بهترین کارکنان را انتخاب کنید و در حفظ آنها بکوشید
خلاصه کتاب:
در هر مرحله از فعالیت اقتصادی و تجاری به مهارتها و توانمندیهای متفاوتی احتیاج داریم. ابتدا باید کار خودتان را به خوبی انجام دهید. باید پیوسته از رقبای خود بهتر ظاهر شوید. اینها نکاتی هستند که امروزه هم مصداق دارند. اما سوای اینها، مهارت دیگری است که باید آن را هم بیاموزید.
امروزه از جمله مهمترین مهارتها استخدام اشخاص شایسته و حفظ و نگهداری آنها است. مهارت و توانایی شما در انجام دادن این کار از هر اقدام دیگری برای موفق کردن شما بهتر است.
در ادامه مطلب، 21 نقطه نظر مهم در این خصوص به اجمال توضیح داده شده است:
1-به انتخاب نیروی انسانی اولویت فراوان بدهید- وقت صرف کنید و کارکنان خود را به دقت انتخاب کنید. 95 درصد موفقیت شما بستگی به این دارد که کارکنان مناسبی را استخدام کنید.
2- درباره کار بیندیشید- به کار به شکل عینی نگاه کنید؛ ببینید از سمتی که برایش نیروی انسانی استخدام میکنید چه انتظاری دارید. در نظر بگیرید که برای رسیدن به هدف مورد نظر به چه مهارتهایی احتیاج دارید.
3- شرح وظایف شغل را بنویسید- روی کاغذ فکر کنید. چند دقیقهای وقت صرف کنید و شخص ایدهالی را که مناسب کار شماست توضیح دهید. کیفیات و مهارتهای مورد نظر را فهرست کنید.
4- توری عریضی پهن کنید- از قانون احتمالات به سود خود استفاده کنید. در همه جا به دنبال کارمند ایدهال خود بگردید. در جمع کارکنان، دوستان و تماسهای شخصی دنبال کارمند مورد نظر خود بگردید. از مؤسسات کاریابی هم میتوانید استفاده کنید. با مسئولان کالجها و دانشکدهها برای پیدا کردن افراد مناسب تماس بگیرید.
5- مصاحبه مؤثر- قبل از شرکت در جلسه مصاحبه با داوطلبان استخدامی، سؤالات خود را مکتوب کنید. درباره عملکرد گذشته داوطلب، خواستهها و بلندپروازیهای فعلی و هدفهای آتی او سؤال کنید.
6- به دنبال بهترین کارمند بگردید- مصاحبه کنید، بپرسید، هشیار باشید و کسی را که واقعاً میخواهد به شرکت شما کمک کند استخدام کنید. این نگرش به تنهایی موفقیت شما را تضمین نمیکند. اما بهترین نشانهای است که به شما کمک میکند تا فرد مورد نظرتان را پیدا کنید.
7- عملکرد گذشته را بررسی کنید- تجربه موفق نکته مهمی است که در مصاحبه استخدامی باید به آن توجه داشته باشید. عملکرد گذشته در واقع نشانه خوبی برای امکان موفقیت در آینده است.
8- رزومهها و معرفینامهها را به دقت بررسی کنید- به جزئیات صحبتهای داوطلب و اینکه درباره خودش چه میگوید توجه کنید. اغلب رزومهها به شکلی مخدوش هستند. دقت کنید کسی را که استخدام میکنید از تجربه کافی بهره داشته باشد.
9-قانون سه را اعمال کنید- برای استخدام کارمند مورد نظر دستکم سه بار با او مصاحبه کنید و بعد تصمیم بگیرید. میتوانید از سه تن از مدیران یا کارکنان خود بخواهید با داوطلب استخدام مصاحبه کنند. با سه تن از معرفهای داوطلب صحبت کنید.
10- تصمیم درست بگیرید- از جمله مهمترین ویژگیهای مدیران برجسته تصمیمگیری درست آنها است. پس از جمعآوری همه اطلاعات و صحبت با معرفهای داوطلب، تصمیمگیری کنید.
11- درباره حقوق مناسب مذاکره کنید- وقت صرف کنید و به اتفاق داوطلب استخدام، درباره حقوق او به توافق برسید. توجه داشته باشید که تصمیمگیری درباره حقوق کارکنان کار آتی شما را سادهتر میکند.
12- با کارکنان جدید شروع خوبی داشته باشید- روز و هفته اول کار کارمند جدید، ذهن او را برای ماهها و سالهایی که نزد شما کار میکند شکل میدهد. دقت کنید که کارمند جدید شما در همان روزهای اول با صحنههای خوشایندی روبهرو شود.
13- شروع قدرتمندی داشته باشید- برنامهکاری دقیق و کاملی برای کارمند جدید تدوین کنید. اشخاص دوست دارند که سرشان شلوغ باشد و کارهای متنوعی برای انجام دادن داشته باشند.
14- مسایل و مشکلات را به سرعت حل کنید- به سرعت مسایل و سوءتفاهمات احتمالی را بر طرف سازید. خود را یک حلال مشکلات حرفهای در نظر بگیرید. همیشه به آینده نظر داشته باشید. به گذشته و اینکه چه کسی باید سرزنش شود بها ندهید.
15- عملکرد را به طور حرفهای بهتر کنید- وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که در قبال رسیدن به اهداف از طریق دیگران مسئولیت کامل را بپذیرید. وقت صرف کنید و کارها را تفویض اختیار کنید. مراقب باشید و نظارت کنید که کارها به موقع و با رعایت بودجه تعیین شده انجام شوند.
16- فرض را بر قصد نیت خوب بگذارید- مسائل کارکنان امری اجتناب ناپذیر است. با این حال همه سعی میکنند در بهترین حد خود ظاهر شوند و نگرش شما باید این باور اصولی را منعکس سازد.
17- نیازهای مهم کارکنانتان را برآورده سازید- همه روزه تلاش کنید که محیطی را فراهم سازید که نیاز کارکنان به وابستگی، عدم وابستگی و همبستگی ارضا شود.
18- مدیریت مشارکتی را اعمال کنید- با کارکنان خود به طور منظم جلسات مشترک تشکیل دهید و با آنها درباره کارتان حرف بزنید. همه کارکنانتان را درگیر کار بکنید. این تنها راهی است که میتوانید گروههای کاری عالی ایجاد کنید.
19- به کارکنانتان احساس مهم بودن بدهید- هر چه کارکنان شما بیشتر خودشان را دوست داشته باشند، انگیزه بیشتری برای انجام دادن کارها به نحو مطلوب پیدا میکنند. کاری کنید که آنها نسبت به خود احساس خوبی پیدا کنند.
20- مکان کاری دلنشینی ایجاد کنید- تولید اعتماد و اطمینان کنید. به کارکنانتان امکان اشتباه کردن بدهید. از آنها انتقاد نکنید و با آنها به شکوه حرف نزنید. از تهدید کردن و مجازات نمودن خودداری ورزید.
21- پیوسته روی کارکنانتان دقیق شوید- کارکنان شما تنها عناصری هستند که نباید جایگزین شوند. با آنها به گونهای رفتار کنید که انگار برایتان کار داوطلبانه میکنند. فرض را بر این بگذارید که آنها در معرض پیشنهادات استخدامی متعددی قرار دارند.
میگویند همه زندگی در توجه کردن خلاصه میشود. به هر چه توجه کنید زندگیتان با آن سمتوسو گرایش پیدا میکند. وقتی به استخدام کردن و حفظ نمودن کارکنان خوب توجه میکنید، در این کار بهتر و باز هم بهتر میشوید. اینگونه در کار مصاحبه و استخدام مهارت بیشتری به دست میآورید. بهتر میتوانید مدیریت کنید و انگیزه بدهید. و در نتیجه هم برای خود و هم برای سازمانتان ارزشمندتر میشوید.
وقتی در استخدام کارکنان جدید بهتر و باز هم بهتر میشوید، به حداکثر توانمندی بالقوه خود میرسید. محدودیتی برای رشد و اوجگیری شما وجود ندارد. میتوانید به یکی از بهترین مدیران اجرایی قرن بیستویکم تبدیل شوید.
سبز باشید