وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چطور بدون احساس گناه به دیگران نه بگوییم 23 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چطور بدون احساس گناه به دیگران نه بگوییم

بسیاری از مردم با «نه» گفتن مشکل دارند و بابت آن احساس گناه می کنند. شاید از اینکه کسی را ناامید کنند می ترسند و یا شاید ترس از دادن منافع شخصی مثل اخراج شدن از محل کار است که باعث می شود «نه» گفتن انقدر سخت شود ؟

اما بدون توجه به این دلایل، یادگیری نحوه «نه» گفتن یک مهارت مهم برای سلامتی و رفاه شخصی شماست. زمان و انرژی ما منابع گرانبهایی هستند که باید عاقلانه از آنها استفاده کنیم و این بدان معناست که ما نمی توانیم همه چیز را انجام دهیم. بیایید نحوه نه گفتن را در موقعیت‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم چرا رد کردن برخی درخواست‌ها گاهی بهتر از بله گفتن است.

چرا نه گفتن گاهی انقدر سخت است ؟

  • برای برخی از بزرگسالان، ناتوانی در نه گفتن از دوران کودکی نشات می گیرد. از سنین پایین به کودکان آموزش داده می شود که مودب و صمیمی باشند. اگر والدین یا معلمی از کودک بخواهند کاری انجام دهد، نه گفتن به عنوان نوعی بد حرف زدن یا بی احترامی تعبیر می شود.
  • دلیل دیگری که ممکن است نه گفتن برایتان دشوار باشد سندرم ایمپوستر است. این سندرم باعث می شود که شما به خودتان شک داشته باشید. شما احساس می کنید برای انجام نقشی که در آن هستید، به اندازه کافی خوب نیستید.
  • دلیل دیگر این است که می ترسید که فکر کنند شما قادر به انجام نقش ها و مسئولیت های خود نیستید. به دلیل این احساسات از نه گفتن به دیگران اجتناب می کنید و مدام احساس می کنید که باید بله بگویید تا به خودتان ثابت کنید که واقعاً می توانید کارتان را انجام دهید.
  • همدلی و طبیعت انسانی نیز باید در نظر گرفته شود. ما موجوداتی اجتماعی هستیم که به ارتباط انسانی متکی هستیم. به دلیل نیاز به تعلق، می ترسیم دیگران را ناامید کنیم یا درگیری ایجاد کنیم.

در مطالعه ای از دانشگاه واترلو، از افراد خواسته شد تا کارهایی را انجام دهند که خلاف اخلاق آنها بود. اگرچه آنها اعتراضات خود را بیان کردند، نیمی از آزمودنی ها موافقت کردند که یک کتاب کتابخانه را مخدوش کنند. دلیلش این بود که نه گفتن خیلی سخت بود. این نوع رفتار نشان دهنده تمایل ذاتی ما به اجتناب از درگیری و حفظ صلح است. اما آیا این امکان وجود دارد که نیاز ما به دوست داشتن بیشتر از اینکه فایده ای داشته باشد به ما آسیب برساند؟

با ما همراه باشید تا مشکل را کشف کنید.

چه زمانی باید «نه» بگویم

اگر برای نه گفتن مشکل دارید، یادگیری تشخیص علائم ناراحتی شخصی می تواند به شما کمک کند که بدانید چه زمانی باید عزم خود را برای نه گفتن جزم کنید.

این پنج علامت نشان می دهد که شما به نفعتان هست که نه بگویید:

1. اگر احساس ناراحتی می کنید: 

هیچ کس بهتر از شما محدودیت های شما را نمی داند. اگر از شما کاری خواسته شد که باعث ناراحتی شما می شود، می تواند نشانه آن باشد که باید نه بگویید. لحظه ای را به تنفس آگاهانه اختصاص دهید و به شهود خود گوش دهید.

2. احساس گناه یا وظیفه می کنید:

در یک موقعیت کاری، نه گفتن می تواند دشوار باشد. ممکن است مافوق شما وظایفی از شما بخواهد یا بخواهد کاری را به شما محول می کنند و شمارا ملزم به انجام آن کند، اما این بدان معنا نیست که زمان و انرژی شما کمتر از زمان آنها ارزش دارد.

3. وقتی بیش از حد کار دارید

اگر بیش از حد کار دارید، به کارها یا پروژه های بیشتر نه بگویید. صبر کنید تا زمان و انرژی خود را آزاد کنید تا هر کاری جدید انجام دهید.اگر همیشه ساعات طولانی کار می کنید، به کار کردن در تعطیلات آخر هفته نه بگویید. بعد از وقوع COVID-19 تعداد کارمندانی که از خانه کار می کنند به شدت افزایش پیدا کرد. تحقیقات نشان می دهد که کارمندان از راه دور ساعت های طولانی تری کار می کنند و با حجم کاری بیشتری نسبت به قبل از شیوع بیماری همه گیر مواجه هستند. همچنین ممکن است در طول تعطیلات احساس فشار بیش از حد داشته باشید، زیرا تعهدات خانواده و کار روی هم انباشته می شود. احتمالاً باید تا پایان فصل تعطیلات صبر کنید تا هر چیز جدیدی را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که نه گفتن به خودتان به اندازه نه گفتن به دیگران مهم است. تحت فشار قرار دادن خود فقط به استرس و اضطراب شما می افزاید. برای جلوگیری از فرسودگی، سلامت روانی و جسمی خود را در اولویت قرار دهید.

4. اگر درخواست از مرزهای شخصی شما عبور کند

وقتی کسی از شما می‌خواهد کاری انجام دهید که از مرزهای شما عبور می‌کند، مهم است که این روند را در مسیر خود متوقف کنید و نه بگویید. مرزهای شما ارزش ایستادن را دارند.

5. اگر فقط برای راضی کردن شخص دیگری بله می گویید 

در حالی که راضی کردن دیگران یک انگیزه طبیعی برای انجام وظایف است، این نباید تنها دلیلی باشد که شما سخت کار می کنید. اگر راضی کردن شخص دیگری باعث ناراحتی و از بین بردن خوشحالی خود شما می شود، ارزشش را ندارد.

 

چرا نه گفتن مهم است

بیایید چند دلیل را بررسی کنیم که چرا نه گفتن بسیار مهم است. 

  • کمتر انجام دهید تا بیشتر ارائه دهید: هر بار روی یک چیز تمرکز کنید و آن را به خوبی انجام دهید. وقتی انرژی شما صرف پروژه هایی شود که از آن لذت می برید، می توانید کار با کیفیت بسیار بالاتری تولید کنید.
  • نه گفتن می تواند برای عملکرد و حرفه شما مفید باشد: قاطع بودن نتیجه می دهد. این به شما آزادی می دهد تا پروژه هایی را دنبال کنید که با اهداف حرفه ای شما همسو هستند. و شما را در مسیر برنامه های شغلی آینده خود نگه می دارد.
  • برای سلامت روانی شما مهم است: آمادگی ذهنی ما زمانی آسیب می بیند که بیشتر از چیزی که میتوانید بدست آوریم طلب می کنیم. برای حفظ وضوح ذهنی، باید به کارهایی که می‌دانید نمی‌توانید از عهده آنها برآیید، نه بگویید.
  • جلوگیری از فرسودگی شغلی: فرسودگی شغلی در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ برای کارمندان امروزی است. کار بیش از حد سخت و طولانی مدت می‌تواند باعث خستگی مفرط شود. این امر هم سلامت روانی و هم سلامت جسمی را به خطر می اندازد.
  • ایجاد و حفظ روابط قوی و سالم: مرزهای روشن و احترام متقابل هر دو شاخص یک رابطه سالم هستند. شما می توانید با تعیین حد و مرز و احترام به دیگران، روابط زندگی خود را قوی نگه دارید.
  • همیشه بله گفتن می تواند شما را از دستیابی به اهداف شخصی خود باز دارد. حتی موفق ترین افراد هم می دانند محدودیت هایشان کجاست. شما نمی توانید با حداقل انرژی به اهداف خود برسید. با مراقبت از بدن و ذهن خود رویاهای خود را دست نخورده نگه دارید.
  • در مورد توانایی های خود واقع بین باشید. گاهی اوقات، تمایل موضوع نیست. ممکن است برای آنچه در محل کار از شما خواسته می شود، مهارت ها و توانایی های مناسبی نداشته باشید. این به تنهایی دلیل معتبری برای رد درخواست است.
  • این بخش مهمی از خودمراقبتی است. وقت گذاشتن برای خود باعث افزایش سطح انرژی، تمرکز بیشتر و بهبود وضعیت سلامت روان می شود. نه گفتن به کار اضافی زمانی که می دانید به استراحت نیاز دارید یک اقدام شجاعانه برای مراقبت از خود است.

نه گفتن بسیار مهم است زیرا از بهترین منافع ما محافظت می‌کند. چه سلامت جسمانی، روحی یا فکری و روانی، نه گفتن قدرت درونی شما را حفظ می کند و راه را برای سلامتی همه جانبه هموار می کند.

10 روش مختلف برای نه گفتن

در تئوری، بیشتر ما می توانیم این مفهوم را درک کنیم که چرا نه گفتن بسیار مهم است. با این حال، در واقع انجام دادن این موارد در زندگی واقعی می تواند ترسناک و طاقت فرسا باشد.   در چنین لحظاتی، تهیه برخی از بیانیه‌ها می‌تواند کمک کند تا برای راهنمایی به آنها مراجعه کنید. این 10 راه حل ساده برای «نه» گفتن، می تواند به شما دفعه بعد که تحت فشار قرار گرفتید کمک کند.

  1. متاسفانه من کار دیگری برای انجام دارم
  2. در حال حاضر تعهد دیگری دارم
  3. ای کاش میتونستم
  4. می ترسم نتونم
  5. در حال حاضر شرایط انجامش را ندارم
  6. باعث افتخارمه که این درخواست رو ازم داری، اما من نمیتوانم
  7. ممنون که به فکر من هستی، با این حال ، من توانی آن را ندارم
  8. متاسفم، من توانایی انجام این کار را ندارم.
  9. متاسفانه من از قبل برنامه هایی دارم. شاید دفعه بعد!
  10. با وجود اینکه بنظر جالب می آید، اما نه ، ممنونم

شما لزوماً به کسی توضیحی در مورد دلیل نه گفتنتان بدهکار نیستید. در واقع، گاهی اوقات، نه گفتن و عدم پرداختن به جزئیات بیشتر می تواند به شما کمک کند آرام تر و قاطع تر شوید.

در ادامه اجازه دهید مقاله را به سمت و سوی تخصصی تری ببریم. و از سوی دیگر به این مسئله نگاه کنیم. آیا نه گفتن ما می تواند باعث احساس ضعف یا افسردگی در افراد شود ؟ 

به طور مثال نه ... روانشناسی فروش و مذاکره.

یکی از مهمترین موانع ذهنی هر فرد که اغلب اوقات باعت می شود از مذاکره کردن با دیگران دوری کند ترس از «نه شنیدن» است.

این مانع برای انسانها از دوران انسانهای اولیه مترادف با سرد شدن و مرگ بوده است که همچنان در وجود انسان عصر جديد نیز وجود دارد. اما فراموش نکنیم اگر «نه شنیدن» بخشی از فرایند مذاکره نباشد، دیگر به هیچ فروشنده ای احتیاج نخواهد بود. 

به همین دلیل در روانشناسی فروش و مذاکره برایان ویل در این کتاب توجه خود را به «هنر نه شنیدن» معطوف کرده است. با خواندن این کتاب و یادگیری مهارتهای آن می توانیم بر این مانع مهم ذهنی در هر مذاکره ای غلبه کنید و به مذاکره کنندگان حرفه ای تر موفق تر و مؤثرتری تبدیل شوید.

کتاب نه... روانشناسی فروش و مذاکره به صورت تخصصی در 16 فصل و با 40 درس در زمینه مذاکره، به بیان مهارتهایی در حوزه فروش می پردازد که به شما کمک می کند تحمل خود را برای نه بردن بالا ببرید و چطور نه گویان قاطع را به مشتریانی بلقوه تبدیل کنید.

مولف این کتاب برایان ویل و مترجم آن کاوه عظیمی است که با پیشگفتاری از پرویز درگی، معلم بازاریابی در حال حاضر در وبسایت انتشارات بازاریابی با تخفیف ویژه جهت خرید قرار گرفته است.

 

منبع : By Elizabeth Perry, ACC

ترجمه در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.