برند خود را متر کنید
تا سال 1984 برند را مترادف لوگو و نشان یک سازمان میانگاشتند. دانستن ارزش واقعی یک برند میتواند نقشی اساسی در هدایت و راهنمایی تصمیمگیران سازمان ایفا کند، چرا که تصمیمگیری و برنامه ریزی برای آیندهی یک سازمان منوط به دانستن وضعیت فعلی آن است.
همین موضوع عیناً در خصوص برندهای شخصی صادق است. برند فقط اختصاص به شرکتها و سازمان ندارد، مردم نیز میتوانند برند خود را داشته باشند. هر یک از ما ویژگیهایی داریم که انگارهی برند شخصی ما را میسازد. حالا یک قلم و کاغذ بردارید و برند خود را متر کنید. فقط کافیست کمی صداقت به خرج دهید. شما متعاقباً میتوانید نظر دیگران را نیز جویا شوید و به برایندی کلی از خود دست یابید.
به طور کلی یک برند شخصی از مجموعهای از عوامل درونی (اعم از چشمانداز و آرمان درونی، و سیستم ارزشی و اعتقادی مثبت) و عوامل بیرونی (حالات چهره، تُن صدا، تماس چشمی، زبان بدن، ارتباطات اجتماعی با دوستان و دیگران، بهداشت و آراستگی، و نیز میزان اثرگذاری) تشکیل یافته است.
حال با علم به این موضوع، چگونه میتوان یک برند شخصی را توسعه داد و یا اندازهگیری کرد. مدلی ساده در حوزهی محصولات و خدمات وجود دارد که میگوید هر ویژگی دست کم یک مزیت میدهد. همین مدل ساده در مورد برندها نیز کاربرد دارد.
در ابتدا شما باید خود را، آنچه را که برای شما اهمیت دارد، و آنچه که شما را منحصر به فرد می سازد را تعریف کرده و سپس برند خود را حول آن سری ارزشهایی که تعریف کردهاید بسازید. موارد ذیل را در نظر داشته باشید، این موارد شاخصی خوب در اندازهگیری و ارزشیابی یک برند شخصی است:
● ویژگیهای شخصی که شما را از رقبا یا همکارانتان متمایز میکند.
● ویژگیهایی که دیگران شما را به آن میشناسند. (ارزش آفرینی، سودمندی برای دیگران، و ویژگیهای مباهات آمیز)
● قدرت اثربخشی (داشتن سهم قابل توجه در قلمروی کاری خود و میزان اعتمادپذیری)
به گفتهی مونتویا، نویسندهی کتاب “برندی به نام شما و پدیدهی برند سازی شخصی”: هرکسی، خواه ناخواه، دارای یک برند شخصی است”. هدف باید این باشد که آن برند طوری طراحی شود که تأثیری واضح و حائز اهمیت در مورد شما و کارتان ایجاد کند، چه شما صاحب کسب و کاری کوچک باشید، یا یک کارآفرین تنها یا مدیر عامل یک شرکت. در ادامه مونتویا میگوید: یک برند شخصی “ایدهی قدرتمند، روشن و مثبتی است که هر زمان که دیگران به شما فکر میکنند به ذهنشان خطور میکند.
در واقع برند شخصی نشان دهندهی ارزشها، تواناییها و اقداماتی است که شما طرفدار آنها هستید یا به گفته وی “برند شخصی نشان میدهد که شما چه کسی هستید، چه کار میکنید و چه چیز متفاوتی در شما وجود دارد یا چگونه برای بازار هدفتان ارزش آفرینی میکنید”.
از این لحاظ برند شخصی کمی گسترده تر از برند شرکتی است.
حال وقت آن رسیده که برند خود را بازاریابی و بفروشید، در برندسازی شخصی نیز باید خودتان را مانند محصولی تصور کنید که قصد دارید آن را به مشتریانتان بفروشید یا آن را به کارمندان یا همکارانتان معرفی کنید. :
1- خود را بازاریابی کنید
● اجازه دهید مردم شما را بشناسند و بدانند که شما مظهر چه چیزهایی هستید
● از تکنیکهای بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید
● کارهای گروهی کنید
2- فراموش نکنید که "هرآنچه که انجام میدهید و هرآنچه که انتخاب میکنید که انجام ندهید، نمایانگر ارزش و شخصیت برند شماست؛
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.
سبز باشید