وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تازه‌ترین شماره‌ی 1390 منتشر شد؛ توسعه مهندسی بازار، نشریه‌ای کاربردی برای مدیرعاملان و مدیران بازاریابی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تازه‌ترین شماره‌ی 1390 منتشر شد؛ توسعه مهندسی بازار، نشریه‌ای کاربردی برای مدیرعاملان و مدیران بازاریابی

آگهی‌های نشریه توسعه مهندسی بازار (شماره 18، فروردین و اردیبهشت 1390، سال پنجم)


آگهی، اطلاع‌رسانی است (Advertising is News) شعار همکارانم در بخش آگهی‌ها است. آنان می‌کوشند به سراغ آگهی بانکها، مؤسسات، و شرکتها بروند تا بتوانند نام ونشان تجاری آنها را نیز تقویت کنند. در این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب، برخی از ناشران کتاب، سایتهای تحلیلی خبری به جمع آگهی‌دهندگان این نشریه – بانک اقتصاد نوین، شرکت استیل‌البرز، شرکت K.T.C و ... پیوستند.


برای مثال بانک اقتصاد نوین در آگهی این شماره نشریه، خود را چنین معرفی کرده است:




  •  عضو هیأت‌مدیره انجمن بانکداران آسیایی ABA (برای دوره دو ساله 2012-2011)

  •  بانک سال جمهوری اسلامی ایران برای سه سال متوالی از نشریه معتبرThe Banker

  •  بانک برتر جمهوری اسلامی برای دو سال متوالی معرفی شده توسط نشریه Euromoney

  •  تجدید رتبه اعتباری بانک به‌وسیله مؤسسه رتبه‌سنجی معتبر بین‌المللی Capital Intelligence برای سه سال

  •  انتخاب به‌عنوان یکی از 10 سازمان پیشرو از طرف سازمان مدیریت صنعتی


تصور کنید اگر بانک اقتصاد نوین قرار بود این آگاهی را در آگهی تلویزیونی به اطلاع مخاطبان می‌رساند، آیا شدنی بود؟ گو آنکه برخی کالاها و برندها هنوز تمایز بین آگهی تلویزیونی را با آگهی مطبوعاتی و اثربخشی آن را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.


انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها "سمت"، انتشارات آوین، انتشارات رسا، انتشارات ذهن‌آویز، سایتهای خبری و اقتصادی نظیر تجارت‌نیوز، عصر ایران، مدیران آنلاین برخی از آگهی‌دهندگان این شماره نشریه توسعه مهندسی بازار (شماره 18، سال پنجم، فروردین و اردیبهشت 1390) هستند. حتماً می‌دانید سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها "سمت"، ناشر برگزیده 5 دوره نمایشگاه بین‌المللی تهران است و جزء اولین‌های انتشار کتب علوم انسانی در ایران است.


تمامی آگهی‌ها را در سایت نشریه www.marketingmag.ir ببینید.


عناوین روی جلد نشریه توسعه مهندسی بازار


عناوین روی جلد این شماره نشریه توسعه مهندسی بازار به شرح زیرند:




  •  جهاد اقتصادی و راهکارهای تحقق آن؛ پیشنهادها و توصیه‌ها

  •  گفتگوی رودررو با هنری مینتزبرگ (مخالف پیتردراکر و تام پیترز)

  •  سونامی ژاپن و تأثیر آن در شرکتهای امریکایی

  •  آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور

  •  طراحی و انتخاب کانالهای توزیع در بازارهای صنعتی

  •  عدد جادویی هفت و تأثیر آن بر تصمیم‌گیریهای مشتریان خدمات مالی


جهاد اقتصادی و راهکارهای تحقق آن؛ پیشنهادها و توصیه‌ها


سرمقاله این شماره نشریه به جهاد اقتصادی و راهکارهای تحقق آن اختصاص داشت. البته این سرمقاله پیش از این در وبلاگ آمد؛ به امید آنکه مسؤولان با عنایت به آن، فضای کسب‌و‌کار بیشتری را برای شرکتها و مؤسسات خصوصی مهیا سازند. همچنین صاحبان کسب‌و‌کارها بهتر مطلع شوند که از فرصتهای موجود چگونه باید بهره‌مند شوند تا توانمندی بیشتری نصیب کسب‌و‌کارهای آنان شود. این متن را در همین وبلاگ بخوانید یا به سایت www.marketingmag.ir بخش سرمقاله مراجعه کنید.


سونامی ژاپن و تأثیر آن بر شرکتهای ژاپنی و امریکایی


سونامی ژاپن، حادثه‌ای تلخ بود که بر کسب‌و‌کارهای بزرگ‌ترین شرکتهای ژاپنی و امریکایی تأثیری فاحش برجا گذاشت. اکنون بسیاری از رقبای قدرتمند ژاپنی برآنند تا بتوانند از این فرصت پدید آمده، سهم بازار خود را افزون کنند. این رقبا برآنند تا وضعیت شرکتهای ژاپنی را دقیقاً برآورد کنند، دو دیگر آنکه بدانند تا چه فرصت دیگری ژاپنی‌های قدرتمند به ترمیم شرکتهای برتر و پیشتاز خود می‌پردازند. بخشی از این اطلاعات در دو گزارش آمده است که در صفحات نخست نشریه می‌خوانید.


گفتگوی رودررو با هنری مینتزبرگ، بزرگ دانشمند جهانی و صاحب نام مدیریت


هنری مینتزبرگ از چهره‌های شاخص و برجسته‌ی جهانی در حوزه مدیریت است. او متولد 1939 است و همچنان استاد نامی دانشگاه مک گروهیل در مونترال. آنانکه با عقاید پیتردراکر، و تام پیترز آشنایند، درباره نقدهای جانانه مینتزبرگ نیز بر این دو استاد برجسته جهانی آشنایی بیشتری دارند.


واقعیت آنکه مینتزبرگ در این گفتگوی رودررو بدون هیچ واهمه‌ای، علیه مدیران ارشد 500 شرکت موفق جهانی جبهه‌گیری می‌کند و آنان را فاسد می‌خواند. مینتزبرگ همچنین مدل امریکایی مدیریت را نیز کاملاً مردود می‌شمارد.


آنانکه دوست دارند در کوتاهترین فرصت با دیدگاه انتقادی مینتزبرگ آشنا شوند، توصیه می‌کنم که این گفتگوی پرچالش و هیجان‌انگیز مینتزبرگ را بخوانند.


رویکرد مطالعات میان رشته‌ای در نشریه توسعه مهندسی بازار


رویکرد مطالعات میان رشته‌ای از آغاز انتشار نشریه، اهتمامی بود که همکارانم در توسعه مهندسی بازار داشتند. خشنودم از آنکه این اهتمام هر بار با انتشار نشریه، پررنگ‌تر شد. این شماره توسعه مهندسی بازار (شماره 18، سال پنجم، فروردین و اردیبهشت 1390) با رویکرد روانشناختی بر موضوعات بازاریابی، چاپ و منتشر شده است. این رویکرد هم در اخبار بازاریابی نشریه، هم در تاریخ تحلیلی بازاریابی، هم در بانکها و مشتریان مالی، هم در تبلیغات، و هم در خرده‌فروشی دنبال شده است.




  •  در خرده‌فروشی شما با این عنوان تیتر را می‌خوانید: سهم بازار خرده‌فروشان در تسخیر ذهن مصرف‌کنندگان

  •  در تبلیغات شما با این عنوان تیتر را می‌خوانید: 7 تهدید حافظه برای ناکامی تبلیغات

  •  در تحقیقات بازار شما با این عنوان تیتر را می‌خوانید: سهم ذهنی و سهم قلبی مشتری

  •  در بازاریابی حسی شما با این عنوان تیتر را می‌خوانید: تحول تبلیغات ورزشی با شبکه‌ی اجتماعی و کمپین حسی چای میوه‌ای

  •  در تاریخ تحلیلی بازاریابی شما با این عنوان تیتر را می‌خوانید: از فرمول انرژی انیشتین تا ارزش ویژه نام تجاری کاپفرر

  •  و ...


آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور


توسعه مهندسی بازار از سه شماره پیش یعنی شماره‌های شانزدهم، هفدهم، و این شماره از زبان کاریکاتور به‌عنوان یک رسانه در انتقال آموزش بازاریابی کمک گرفت.


مدعای همکارانم این است که می‌گویند مدیران در انبوه اشتغالات فراوان، نیاز دارند تا موضوعی را به همکاران خود یادآوری کنند. انتقال و تفهیم موضوع با تمام ظرائف آن از حوصله و وقت مدیران خارج است. شاید کاریکاتور بتواند در کوتاهترین فرصت این وظیفه را برعهده گیرد. برای نمونه یک کاریکاتور در پی آمده است. برای نمونه این کاریکاتور ر ا ببینید که در صفحه‌ی 33 نشریه توسعه مهندسی بازار آمده است.


درباره این موضوع، در وبلاگم متن مفصلی آورده‌ام که در صورت داشتن فرصت آن را مطالعه کنید.


سی‌دی (CD) آموزش بازاریابی هاروارد (با زیرنویس فارسی)


"ذهن‌خوانی مشتری" عنوان فیلم این شماره نشریه توسعه مهندسی بازار (شماره 18، سال پنجم، فروردین و اردیبهشت 1390) است که در آن جرالد زالتمن، استاد دانشگاه هاروارد تازه‌ترین تکنیک تحقیق بازار را معرفی می‌کند.


زیمت (ZMET) عنوان تکنیک آقای جرالد زالتمن است؛ تکنیکی بسیار هوشمندانه که شرکتهای پیشتاز را برانگیخت تا براساس این تکنیک، تحقیقات بازار خود را انجام دهند نظیر نوکیا، کوکاکولا، موتورلا و ...


علاقه‌مندان برای اطلاع از این تکنیک، می توانند این فیلم را ببینند که همکارانم زیرنویس فارسی آن را تهیه کرده‌اند. همچنین در شماره‌های پیشین نشریه توسعه مهندسی بازار شماره 9 (سال سوم، بهار 1388)، و شماره 8 (سال دوم، زمستان 1387) توضیح این تکنیک به همراه مطالعه موردی توضیح داده شده است.


معرفی یک کتاب و اطلاعیه‌ای برای مؤلفان و مترجمان کتابهای بازاریابی


در بین آگهی‌های نشریه، شما با آگهی کتابی روبه‌رو می‌شوید با عنوان: پرورش نبوغ بازاریابی.


این کتاب نویسنده‌ای دارد به نام پیترفیسک که فیزیکدان اتمی است، و با مطالعات فوق‌العاده‌اش کتابی در حوزه بازاریابی تدوین کرده است.


بدون تردید فیزیکدانان از اساس با محاسبات قطعی و دلائل متقن توضیحات خود را ارائه می‌دهند. اکنون این نویسنده با دانش خاص فیزیک اتمی، به بازاریابی گرایش یافته است. تصور می‌کنم این کتاب درک ما را از بازاریابی به‌طور جدی تغییر خواهد داد. این کتاب به همت استاد سینا قربانلو در 600 صفحه، صفحه‌آرایی شده است و یکی از ناشران، این کتاب را منتشر خواهد کرد با سرمایه‌گذاری TMBA.


همین جا شایسته است از استاد سینا قربانلو، مترجم پرکار و فرهیخته کمال تشکر را داشته باشم که با ترجمه این کتاب ما را با فهم دیگر گونه‌ای از بازاریابی آشنا کردند.


در روزهای تعطیل عید، فراغتی حاصل شد که کتاب را دوبار با دقت بخوانم. چون ناشر با کسب اجازه از مترجم، پیشگفتاری از اینجانب خواستند. تا انتشار کتاب "پرورش نبوغ بازاریابی" شما را به مقاله‌ای از استاد سینا قربانلو ارجاع می‌دهم که در همین شماره نشریه توسعه مهندسی بازار (سال پنجم، شماره 18، فروردین و اردیبهشت 1390) درج شد با عنوان: E=MC2 چه ارتباطی به بازاریابی دارد: از فرمول انرژی انیشتین تا ارزش ویژه‌ی نام تجاری.


اما اطلاعیه بعدی آنکه شرکت TMBA آماده سرمایه‌گذاری برای کتابهای بازاریابی است. دلیل آن نیز آشکار است که ما به‌عنوان یک شرکت دارای مسئولیتهای اجتماعی نیز هستیم. یکی از مسئولیتهای اجتماعی در TMBA ارتقای دانش بازاریابی ایران است.


مؤلفان و مترجمان در صورت تمایل می‌توانند برای انتشار آثار خود با شماره تلفن‌های 4-66028401 (021) تماس بگیرند. تاکنون شرکت TMBA برای 17 کتاب سرمایه‌گذاری کرده که عمدتاً نوشته‌ها و آثار اینجانب است. برای اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی www.marketingbooks.ir مراجعه کنید.


همکاران این نشریه:


با تشکر از:


با تشکر ویژه از:


سردبیر نشریه همواره بر این باور است که بسیاری از ایده‌ها و ابتکارات نشریه توسعه مهندسی بازار افزون بر پیشنهادها و دیدگاههای نویسندگان، حاصل کلام ساده و بی‌پیرایه خریداران نشریه، مشترکان نشریه، و صاحبان آگهی در توسعه مهندسی بازار است. فهرست کردن این نامها در این وبلاگ شدنی نیست. اما همواره آرزوی موفقیت برای این عزیزانی داریم که ما مجری  ایده‌های آنها هستیم.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.