وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: 10 عامل مهم در CRM: 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: 10 عامل مهم در CRM:

 

2-    بهتر است که تیم فروش طراحان اولیه‌ی سیستم باشند. اگرچه از اجرای خوب سیستم CRM، دپارتمان بازاریابی بیشترین بهره را می‌برد اما این فروشندگان هستند که آن را به یک سیستم موفق تبدیل کنند. موافقت تیم فروش را به دست آورید و مطمئن شوید که ملزومات مورد نیاز تیم بازاریابی هم در نظر گرفته شده است.

 

3-    فکر نکنید که فقط به راه انداختن سیستم کفایت می‌کند و انتظار نداشته باشید که همه‌ی افراد سازمان از آن استفاده کنند. بسیاری اینکار را نمی‌کنند و اولین برداشت و اظهار نظر آنها ممکن است موفقیت کل پروژه را به خطر بیندازد. سیستم جدید داخلی باید فروخته شود و معرفی آن به طراحی نیاز دارد.

 

4-    آموزش را فراموش نکنید، حتی اگر یک دوره‌ی نیم ساعته برای فروشندگان باشد. و دوره‌ی آموزشی زمان مناسبی برای افراد است تا افراد از سیستم استفاده کنند و مشتاق بررسی آن باشند تا ببینند برای آنها و یا برای شرکت چه سودی دارد. اطمینان حاصل کنید که همه‌ی افراد بدانند که اگر با مشکل مواجه شدند به چه کسی باید مراجعه کنند و مشکل آنها به خوبی حل شود. 

 

5-    بسیاری از سیستمهای داخلی برای شغل کاربر ضروری است. حسابدار از سیستم حسابداری، مسئول سفارشات از سیستم سفارش خرید ، و بازاریابها باید از پایگاه داده‌های بازاریابی استفاده کنند. فراموش نکنید که فروشنده‌ها بدون سیستم CRM شرکت هم با خوشحالی کار خود را انجام می‌دهند و بعضی ترجیح می‌دهند این چنین کار کنند. برای تشویق فروشندگان به استفاده از سیستم از روش پاداش و تنبیه استفاده کنید. ایجاد انگیزه  به اندازه‌ی درک مسأله اهمیت دارد.

 

6-     اگر قبلاً سیستم CRM نداشتید و یا حتی اگر داشتید، باز نیاز به کمک دارید، حتی یک روز هم شده از تأمین کننده‌ی سیستم بخواهید تا طرز کار سیستم را به شما یاد بدهد. آنها مشکلاتی را می‌بینند که شما از آن خبر ندارید.

 

7-    یک نفر را مسئول اداره‌‌ی داده‌ها کنید و مطمئن شوید که داده‌ها درست و کامل باشند. ممکن است به بیش از یک نفرنیاز داشته باشید یک نفر برای اداره‌ی داده‌های تیم فروش و یک نفر مسئول ارتباطات بازاریابی برای داده‌های بازاریابی . یک نفر مسئول خوب اداره‌ی فروش، فروشندگان را وادار می‌کند تا منابع لازم را پر کنند، مطمئن می‌شود که تماسهای مسکوت مانده به بخش بازاریابی عودت داده شود، آدرسها را تکمیل می‌کند و مراقب تمامی امور مربوط به فروش است.

 

8-    تکنولوژی ساده‌تر را انتخاب کنید. هرچه تکنولوژی زیربنایی ساده‌تر باشد احتمال خطا هم پایین می‌آید.  

 

9-    اگر مدیرعامل و فروشندگان برجسته‌ی شرکت از سیستم استفاده کنند، و دیگران آنها را در حال استفاده از سیستم ببینند، احتمال این که فرهنگ استفاده از آن در شرکت رسوخ کند بالا می‌رود. ارائه‌ی نمودارهای به روز فروش ماهانه، به تهییج افراد برای استفاده از سیستم کمک می‌کند.

 

10-    انتخاب درست شما در نهایت منجر به ایجاد سازگاری میان قیمت و عملکرد در برابر کاربری آسان می‌شود. این انتخابی فیلسوفانه است که فقط بدرد شما و سازمانتان می‌خورد. تجربه‌ی خوب وجود ندارد هر چه هست فقط تجربه‌ی بد است.  

 

در راهنماییهای بالا یک موضوع مشترک وجود دارد : تجربه‌ی خوب باید از بالا شروع شود. اگر مدیر فروش یا خدمات برای مدیریت فعال تیم خود از سیستم استفاده کند آنوقت سازگار کردن تیم با آن موفق خواهد بود.  تنها اگر کل تیم مدیریت توافق داشته باشند که سیستم CRM بخش کلیدی در رسیدن به اهداف شرکت است و سپس از آن استفاده کرده و دیگران نیز آنها را در حال استفاده ببینند، سودمندی کامل آن درک می‌شود.

 

سبز باشید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.