد. بعدها نتیجه گرفته شد که بایستی به عامل انسانی توجه بیشتری مبذول داشت. تحقیقات افرادی همچون التون مایر در کنار نظریه های مطرح شده توسط فروید و شاگردانش یونگ و فروم و دیگر نظریه پردازان، انسان را به تفکر پست مدرن رساند. پست مدرن که به زبان ساده به مفهوم بازگشت به خویشتن انسانی است گذشتن از منطق و توجه نمودن به عاطفه و احساسات را مدنظر دارد.

 

اگرچه در گذشته بیشتر محصولات تنها دو حس مصرف کننده یعنی بینایی و شنوایی را مورد آزمون قرار می‌دادند اما نوآوری در محصولات جدید تولیدکنندگان را به شتاب واداشت تا از دیگر ظرفیت‌های مشتری به درستی استفاده کنند. با گذشت زمان مشخص شد انسان مدرن به دنبال بهره‌گیری از تمام حواس خود است و تلاش می‌کند شیوه ارزیابی‌اش را به کلی تغییر دهد و ارزش هر محصول را با تمام وجودش حس کند.

 

در این بازار فوق رقابتی، جایی که کالاهای فیزیکی و خدمات به تنهایی نمی‌توانند برای جذب یک بازار جدید یا حتی نگه‌داشتن مشتریان فعلی موثر باشند، بخش عاطفی کالاها و سیستم توزیع ، تفاوت کلیدی برای مشتریان و پولی که خواهند پرداخت را تعیین می‌کند. برنارد آرنولد از شرکت ال وی ام اچ ، که عرضه کننده برندهای لوکسی مانند دیور، و لوییس ویتون است می‌گوید "یک برند با شخصیت و تعهد شرکت برای ارتباط برقرار کردن با مردم در سطحی عاطفی، به زندگی آنها آمده و با لحظات آنها گره می‌خورد. چیزی که من دوست دارم حضور مفهوم احساس است و وقتی که نتیجه فروش را می‌بینم، بیشتر به آن معتقد می‌شوم ".

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.