وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توسعه مهندسی بازار (شماره 19) منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توسعه مهندسی بازار (شماره 19) منتشر شد

توسعه مهندسی بازار + فیلم بازاریابی هاروارد


توسعه مهندسی بازار با همان شکل و قالب پیشین منتشر شد؛ 64 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی + 20 صفحه آگهی یعنی مجموعاً 80 صفحه.


آگهی‌های این نشریه همچنان اطلاع‌رسانی است نظیر کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی (ICOBIGE) که روزهای 12 و 13 تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار برگزار می‌شود. یا بانک اقتصاد نوین در صفحه پشت جلد از اینترنت بانک می‌گوید و از امکانات و خدمات این بانک اطلاعاتی را تقدیم مشتریان می‌کند. یا بانک تجارت از موفقیت‌ها و جوایزی می‌گوید که از سال 2000 تا 2011 نصیب‌اش شده است. درباره محتوای آگهی‌ها در بخش پایانی نیز اشاره خواهم کرد.


فیلم آموزش بازاریابی هر بار به همراه نشریه به‌صورت رایگان تقدیم مشترکان می‌شود. البته سایرین نیز می‌توانند تنها با پرداخت 1000 تومان آن را خریداری کنند.


"رهبران آینده چه نقشی دارند" عنوان این فیلم است که 10 استاد برتر و صاحب‌نام از دانشگاه‌های هاروارد، آکسفورد، کندی دیدگاه‌های خود را اعلام کرده‌اند. طبق معمول این فیلم به زبان اصلی است اما همکارانم آن را با زیرنویس فارسی تهیه و تولید کرده‌اند.


توسعه مهندسی بازار و تیترهای روی جلد


5 تیتر بر روی جلد این شماره توسعه مهندسی بازار آمده است. این 5 تیتر عبارتند از:




  1. استعدادشناسی منابع انسانی شایسته‌ی بازاریابی

  2.  فیلیپ کاتلر و بازاریابی در عصر دیجیتال

  3.  طبقه‌بندی مشتریان برای فروش بیشتر

  4.  بازارپردازی بصری

  5.  تبلیغات مقایسه‌ای: چه وقت، چه زمانی؟


موضوع اول یعنی استعدادشناسی، سرمقاله‌ای است که نوشته‌ام. می‌توانید این سرمقاله را در همین سایت یا در سایت نشریه به نشانی www.marketingmag.ir بخوانید.


توسعه مهندسی بازار و گزارش‌های آن


این شماره نشریه توسعه مهندسی بازار حاوی 2 گزارش است:


1)      فیلیپ کاتلر برای برندسازی به سریلانکا می‌رود


2)       عروسی برندها یا هیاهو برای کسب درآمدهای سرشار


گزارش اول به سفر فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، می‌پردازد که به کشور سریلانکا می‌رود. چگونه انستیتو بازاریابی سریلانکا به مدت 6 سال برنامه‌ریزی می‌کند تا بتواند پذیرای کاتلر در کشورش باشد، بخشی از این گزارش است. همچنین برنامه کاتلر با مقامات این کشور، و فعالیتهای او در این سفر، بخشهای دیگری از این گزارش را تشکیل داده‌اند.


خبر جالب آنکه همکارانم در نشریه قول داده‌اند تا گزارشی هم از رویدادهای پس از سفر کاتلر را در شماره‌های آینده مجله منعکس کنند.


گزارش دوم به مراسم عروسی سلطنتی انگلیس می‌پردازد. اما این گزارش از زاویه برندها و مارکها و لوگوهایی پرداخته که کوشیدند با حضور در مراسم عروسی سلطنتی انگلیس برای خود بازاریابی کنند.


توسعه مهندسی بازار و یک مصاحبه با کاتلر


در این شماره، مصاحبه‌ای از کاتلر آمده که درباره بازاریابی عصر دیجیتال است. در این مصاحبه، کاتلر همچون سایر مصاحبه‌هایش با سادگی و سهولت، دیدگاه‌هایش را در قالب پاسخ به پرسش‌ها تشریح می‌کند.


دیدگاه‌های کاتلر درخشان است. برخی از آن‌ها را اینجا بخوانید و بقیه را در نشریه جستجو کنید. این دیدگاه‌ها را به صورت نمونه آوردم:


¾    بازارها همیشه سریع‌تر از بازاریابی تغییر می‌کنند.


¾    دیدم آمازون و یاهو مجبورند هزینه‌های زیادی را صرف بازاریابی کنند.


¾    گنج نایاب خلاقیت است، نه توانایی یا جدیت مدیریتی


¾    امریکا به برنامه بازاریابی تازه‌ای نیاز دارد که الگوهای قدیمی را براندازد و نگاهی جدید به ارزشها و آرزوهای جهانی را ارائه کند که به تفکرات گاوچرانی که از سوی رهبرانش ارائه می‌شود، محدود نباشد.


و ...


کاتلر برای آینده بازاریابی، خواب‌های خوشی دیده است و آرزو می‌کند این خواب‌ها، به واقعیت بپیوندند. اگر تمایل دارید درباره این خواب‌ها بدانید، مطالعه این مصاحبه در صفحات 14 تا 15 با ترجمه و نثر روان آقای محمد حسین دهنوی را بخوانید.


توسعه مهندسی بازار و مطالعات موردی بازاریابی حسی


پس از چاپ و انتشار ترجمه کتاب بازاریابی حسی (با ترجمه پرویز درگی و محمد سالاری)، همچنان مطالعات موردی (case study) درباره بازاریابی حسی را در نشریه توسعه مهندسی بازار می‌یابید. در این شماره، همکارم محمد سالاری، استراتژی SWIPE را با بررسی موردی شرکت کره‌ای با محصولات ماساژور برقی تشریح کرده‌اند. نگاه تیزبین بنیاد علوم فرا دکترای چین را باید ستود که از swot به swip پلی زده‌اند تا بازاریابی حسی را بهتر و بیشتر جا بیندازد.


توسعه مهندسی بازار و روانشناسی فروش


دکتر وی کومار، صاحبنظر برجسته بازاریابی، یک طبقه‌بندی شامل چهار گروه مشتری دارد. این طبقه‌بندی عبارتند از: قهرمانها، توانگرها، تبلیغ‌کننده‌ها، و خسیس‌ها. با این طبقه‌بندی، بازاریابان و فروشندگان بهتر می‌توانند مشتریان خود را تشخیص دهند. پس از آن مبتنی بر راههای جذب و ارتقای آنها می‌توانند اقدام کنند. توصیه کومار آن است که مراقب هزینه‌های هر یک از این مشتریان باشید. می‌پرسید هر یک از این مشتریان چه آورده‌ای دارند و چه هزینه‌ای؟ پاسخ مطالعه نشریه پیشنهاد می‌شود.


توسعه مهندسی بازار و بازاریابی خیرخواهانه


"بازاریابی خیرخواهانه" به خوبی نشان می‌دهد بازاریابی فراتر از سود آنی و کوتاه‌مدت است. در این نوع بازاریابی، وظیفه شرکت‌ها و مسؤولیت آنها یادآوری می‌شود تا در قبال جامعه اقدامات خود را انجام دهند. روند روبه‌رشد این نوع بازاریابی نشان می‌دهد که بهتر است سازمان‌ها این بُعد از فعالیت را نیز بشناسند تا بهتر بتوانند مشتریان خود را نگهدارند. آینده شرکت‌ها در گرو بازاریابی خیرخواهانه است. درغیر این صورت، مشتریان خود را از دست خواهند داد.


توسعه مهندسی بازار و توفان مغزی


توفان مغزی یک تکنیک فوق‌العاده برای حل مسائل سازمانی یا تولید و پدیدآیی ایده‌های نو و خارق‌العاده است.


اما این تکنیک به روش سنتی کارایی ندارد. مک کینزی، معتبرترین شرکت مشاوره در حوزه مدیریت، روشی را نشان داده است که برآمده از تجربه یک دهه فعالیت در 200 پروژه برای 150 شرکت جهانی است. در این شماره نشریه، شما این روش را می‌آموزید که در هفت گام کاملاً مشخص و قابل اجرا معرفی می‌شود.


توسعه مهندسی بازار و مشتریان خدمات مالی


"روانشناسی مشتریان خدمات مالی" اساس بحث این شماره است که به حسابداری ذهنی می‌پردازد.


مشتریان در هنگام استفاده از خدمات مالی، با حسابداری ذهنی خود به دنبال سود و زیان هستند. گاه بانک‌ها و مؤسسات مالی در تعجب‌اند که چرا به رغم سودمندی‌های حساب خاصی، مشتریان به نوعی دیگر رفتار می‌کنند و حساب دیگری را مورد توجه قرار می‌دهند. درک این موضوع به رفتار مشتریان وابسته است و بهتر است بانکها فراتر از نگاه خودشان، با پردازش ذهنی مشتریان نیز بیشتر آشنا شوند.


توسعه مهندسی بازار و تبلیغات


در هر شماره نشریه، صفحات خاصی به موضوع تبلیغات اختصاص دارد. در این شماره، سه مقاله درباره تبلیغات در نشریه درج شده است. این سه مقاله عبارتند از:




  1. تبلیغات مقایسه‌ای، چه وقت، چه زمانی؟

  2.  ای اچ پی (AHP)؛ آنجا که علوم مختلف به مدد تبلیغات می‌آیند

  3.  روایت خوردن: کشف معنای تبلیغات در باب خوردن


توسعه مهندسی بازار و پیشبرد فروش


دوست ارجمندم دکتر محمود محمدیان در این شماره به اتفاق همکارش، مقاله‌ای دارند با عنوان بازارپردازی بصری (Merchandising). دراین‌باره تعداد مقالات فراوانی وجود ندارد و بسیاری از مشاغل بویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند این دانش و تکنیک هستند. گوآنکه ما در ایران، همچنان به تکنیک گرایش پیدا کرده‌ایم و دانش اندکی دراین‌باره داریم. برای مثال، تعدادکتاب‌هایی که دراین‌باره تاکنون منتشر شده‌اند،به عدد انگشتان یک دست نمی‌رسد!


به باور این مقاله، اگر بازارپردازی بصری به‌طور مؤثر به اجرا درآید، می‌توان تمامی اجناس را بدون متوسل شدن به انواع دیگر پیشبرد فروش (Promotion) به فروش رساند.


توسعه مهندسی بازار و رفتار مصرف‌کننده


رفتار مصرف‌کننده از جمله موضوعاتی است که نشریه در شماره‌های پیشین و این شماره به آن پرداخته است. در این شماره، مشخصه‌های محصول و ادراک مصرف‌کننده مورد توجه قرار گرفت. علاقه‌مندم از دکتر کامبیز حیدرزاده در اینجا یاد کنم که سبب شدند دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قزوین را برانگیزند تا برای درس رفتار مصرف‌کننده، مقاله‌ای برای درس کارشناسی ارشد ارائه دهند. این مقاله، حاصل آن لطف و انگیزه‌ها است که دانشجویی زحمت تدوین آن را بر پایه 7 منبع و مقاله انگلیسی بر عهده گرفته است.


توسعه مهندسی بازار و بازاریابی سبز


بازاریابی سبز در شماره‌های پیشین توسعه مهندسی بازار صفحات مفصلی را به خود اختصاص داد. در این شماره، تولید محصولات ارگانیک معرفی می‌شود که بازار جدیدی برای مشتریانی خاص است.


در این مقاله می‌خوانید: تولید محصولات ارگانیک از یک سو سبب کسب سهمی از بازار مواد غذایی می‌شود و از دیگر سو پاسخگوی مسئولیتهای اجتماعی مدیران و سازمانها خواهد بود.


توسعه مهندسی بازار و دفتر ارتباط با دانشگاه


از آغاز انتشار نشریه توسعه مهندسی بازار، مقالات متنوعی از دانشگاه‌ها برای نشریه ارسال می‌شد.


سبک و سیاق این مقالات بیشتر علمی- پژوهشی بود. صفحات نشریه امکان درج مقالات علمی- پژوهشی را نداشت؛ چراکه مقالات علمی- پژوهشی معمولاً بیش از 10 تا 15 صفحه و گاه به 25 صفحه می‌رسد. بدین‌رو، تمامی این مقالات به سایت "بانک مقالات بازاریابی" و سایت "دفتر ارتباط با دانشگاه" ارجاع شد و همچنان نیز ارجاع می‌شود؛ چرا که از اساس نشریه دارای مخاطبان خاصی است و آن مدیران ارشد سازمانها بویژه در حوزه بازاریابی و فروش هستند.


این بار همکارانم کوشیدند از بین مقالات تازه رسیده، مقالات را گلچین کنند و تنها نتایج کاربردی آن در حد اجمال چاپ و منتشر شود. البته مقاله مفصل در سایت "دفتر ارتباط با دانشگاه" و "بانک مقالات بازاریابی" قابل دسترسی است.


توسعه مهندسی بازار و بازاریابی آثار هنری


در این شماره نشریه، بازاریابی آثار هنری مورد توجه قرار گرفت. بدون تردید آنان که در رشته‌های هنری نظیر تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی فعالیت می‌کنند، بهتر است از بازاریابی خاص و استراتژی متفاوتی استفاده کنند متفاوت از آنچه مردم برای خرید کالاهایی نظیر کالاهای روزمره یا یخچال و ماشین اقدام می‌کنند. این بازاریابی چگونه است و استراتژی آن چیست، تلاشی است که مقاله به آن می‌پردازد.


توسعه مهندسی بازار و تازه‌ترین کتاب‌های بازاریابی و فروش


در این شماره شما با 8 کتاب تازه بازاریابی آشنا می‌شوید. نام مؤلف، مترجم، ناشر، تعداد صفحات، و قیمت کتاب نیز آمده است.


فروش در دوران بحران/ فروش حرفه‌ای ارزشمند است/ مدیریت استراتژیک بازاریابی/ بی‌نظمی در بازاریابی/ مدیریت و بازاریابی در عصر آشوب و تلاطم بازارها/ راهکارهای موفقیت/ برندشناسی/ تحقیقات بازاریابی کتاب‌هایی است که توسعه مهندسی بازار در این شماره معرفی کرد.


توسعه مهندسی بازار و کاریکاتور


آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور عنوانی است که از چند شماره پیش، نشریه آن را درج کرده است.


هنوز هم برای این دو صفحه، اظهار نظرهای متفاوت داریم. برخی بزرگان بازاریابی می‌گویند وقتی نشریه توسعه مهندسی بازار به صورت جدی به موضوعات می‌پردازد، شاید جای کاریکاتور در این نشریه نیست.


از دیگر سو برخی می‌گویند، در فضای جدی، برخی صفحات باید مفرح باشد. از دیگر سو، کاریکاتور نیز جدی است و گاه طنز تلخ آن تا مدتها اثرگذار است.


یکی از این کاریکاتورها را می‌بینید، بقیه را در نشریه جستجو کنید.


توسعه مهندسی بازار و همکاران این شماره


همكاران اين شماره: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، دكتر محمود محمديان، استاد سينا قربانلو، محمد سالاري، ندا صديق، اعظم احمدي، محمدحسين دهنوي، سيده الهام ميرزايي، افشين رهنما، فرهاد بهادر، علي سليماني بشلي، امير شفقي، سميه‌سادات مكيان، جواد حسيني، فرزاد بهنود، سميرا ملكي، ابراهيم زارع‌پور، ستيلا‌ باسقي


با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر حسين وظيفه دوست، دكتر بهرام خيري، دكتر محمد طالقاني، دكتر ابراهيم چيراني، دكتر شهرام گيلاني‌نيا، دكتر آذر كفاش‌پور، مهندس امير توفيقي،  دكتر محمد ابراهيم محجوب، دكتر رضا اكبري‌اصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر قلي‌ پورسليماني، دكتر فرزين رضايي، دكتر محمد بلوريان تهراني


توسعه مهندسی بازار و صاحبان آگهی


آگهی، اطلاع‌رسانی است (Advertising is News). همکارانم نیز برآنند تا به جذب آگهی‌هایی بپردازند که برای خوانندگان این نشریه که مدیران هستند، همچنان اطلاعات تازه‌ای بیاورد. برای مثال در این شماره، انتشارات رسا که یک ناشر معتبر حوزه مدیریت است، 3 کتاب در حوزه بازاریابی و مدیریت معرفی می‌کند.


دو سایت خبری 1) تجارت‌نیوز 2) عصر ایران، 3 نشریه الف) پیام همشهری، ب) صنعت کفش، و ج) صنعت بسته‌بندی، دو شرکت تبلیغاتی 1) K.T.C، و 2) مان گرافیک معرفی شده‌اند. سایر آگهی‌ها نیز عبارتند از: انتشارات سمت، کتابهای شرکت TMBA، کتاب پرورش نبوغ بازاریابی، ماهنامه الکترونیکی گویشی مدیریتی کشور، و شرکت‌هایی نظیر استیل‌البرز، زنجیره امید، و بنیاد کودک و تی‌سرا بخشی از آگهی‌هایی است که هر یک، یک صفحه را به خود اختصاص داده‌اند.


توسعه مهندسی بازار و شماره 20


شماره بعدی نشریه، بیستمین شماره است. پیشنهاد شما برای شماره آینده این نشریه چه مطالبی است؟ خودتان می‌توانید چه مطالبی ارائه دهید، یا در کدام صفحات نشریه آگهی خواهید داد؟ چه مقالاتی را می‌پسندید؟


خشنود می‌شویم با کمک شما، شماره 20 را آماده‌سازی و منتشر کنیم.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.