وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ارزش‌های مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت چهارم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ارزش‌های مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت چهارم)

18- ارزش شناخت تفاوت تصویر ذهنی و موقعیت‌گذاری در ذهن مشتریان

تصویر ذهنی برداشتی است که مشتری از سازمان شما، محصولات شما و کارکنان شما دارد. و براساس آنها تصمیم می‌گیرد که با شما ادامه کار دهد یا به سمت رقبایتان برود. اما موقعیت‌گذاری، تصویری است که شما دوست دارید رقبا از شما داشته باشند و به عبارتی موقعیت‌گذاری، امیال و آرزوهای شما هستند که دوست دارید به عنوان تصویر ذهنی در ذهن مشتریان شکل بگیرند. یادمان باشد راه‌حل موقعیت‌گذاری عالی داشتن و به کارگرفتن وجوه تمایز که در حقیقت مزیت رقابتی شما خواهند بود و شایستگی‌های کلیدی سازمان شما را در ذهن مشتریان تشکیل می‌دهند.

 

پس همیشه از خودتان سئوال کنید به چه علت مشتریان باید ما را انتخاب کنند. تفاوت و تمایزهای ما چه هستند؟ آنها اگر ما را از دست بدهند، چه هزینه‌هایی را متحمل خواهند شد؟

 

اگر پاسخ این باشد که ما و رقبایمان عملاً برای مشتریان یک ثمره را داریم، پس چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند. یادمان باشد این شباهت‌های ما نیستند که سبب فروش بیشتر و انتخاب شدن ما می‌شوند بلکه، این تفاوت‌های شایسته و بایسته ما هستند که سبب انتخاب‌مان توسط ارباب و سروران بازار که مشتریان هستند می‌شوند. پس با ایجاد و اثبات وجوه تمایز به مشتریان، موقعیت‌گذاری مطلوبی در ذهن آنها داشته باشید.

 

19- ارزش مدیریت روابط مشتریان

 

مدیریت روابط مشتریان یا CRM با گسترش رقابت و دورشدن بیشتر سازمانها و خریداران اهمیت بیشتری یافته است، قبلاً که بازارها کوچک بودند مشتریان و فروشندگان همدیگر را می‌شناختند اما امروزه با به کارگیری فلسفه و استراتژی در سطوح مدیریت ارشد، تاکتیک و فرهنگ در سطوح کارکنان، و مهیاسازی ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ارتباطات تعاملی بین بنگاههای اقتصادی و مشتریان اهمیت روابط بیش از پیش شده است. یادمان باشد اسیر تبلیغات شرکت‌های کامپیوتری نشویم که CRM را فقط یک نرم‌افزار می‌دانند، و باور کنیم که مدیریت ارتباط مشتریان ابعاد بسیار وسیع‌تر از نرم‌افزار هستند و البته نرم‌افزارها نیز بخش کوچکی از CRM می‌باشند اما همه آن نیستند.

 

20- ارزش درک و مدیریت تقاضا

 

تقاضا عبارت از نیاز درخواستی است که از سوی مشتری که آماده خرید است و امکانات خرید را هم دارد صورت می‌گیرد.

 

شما باید نسبت به تقاضای مشتریان و مدیریت شایسته آنها به سمت بنگاه خودتان اقدام کنید.امروزه تقاضای مشتریان به ابعاد مختلفی نظیر تقاضای فصلی – پنهان- تنزلی و ...تقسیم می‌شوند و برای هریک نیز راهکارهای مناسبی وجود دارد. بخشی از اصول مربوط به مدیریت تقاضا را در کتب بازاریابی از جمله کتاب مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران می‌توانید مطالعه کنید و بخشی که اختصاصی سازمان خودتان باشد با خرد جمعی در سازمان و استناد از تجارب سازمانی و همچنین راهنمایی مشاوران بازاریابی می‌توانید به کار گیرید.

 

سبز باشید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.