وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کنفرانس تجارت برابر ایران و چین 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کنفرانس تجارت برابر ایران و چین

بعد از جناب سفیر آقای عسگراولادی بزرگ تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین صحبت کرده بودند که طبق اطلاع نکات ارزشمندی را مطرح کرده بودند.


من در هنگام سخنرانی دکتر مرادی عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی رسیدم، همچنین سخنرانی‌های آقای دکتر قاهری مدیرعامل گروه توسعه همکاریهای ایران و چین، دکتر عبده تبریزی چهره شناخته شده بازارهای مالی در ایران، و آقای ؟؟؟ را حضور داشتم البته، تا پایان سمینار دو میزگرد هم برگزار شد که اولی با مدیریت آقای عسگراولادی و دومی با مدیریت دکتر عبده تبریزی اداره شدند.


در ادامه چند نکته دانش‌آموختگی امروز را می‌نویسم:


-      طبق تحقیق مهم‌ترین مشکلات کسب‌و‌کار در چین به ترتیب اولویت عبارتند از:


-      تأمین مالی- بی‌ثباتی سیاست‌ها- رشوه - بروکراسی ناکارآمد دولتی و نهایتاً تورم.


اما مهم‌ترین مشکلات کسب‌و‌کار در ایران:


تأمین مالی- بی‌ثباتی سیاست‌ها- تورم- بروکراسی ناکارآمد دولتی و زیرساخت‌های ناکافی




  •  بازیگران برنده بین‌المللی یا شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌های کوچک نوآور هستند.

  •  توصیه‌هایی با یادگیری از چین:


-      بهره‌گیری از علم اقتصاد برای سیاستگذاری با محوریت حقایق آشکار شده


-      سیاستگذاری اقتصادی سمت تقاضا (کوتاه‌مدت) مثل بودجه و سیاست‌های پولی و سمت عرضه (بلندمدت) مثل نوآوری


-      اصلاحات نهادی (سازمانی و قانونی) از الزامات بهره‌گیری فرصت‌های بین‌المللی


-      رشد توسعه اقتصادی با محوریت دانش فناوری


-      زمان‌بر بودن تولید دانش و ضرورت بهره‌گیری از دانش جهانی تجلی‌یافته در واردات سرمایه


-      نقش کارآفرینی در عرصه اقتصاد دانش‌بینان با محوریت خلاقیت، نوآوری و کشف و استفاده از فرصت‌ها




  •  مهم‌ترین دلایلی که چین، چین شد:


-      ریشه‌های فرهنگی و تاریخی


-      تداوم و ثبات روش در مدیریت


-      فرهنگ کاری


-      شرایط حاکم بر اقتصاد




  •  جهت اطلاع:


-      کارمزد کارگران چینی حداقل 3 برابر کارمزد کارگران ماست.


-      هزینه پول در ایران حدود بیست درصد و در چین تقریباً صفر است.


-      چین 150-130 میلیون نفر ثروتمند دارد.


خصوصیات اقتصاد ایران:


-      ساختار حجیم اداری و خصوصیات آن


-      منابع مالی و سیاست‌های مالی تک محصولی


-      سیستم بانکی شبه دولتی و غیر مستقل


-      دولتی بودن اقتصاد


-      انحصاری بودن شرکت‌های دولتی


-      بی‌ثباتی سیاست‌های اقتصادی


-      ناکارآیی بازار مالی


نکته مهم: ما توانایی رقابت با چین را نداریم اما می‌توانیم مکمل خوبی برای آنها باشیم.


اهمیت بازار چین برای ایران:


-      پتانسیل بالای تقاضا در بازار چین


-      بوجود آمدن قشر ثروتمند


-      وجود پتانسیل قوی صادرات ایران به چین در زمینه‌های مختلف


-      هدفگذاری حجم تجاری بالغ بر 200 میلیارد دلار تا ده سال آینده توسط روسای جمهور دو کشور


-      نیاز روزافزون اقتصاد پرشتاب چین به منابع انرژی


-      تنوع بخش واردات محصولات سرمایه‌ای و فناوری


-      متعادل ساختن تعرفه‌های واردات کالا به چین (در حال حاضر از کل واردات چین فقط 5/1٪ آن سهم ایران است)


-      قوی شدن پول چین


-      تفاوت ذائقه دو کشور به منظور صدور اقلام غیرقابل مصرف در کشور ما


چین به‌عنوان شریک تجاری در ایران


-      باید بجای واردات کاری کنیم با مشارکت چین محصولات در داخل ایران تولید شود.


-      نیاز کشور چین به سرمایه‌گذاری خارجی


-      هزینه‌های بالای حمل و نقل می‌تواند انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان کالاهای حجیم در ایران باشد.


-      وجود زیرساخت‌های مناسب تولید در ایران به منظور مشارکت با تولیدکنندگان چینی


-      وجود پروژه‌های متعدد زیرساختی در ایران


ملاصدرا:


ویرانه‌ای است دنیا و عمر کفاف نمی‌دهد که آبادش کنیم و غیرت اجازه نمی‌دهد که رهایش کنیم. پس ساختن گوشه‌ای از این دنیا توسط هر کدام از ما آباد کردن دنیاست توسط همگان.


مجاری روابط ایران و چین:


-      مجرای تجارت


-      مجرای مالی


-      مجرای قیمت کالاهای اساسی




  •  در حال حاضر روابط ایران و چین شبیه روابط یک کشور در حال توسعه با یک کشور توسعه‌یافته است.


یعنی واردات ما عمدتاً مصنوعات است ولی صادرات ما به چین عمدتاً مواد اولیه است.




  •  11٪ از نیاز انرژی چین توسط ایران تأمین می‌شود.


نکته:




  •  احتمال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در ایران بالاست.

  •  احتمال توسعه روابط مالی (بانک- بیمه و ...) بالاست.

  •  مصرف بالای چین در کشورهای در حال توسعه قیمت مواد اولیه را بالا برده

  •  چین باعث شده ایران بیش از گذشته نیازمند صادرات مواد اولیه و کالاهای اساسی باشد.


آموزه‌های ما از چین:


-      رشد مبتنی بر اقتصاد بازار در چارچوب استراتژی منظم


-      وجود سیاست پولی قاعده‌مند (کنترل تورم در توازن با اشتغال)


-      قیمت‌گذاری ارز


-      جذب سرمایه خارجی


-      انضباط مالی دولت


-      توسعه بخش خصوصی متکی به حساسیت‌های دائمی دولت


-      استفاده از نیروهای انسانی خارج از کشور


اصلاح روابط از دیدگاه اقتصاد کلان:




  •  کاهش شتاب واردات مصنوعات و حرکت به سمت واردات کالاهای سرمایه‌ای

  •  اصلاح شکاف تراز تجاری (بدون نفت)

  •  تکیه بر نظام مالی چین در شرایط تحریم جاری

  •  توسعه مشارکت‌های علمی

  •  استفاده از امکانات چین برای تعامل با تحریم‌ها

  •  تشویق سرمایه‌گذاران مستقیم چین در ایران

  •  استفاده از تسهیلات مالی چین در شرایط جاری و نور منابع مالی چین

  •  تشویق بسط مناسبات بین بازرگانان و تجار دو کشور از طریق اتاق‌های بازرگانی

  •  سرمایه‌گذاری مشترک با چین در کشورهای ثالث (مثلاً افریقا)

  •  تشویق ایجاد امکانات تولیدی مشترک در داخل چین برای حوزه‌هایی که ایران از نظر مواد اولیه در آن حوزه‌ها دارای مزیت است.

  •  حمایت تعرفه‌های (برای کوتاه‌مدت) در جهت تقویت تولید و اشتغال در ایران

  •  برقراری نظام نرخ ارز مناسب با تورم

  •  توسعه آموزش زبان چینی در مؤسسات آموزش عالی و بسط روابط فرهنگی

  •  اصلاح روابط ایران و چین از دیدگاه بخش خصوصی


-      افزایش کارآمدی فعالیت‌های تجاری (واردات/ صادرات)


-      تولید مشترک در خاک چین برای محصولات قابل فروش در ایران (با استفاده از نیروی انسانی ایرانی مقیم خارج)


-      برندینگ کالاهای چینی و اخذ نمایندگی رسمی


-      حرکت واردات به سمت کالاهای دارای کیفیت


-      توسعه روابط متقابل بازارهای سرمایه دو کشور (اعطای متقابل مجوزهای فعالیت در پذیره‌نویسی- کارگزاری، ...)


-      توسعه روابط متقابل بازارهای پولی


-      استفاده از امکانات تجاری هنگ کنگ و ؟؟؟بر محور روابط با چین


-      حرکت از واردات به سمت تولید مشترک با چینی‌ها در خاک ایران برای کاهش هزینه‌ها از جمله تعرفه


-      تغییر نحوه برخورد روحیه برای انجام مذاکرات و انجام معاملات و تسلیم نشدن و به قدرت اقتصادی طرف دیگر


-      استفاده از نیروی انسانی خارج از کشور در روابط مشترک با چین


-      استفاده از مزیت نسبی (مواد اولیه و منابع مالی) برای بسط روابط با طرف‌های چین


-     تکیه بر تصمیمات جمعی اتاق بازرگانی برای مقابله با عدم تساوی‌ها در رابطه اقتصادی مشترک دو کشور


-      عدم رقابت غیر ضروری بین بنگاههای اقتصادی  خودمان


نکته آخر:


-      یکی از سخنرانان که یک ربع بیشتر وقت نداشت (خوشبختانه سخنران پایانی بود) بیش از 45 دقیقه صحبت کرد و متأسفانه تفاوت سخنرانی در سمینار با کلاس درس را رعایت نکردند.


-     در سایر موارد برنامه‌ریزی و نظم کنفرانس قابل تحسین بوده، از این نظر از برگزارکنندگان نهایت تشکر را دارم.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.