وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: هفت راز تحول سازمانی در عصر نوین 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: هفت راز تحول سازمانی در عصر نوین

سکانسی از هفت راز تحول سازمانی در عصر نوین

 

برای سخنرانی دیروز تعدادی از مدیرعاملان و مدیران بازاریابی حضور داشتند که افتخار اولین آشنایی را با آنها داشتم. این حاصل کار گروهی همکارانم بود که از طریق ارسال نامه از مدیرانی دعوت کرده بودند که گاه برای حضور در جلسات اصلی نیز اشتغالات متنوع فرصت را از آنها ربوده است.

 

در آغاز سازمان‌ها را به سه دسته تقسیم کردم:




    1. سازمان‌های موج‌ساز

 

    1.  سازمان‌های موج‌سوار

 

    1.  سازمان‌های اسیر موج



در تشریح این سازمان‌ها هم در سایت شخصی آورده‌ام، و هم در کتاب مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران که اکنون چاپ دوم آن در بازار است، کتابی که از اساس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد تدوین شد، اما مدیران خوش ذوق و اهل مطالعه بیش از دانشجویان مطالب آن را خوانده و اجرا کردند. دلیل آن نیز آشکار است. مدیران فرصت‌یاب به دنبال راه‏حل هستند. در لابلای صفحات کتاب در جستجوی مطالبی هستند که گرهی از کار آنان بگشاید و این کتاب، کتاب عملیاتی است آن هم با نگرش بازار ایران

 

سپس به تشریح بازارهای دیروز و امروز پرداختم. بارها و در همان کتاب از بازارهای بهشتی (انحصاری) و بازارهای جهنمی (رقابتی) سخن گفته‌ام.بنگاه های اقتصادی که در فکر دستیابی به وضعیت مطلوبتری هستند می دانند که بازار ها به شدت به سمت رقابتی شدن هستند. رقابت اساس بازاریابی است وگرنه "رانت" جایگزین آن خواهد شد که به سود کشور نبوده و نیست.

 

برای آنکه بیشتر در فضای دانشگاه صنعتی شریف قرار بگیرید، ترجیح می‌دهم که برخی از اسلایدها را به تناسب قرار دهم. تفاوتهای بازارهای دیروز با بازارهای امروز یکی از این اسلایدها است.

 

تفاوتهای بازارهای دیروز با بازارهای امروز چیست؟




    • بازارهای دیروز                                                          بازارهای امروز

 

    • انحصاری                                                                        رقابتی

 

    • تولید مدار                                                                      بازار مدار

 

    • ارتباطات کم                                                                   ارتباطات زیاد

 

    • حاکمیت مهندسی                                                         حاکمیت منابع انسانی

 

    • یکی بودن مالکیت و مدیریت                                               تفاوت مالکیت و مدیریت

 

    • مدیر حاکم بود                                                               مدیر هدایت گر است

 

    • مدیر عقل کل بود                                                           مدیر نیاز به مشاور دارد

 

    • مدیر پاسخگو نبود                                                          مدیر پاسخگوست

 

    •  سطح بازی کوچک بود                                                   سطح بازی خیلی بزرگ شده است.



بار دیگر از اصل کمال‌طلبی استفاده کردم و یکی از سیاستمداران نامی می‌گفت بنویسید: کمال‌طلبی و بخوانید انجام‌دادن هیچ کار. شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند که در کدام زمینه باید سرآمد و پیشتاز باشند. ممکن است در همه زمینه‌ها نتوانیم خوب باشیم، قرار نیست که شرکت در تمامی زمینه‌های حوزه خاص سرآمد باشد باید تعیین کنیم که در چه حوزه‌ای باید سرآمد باشیم. پس از آن تصمیم بگیریم که در آموختن آنچه نیاز داریم، لحظه‌ای غفلت نورزیم. توصیه من به شرکت‌ها این است که از آنچه نیاز به یاد گرفتن دارید هرگز نگریزید. با تردیدها و ترس‌های خود روبه‌رو شوید. آینده به روی افراد و سازمان‌هایی بسته خواهد بود که یارای گریز از جاذبه گذشته را ندارند.

 

"اهمیت زمان در تحول" اصلی اساسی است که یادآور آن شدم. این اصل می‌گوید بازارها، سریع‌تر از دانش بازاریابی ما تغییر می‌کنند. این اصل، مفروضاتی دارد از جمله مفروضات آن این است که بدانیم لازمه تحول، درافتادن با وضع موجود است.

 

خوب است نکته‌ای که به تازگی در یکی از کتابها فرا گرفته‌ام را با شما در میان می‌گذارم که در این سمینار آن را دوبار تکرار کردم. این نکته درباره ارزش زمان است. این نکته می گوید قبلاً ارزش زمانی پول مطرح بود و الان ارزش پولی زمان مطرح است.

 

در لابلای گفته‌ها و سخنرانی‌ام از وبلاگ توضیحاتی دادم که امنیت شغلی در شرکت‌های پیشتاز وجود ندارد. این گفته برای مدیرانی که حاضر بودند خوشایند بود اما برخی از کارکنان و مدیران میانی آنان را آزرد.

 

واقعیت تلخ شرکت‌های پیشرو در غرب نیز همین گونه است. اکنون زمانه‌ای است که حتی مدیران برجسته و پیشتاز به سرعت اخراج می‌شوند. دلیل آن نیز پرواضح است. زمانه به سرعت عوض می‌شود. رهبری کردن در این اوضاع کاری است دشوار، سرگیجه‌آور، پرآشوب، آزاردهنده، و گیج‌کننده.

 

چگونه رهبران و مدیران قادرند در این اوضاع گیج‌آور و پرآشوب فعالیت‌های خود را اجرا کنند؟ این پرسش برخی از مدیران بود که پاسخ آن در آینده‌نگری است.

 

حتماً می‌دانید آینده‌پژوهی و آینده‌نگری از مطالعات تازه و جدیدی است که به عنوان یک ابزار پرقدرت یاری‌کننده مدیرانی که هم تغیرات را پیش‌بینی می‌کنند، هم بر مبنای تغییرات آینده از هم‌اکنون برنامه‌ریزی می‌کنند. خوشبختانه با مدیرانی اکنون روبه‌روییم که فراتر از این هستند.

 

این مدیران قادرند تغییرآفرین باشند.

 

توضیحات مفصلی ضروری بود تا به یکی از رازها از هفت راز تحول برسیم. نخستین راز، مدیریت بود و 6 راز را باید تشریح کنم. در فرصتی دیگر به این رازها می‌پردازم. اما از برشمردن 7 راز باید به ترکیب جملگی این رازها اشاره کنم که مجالی دیگر می‌خواهد.

 

پیشنهاد می‌کنم در صورت تمایل از این هفت راز تحول سازمانی در عصر نوین و بسیاری توصیه‌های کاربردی و عملیاتی به فیلم آموزش بازاریابی آن مراجعه کنید که از سوی شرکت  (TMBA  (66028401-4 تولید شده است.

 

شایسته است از مدیران فکور سازمان آگهیهای روزنامه ایران  قدردانی کنم که تمامی هزینه‌های سمینارها را از سال 1389 تا پایان سال 1390 پذیرا شده‌اند. دبیرخانه سمینار برعهده شرکت TMBA است و تمامی مراحل اجرایی را همکارانم از الف تا ی (A تا Z) برعهده دارند.

 

خوشبختانه در هر سخنرانی، همکارانم برگه‌های نظرسنجی را تقدیم حاضران می‌کنند تا با ارزیابی دقیق، بتوانیم سایر سمینارها را با نظر مشتریان اصلی برگزار کنیم.

 

ان‌شاءا... در سال آینده یعنی اردیبهشت ماه 1390 این سمینارها مجدداً آغاز خواهد شد و چشم‌انتظار مدیرعاملان و مدیران بازاریابی بنگاه های اقتصادی هستیم که در پی ارتقای کسب‌و‌کار و رونق فعالیت‌های خودشان هستند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.