وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

admin لایک 0 دیدگاه

ویژگی های شخصیتی برتر یک مدیریت منابع انسانی

از ساده ترین تفاوتها در حوزه منابع انسانی و رهبر سازمانها، تفاوت در دیدگاه است. درواقع یک مدیر منابع انسانی سعی بر انجام وظایف کاری و انسانی به نحو احسن دارد و کارکنان را پایه و سرمایه اصلی سازمانها میدانند و علاوه بر انجام وظایف معمول تلاش می کند تا در کنار کارکنان هدف سازمانی را به سرنجام برساند.

اما این رهبر به چه شاخصه های رفتاری نیاز دارد؟

1.     هوش تجاری

یک مدیر منابع انسانی باید فعال و با کار و کسب آشنا باشد. به عنوان مثال اگر حوزه کاری فرد فروش و خدمات پس از فروش است او باید با موضوعاتی مانند فروش ، سودآوری، روش ارتباط با مشتریان، فرایند خرید و ... آشنا باشد.

دانستن همه موارد تخصصی در حوزه برای یک رهبر منابع انسانی امکان پذیر نمی باشد لذا او باید در استخدام نیرو های حرفه ای دقت نظر داشته باشد و برای هر واحد مدیرانی را در نظر گیرد تا مسئول تحلیل، بررسی و ارائه گزارش به مدیران تصمیم گیر شرکت باشند.

2.     رویارویی با ترس

یکی دیگر از ویژگی های مهم رهبران موفق منابع انسانی این است که احساس ترس در یک موقعیت خاص را درک و سپس به فکر چگونگی مقابله با آن هستند. در بسیاری از موارد، چیزهایی که ما از آن می ترسیم را می توان به راحتی از بین برد. اما برای انجام این کار، ابتدا باید مستقیما به آن بپردازید. با برداشتن اولین گام و به طور خودکار، اعتماد به نفس ایجاد می شود. بیشتر از شکست این ترس از شکست  است که تأثیر شکست را افزایش می دهد. از این رو، همیشه باید به ترس های خود توجه کنید و با آنها مقابله کنید.

3.     گوش دهید.

یکی از ویژگی های یک رهبر موفق منابع انسانی، این است که حرف افراد را بشنود. به عنوان مثال، اگر یک کارمند به سراغ شما می آید تا در مورد مشکلش با شما صحبت کند و شما این مشکل را قبلا نیز از فرد دیگری شنیده اید با آنکه در جریان امور هستند اجازه بدهید تا کارمندان از مشکلشان با شما بگویند و در نظر داشته باشید که یک رهبر موفق منابع انسانی در عین منظبت بودن و پایبندی به اصول در اصل حامی منافع کارکنان می باشد.

شما باید درک کنید که یک مدیر منابع انسانی خوب، مشکلات را حل می نماید، در حالی که یک رهبر منابع انسانی، یافتن راه حل را تسهیل می کند.

4.     دیدگاه افراد را بیان کنید.

یکی دیگر از مهارتهای شنیداری، توانایی بیان دیدگاه فرد مقابل است. توانایی بیان دیدگاه فرد مقابل، احترام شما به طرف مقابل را نشان می دهد. این ویژگی بسیار مهم است، زیرا به شما کمک می کند که جنبه های فکری مشترک را دریابید. همچنین، اگر سوء تفاهمی وجود داشته باشد، به شخص مقابل امکان می دهد که منظور خود را به طور روشن بیان کند.

این ویژگی تضمین می کند که شما توانایی کافی برای ایجاد یک راه حل موثر را با توجه به بحث های انجام شده دارید.

5.     پشتیبانی

به یاد داشته باشید که بخش منابع انسانی یک بخش پشتیبانی است. اگر شما علاقه ای به موفقیت های دیگران نداشته باشید، به درد این کار نمی خورید. یکی از ویژگی های یک رهبر موفق منابع انسانی این است که قادر به شناسایی بهترین افراد می باشد و آنها را توانمند تر می سازد تا برای بهبود عملکرد خود، انگیزه داشته باشند. از این رو مهم است که از موفقیت دیگران لذت برده و از آنها قدردانی شود.

6.     خوش صحبت

به عنوان یک رهبر مدیریت منابع انسانی، شما بارها در موقعیتی قرار می گیرید که باید پیام هایی بدهید که دیگران نمی توانند بدهند. این پیام ها باید به نحو غیرمستقیم و ملایم داده شوند. منابع انسانی باید بتواند به مسائل مرتبط با این افراد بپردازد و رفتارهای مطلوب را  بداند تا شرایطی را که با حالت ایده آل فاصله زیادی دارد، تشخیص دهد.

7.     احترام متقابل

در موارد خاصی که پرسنل رفتار مناسبی انجام نمی دهند و یا درگیر موضعات هیجانی و چالشی می شوند و یا حتی در انجام کار های سازمانی کوتاهی می کنند نیاز به این است تا یک رهبر منابع انسانی علاوه بر قاطعیت در تصمیم گیری و تنبیه پرسنل نسبت به رعایت احترام نیرو خاطی عمل نماید. بررسی ها نشان داده اغلب موارد افرادی که مرتکب اشتباه یا رفتار بد می شوند یا حتی در انجام کار کوتاهی می کنند، نیاز به توجه و احترام دارند تا به وسیله این رفتار توجهات را به خود جلب نمایند.

8.     شجاعت

یک رهبر موفق منابع انسانی باید در مواجهه با مشکلات قاطع و جسور باشد و بداند که برای حل خیلی از موضوعات نیاز به تحمل شرایط سخت دارد.

 

تعریف ویژگی های مدیران و رهبران حوزه منابع انسانی پارامتر های مختلفی را شامل می شود. علاوه بر موارد بالا باید درنظر داشت نقش مدیر منابع انسانی در ارتباط برقرار کردن با پرسنل بسیار مهم است، از این رو مواردی نظیر تجربه و دانش ارتباط برقرار کردن با پرسنل، روش ارزشیابی کارکنان، حل مشکلات آنها و از همه مهمتر ایستادگی و حمایت آنها در عین مدیریت رفتاری پرسنل باعث می شود تا جایگاه مدیریت امور اداری و منابع انسانی در سازمان نه تنها یک پست سازمانی بلکه مدیریتی کارامد جهت امور کارکنان می باشد.

رهبران منابع انسانی خود را از جنس کارکنان دیده و و سعی می کنند تا برای رسیدن به اهداف سازمان در کنار پرسنل باشند.

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.