وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: دپارتمان "آموزش بازاریابی" در سال 1389 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: دپارتمان "آموزش بازاریابی" در سال 1389

تولید باید در خدمت بازاریابی باشد

 

این تصور غلطی است اگر شرکت‌ها فکر کنند که بازاریابی به وجود آمده است تا پشتیبان تولید باشد، و محصولات شرکت را به شکلی رد کند. حقیقت درست برعکس این است؛ یعنی تولید به وجود آمده است تا پشتیبان بازاریابی باشد. این گفته کاتلر، پدر بازاریابی نوین، را فعالان بازار با گوشت و پوست و استخوان خود تجربه کرده‌اند. برای آنکه از خطر انحلال شرکت‌ها بکاهیم، ضرورت دارد "آموزش بازاریابی" به صورت جدی گرفته شود.

 

تجربه سال‌ها آموزش من در سازمان‌های ایرانی آن است که اگر شرکتی برای کارکنانش، سفارش "آموزش بازاریابی" می‌دهد، درخواست می‌کنم و بهتر است حتماً جلسه‌ای نیز با حضور مدیران عالی و مدیران ارشد و میانی نیز برگزار شود؛ چراکه کلید بهبود، تغییر تفکر مدیران ارشد است.

 

اگر مدیران سازمان‌ها تصور کنند که "آموزش بازاریابی" صرفاً برای کارکنان است، قطعاً خود را از "آموزش بازاریابی" بی‌نصیب کرده‌اند و در عمل، خود را از درآمدهای بیشتر محروم کرده‌اند. افزون بر آن، کارکنانی که "آموزش بازاریابی" می‌بینند، گاه در پاسخ‌گویی به مدیران، موضوعاتی را ارائه می‌کنند که گاه به احتمال مدیران از آن بی‌اطلاعند. این اتفاق سبب عدم توازن در نگاه و نگرش، و همچنین در اجرا خواهد شد که نه به سود مدیران، و نه به سود کارکنان است.

 

اکنون با نگاهی به شرکت‌های پیشتاز و فورچون 500 درمی‌یابیم که حجم آموزش‌هایی که مدیران و کارکنان عالی و سایر کارکنان می‌بینند، تا چه اندازه فراوان‌تر از گذشته است. دلیل آن نیز کاملاً آشکار است؛ "بازارهای جهنمی پررقابت" سبب شده‌اند تا آموزش‌های پیشین  به‌سرعت کارآیی خود را از دست بدهند. آنان که خود را مجهز به آموزش‌های جدید کنند، گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. افزون بر آن، اکنون شرکت‌های کوچک، بدون پیشینه و قدمت، به یکباره با حضوری برق‌آسا در پرتو "بازاریابی چریکی" بخشی از بازارها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و این به شدت عرصه را بر قدیمی‌ها و بزرگان بازار تنگ خواهد کرد.

 

"آموزش بازاریابی" با نگرش بازار ایران

 

در طول سال‌ها "آموزش بازاریابی در ایران" دریافتم با آموخته‌هایی از بزرگان بازاریابی جهان، دانش و تجربه آنان را بومی سازم. "با نگرش بازار ایران" عنوانی بود که برای آموزش‌های بازاریابی برگزیدم. به مرور در کتاب‌هایم نیز این عنوان را به کار بردم و اکنون پس از سال‌ها، خشنودم از‌آنکه حرفه‌ای‌ها در بازار، این واژه را می‌پسندند و انتظار دارند پاسخ پرسش آنان را مبتنی بر بازار ایران تقدیم کنیم.

 

بخش زیادی از اقبال به "آموزش بازاریابی با نگرش بازار ایران" را مرهون شنوندگان و حاضران سمینارها، کارگاه‌ها، و کلاس‌های تدریسم در مراکز علمی، دانشگاهی، شرکت‌ها، و سازمان‌ها می‌باشم. برای مثال شوق‌انگیز است زمانی که برای سمیناری به استان اصفهان می‌روم و در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با چهره‌هایی آشنا می‌شوم که در سمینارهای گذشته‌ام حضور داشتند. بدون تردید، این حاضران مشتاق از من انتظار دارند "آموزش بازاریابی" در قالبی تازه‌تر، با مطالبی جدیدتر، به همراه تجربه‌های بیشتر از بازار ایران در اختیار آنان قرار گیرد.

 

همچنین است وقتی خانم علی احمدی از کرمان تماس می‌گیرند و دستور سمیناری را می‌دهند و تأکید می‌کنند که بیش از 20 درصد حاضران سمینار از قبل پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند.

 

علاقه‌مندم بخش دیگری از موفقیت‌هایم را در سمینارها، کارگاه‌ها، و کلاس‌های تدریس‌ام بازگو کنم.

 

هر ماهه با تعدادی از استادان بازاریابی در دفتر شرکت، و یا در برخی پروازها، و یا در برخی سمینارها و فرصت‌های پیش‌بینی نشده، ملاقات دارم. همچنین بسیاری از استادان دپارتمان آموزش شرکت، تجربیات وسیعی را در همین فرصت‌های پیش‌بینی نشده در اختیارم قرار می‌دهند. شایسته است از اعضاء هیأت علمی آموزش تشکر کنم.

 

می‌توانید اسامی این ستارگان را در دپارتمان آموزش ببینید.

 

فعالیت‌های حرفه‌ای درکنار فعالیت‌های دانشگاهی برای "آموزش بازاریابی"

 

در سالی که گذشت، دوره‌های ویزیتوری برای بنگاه‌های مطبوعاتی بزرگ ایران نظیر سازمان آگهی‌های روزنامه ایران، پیک برتر و... داشتیم؛ در کنار این فعالیت‌های حرفه‌ای، همچنان به کار دانشگاهی نیز پرداخته‌ام.

 

دانشگاه علوم و فنون مازندران، سازمان مدیریت صنعتی در تهران و اصفهان به‌ویژه برای درس تحقیقات بازار در دوره کارشناسی ارشد یک فرصت مغتنم بوده و هست. دانشجویان عطش یادگیری دارند آن هم در قالبی با سبک و سیاق علمی. از آن سو سازمان‌ها و مراکز حرفه‌ای علاقه‌مندند به لحاظ عملیاتی بیاموزند تا درآمدزایی‌های سازمان را افزون کنند. تلفیق این دو هم ضروری است و هم جاذب.

 

هر یک مسیری متفاوت دارند، اما در نهایت هر دوی این مراکز و سازمان‌ها انتظار دارند تا پاسخ پرسش‌های خود را بگیرند.

 

هماهنگی برای این دو، مستلزم مهارت و هنری است که دارم و همچنان در پی ممارست‌های بیشتر، بیش از گذشته اشراف یافته‌ام و همچنان درحال یادگیری هستم.

 

به خاطر دارم برای جمع 300 نفری مغازه‌داران مشهدی سخنرانی می‌کردم که دوران میانسالی را طی کرده بودند و در اوج کهولت  به سر می‌بردند. با وجود این، به دلیل همین ممارست‌ها، آنان نیز شیفته یادگیری "آموزش بازاریابی" شدند. برخی به نزدم آمدند تا کتاب "مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران" را امضا کنم. شما هم از حضور در چنین لحظه‌ای بر خود می‌بالید.

 

درکنار این فعالیت‌ها، دوره‌های جامع مدیریت فروش، و دوره‌‌های جامع مدیریت بازاریابی را برگزار کردیم؛ دوره‌هایی برای فعالان بازار، و شرکت‌ها که تمایل داشتند در دوره‌ای منسجم آموزش بازاریابی را با توجه به شرایط بازار و اقتضائات روز بیاموزند.

 

اگر قرار باشد فهرست شرکت‌ها، شهرها و استانها و مراکزی را بنویسم که در سال 1389 با دعوت از اینجانب برای سخنرانی، موقعیت‌های یادگیری‌ام را افزودند، طولانی خواهد شد. صرفاً برای یادآوری و قدردانی برخی از اسامی در پی می‌آید.

 

شرکت به‌پخش، پخش سراسری ایران، پارسیلا، میهن، مادنوش، شیرین‌عسل، به‌سامان (پگاه)، بهپرور، الدورا سبلان‌ پارت ایرانیان، صنایع شیر ایران، شرکت پانیذ اهواز، بانک صادرات استان خوزستان، شرکت استیل‌البرز و....

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.