وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت استرس و مهندسی افکار

استرس امروزه به بخشی از زندگی روزمره بازاریابان و فروشندگان تبدیل شده است و این امری انکارناپذیر است. پذیرفته شده‌ترین تعریف از استرس این است که استرس زمانی رخ می‌دهد که شخص معتقد است خواسته هایش افزونتر از منابع شخصی و اجتماعی در خدمت او است. به عبارت کوتاهتر ما احساس عدم کنترل داریم.
وقتی مردم دچار استرس می‌شوند دو نوع قضاوت دارند. اول اینکه آنها احساس می‌کنند مورد تهدید واقع شده‏اند و دوم اینکه معتقدند نمی‌توانند با این تهدید مقابله کنند. میزان استرس هر فرد بستگی به میزان آسیبی دارد که ممکن است از موقعیت بوجود آمده ببیند و اینکه چقدر منابع آنها با خواسته های آن موقعیت نزدیک است.  کلید این مسأله قوه ادراک است. زیرا موقعیتها به خودی خود استرس زا نیستند. بلکه این درک ما از موقعیت است که سبب احساس استرس می‌شود.
کاملاً بدیهی است که ما بعضی از اوقات نسبت به خود صادق هستیم. بعضی از موقعیتها ممکن است در واقع خطرناک باشند یا از نظر بدنی، اجتماعی یا شغلی تهدیدآمیز باشند .در چنین موردی استرس و احساسات بخشی از سیستم ایمنی بدن است که پیشاپیش ما را از خطر آگاه می‌کند.
با این حال بسیاری از مواقع گاهی ما با خود آنچنان سخت رفتار می‌کنیم که هرگز چنین چیزی را برای دوستان و همکارانمان روا نمی‌داریم.  چنین کاری به همراه افکار منفی می‌تواند سبب استرس شدید و ناراحتی ما شده و شدیداً اعتماد به نفس ما را کاهش دهد. 
طبق تحقیقات متعدد صورت گرفته طولانی شدن استرس، موجب می‌شود که کل بدن انسان تحت تاثیر قرار گرفته و جسم و روح دچار بیماری های مزمن بسیاری گردد.  این جاست که مدیریت صحیح تنش‌های روانی و استرس‌ها و تبعات آن اهمیتی وافر می یابد. در ادامه به ارهکارهایی برای مدیریت بر افکار و تنش‌های روانی پرداخته می‌شود.
هوشمندانه کار کنیم
بسياري از ما وقتي مي خواهيم کار بيشتري انجام شود، ساعات کاري را طولاني‌تر مي‌کنيم، ضرب العجلها را عقب مي‌اندازيم و چند کار را باهم انجام مي دهيم. اگرچه اين استراتژيها ممکن است در کوتاه مدت کارساز باشد اما در بلند مدت دوام نمي‌آورد. اين رويکرد، خيلي زود به شيوه اي در زندگي تبديل شده و به بروز استرس زياد و در نهايت بهره‌وري پايين منجر مي شود.
بهره‌وري اندازه گيري ميزان کار شما است نه اينکه تا چه حد پر مشغله هستيد. بنابراين بهتر است يادبگيريد که چطور هوشمندانه کار کنيد و با استفاده از اهرمها از زمان و منابع خود بهترين استفاده را ببريد. با اينکار مي‌توانيد بهره‌وري خود را بالا برده و وقت اضافي براي انجام کارهاي ديگر بدست آوريد.


مدیریت مزاحمتها
براي ورود به حوزه ي بهره‌وري بالا بايد اختلالها و مزاحمتها را کاهش داده يا رفع کنيد. برنامه اي براي مديريت مزاحمتها، مديريت استرس و بهبود تمرکز خود داشته باشيد. وقتي براي کنترل زمان و برنامه ريزي خود قدمهاي مثبتي برمي داريد استرسها کاهش يافته و انرژي مثبت بيشتري را تجربه خواهيد کرد. اينکار براي تمرکز بيشتر و حصول نتيجه بهتر الزامي است. بنابراين با شروع کار، تمام برنامه بهره‌وري شما بهبود خواهد يافت.
براي افزايش بهره‌وري و مديريت زمان نگرش شما اهميت اساسي دارد. مثبت فکر کنيد و با اقدامات کوچک عملکرد خود  را بهبود بخشيد. با اين کار انگيزه و نيروي لازم براي ادامه برنامه خود را بدست مي آوريد. هم اکنون باور کنيد که مي توانيد بهره‌ور باشيد و به اهداف خود دست پيدا کنيد.


مدیریت تعلل
هر چقدر در انجام کارها تعلل کنید ، استرس و فشار بیشتری را متحمل خواهید شد. بعد از مدتی ممکن است کاملاً  اعتماد خود را از دست بدهید و تصور کنید که اصلاً قادر به تکمیل کاری نیستید.  کار بسیاری از مردم با وقفه های مستمر همراه است. بدیهی است که نمی‌توان گفت که این وقفه ها چه موقع پیش می‌آیند. با اینحال با تعبیه فضاهای خالی در برنامه زمانبندی می‌توانید برنامه خود را منعطف کرده و به موضوعات مهم به طور مؤثر واکنش نشان دهید. برای چند روز کنترل کنید که چه کسانی بیشترین وقفه را در کار شما ایجاد می‌کنند و درخواست آنها تا چه حد ضروری بوده است. وقتی تعداد وقفه ها در مثلاً یک هفته را جمع آوری کردید مؤدبانه اما محکم همکارانتان را به مدیریت و کاهش وقفه ها دعوت کنید.

 

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.