وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تبلیغات

شروع تبلیغات به شکل مدرن آن به دهه‌ی 1920 و به تبلیغات تنباکو باز می‌گردد. در این دوره کمپینهای ادوارد برناینز از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار بودند و به همین دلیل از وی به عنوان پدر تبلیغات مدرن یاد می‌شود. در سال 2010، 5/142 میلیارد دلار در امریکا و 467 میلیارد دلار در سرتاسر جهان صرف هزینه‌ی تبلیغات شد.

اینتر پابلیک (Interpublic)، آمنی‌کام (OmniCom)، پابلیسیس(Publicis) و دبلیو پی ‌پی (WPP) بزرگ‌ترین شرکتهای تبلیغاتی هستند که از آنها به عنوان چهار غول (big four) یاد می‌شود.

 

قدمت تبلیغات بسیار زیاد است. مصریان از پاپیروس برای ساختن پیامهای فروش و پوسترهای دیواری استفاده می‌کردند. نقاشی روی دیوار و صخره نیز شکل دیگری از تبلیغات در عهد باستان است که ریشه‌ی آن به هنر صخره‌نویسی در 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح در هند باز می‌گردد. گفته می‌شود که تبلیغات بیرون از خانه و بیلبورد قدیمی‌ترین شکل تبلیغات هستند.

 

در قرون وسطی شهرها شروع به گسترش کردند و نیاز به تبلیغات بسیار بیشتر شد اما از آنجا که جمعیت افراد با سواد در آن زمان بسیار کم بود، پیشه‌وران برای معرفی خود از اشکال مرتبط با شغل‌شان استفاده می‌کردند. مثلاً کفاشان از تصویر چکمه، خیاطان از تصویر کت و آهنگران از تصویر نعل اسب استفاده می‌کردند. با ارتقاء سطح تحصیلات در جامعه و گسترش صنعت چاپ، تبلیغات در قرن 18 به روزنامه‌ها وارد شدند. روزنامه‌ی فرانسوی La Presse  اولین روزنامه‌ای بود که توانست از راه تبلیغات پول‌سازی کند. درآمد حاصل از این تبلیغات باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سود این روزنامه شد. خیلی زود دیگر روزنامه‌ها نیز راه این روزنامه‌ی فرانسوی را پیش گرفتند. در سال 1840 والنی پالمر اولین آژانس تبلیغاتی را تأسیس کرد که اگرچه به آژانسهای تبلیغاتی امروزی شباهتی نداشت اما می‌توان آن را اولین نمونه‌ی آژانسهای تبلیغاتی محسوب کرد. پالمر فضای زیادی را در روزنامه‌های مختلف با قیمت پایین خریداری کرد و سپس آنها را با قیمت بالاتر به تبلیغات‌کننده‌ها فروخت.

 

انواع تبلیغات

 

تبلیغات تلویزیونی: تبلیغات تلویزیونی کارآمدترین شکل تبلیغات برای بازار انبوه است.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.