وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پنج استراتژی برای مذاکرات موثرتر 15 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

پنج استراتژی برای مذاکرات موثرتر

بیشتر فروشنده ها و مدیران، تجربه این شرایط را داشته اند که مشتریان آنها را مجبور به قبول قیمت پایین تر با گفتن اینکه رقیب شما آن را ارزانتر میدهد دارد. بیشتر افراد مذاکرا را دوست دارند و از آن مهمتر برنده شدن در مذاکرات را دوست دارند. این بدین معنی است که برای تجارت شما، برد در مذاکره و دانستن اصول مذاکره مسئله مهمی است.

در ادامه 5 استراتژی برای برد در مذاکرات بیان شده است: حالت چهره سورپرایز

سورپرایز شدن یکی از تاکتیک های قدیمی مذاکره است که کسی از آن استفاده چندانی نمیکند. از این حالت میتوان هنگام مذاکرات حضوری و زمانی که یک قیمت پیشنهاد میشود استفاده کرد.  مشخصه این مسئله موجب ایجاد حس ناراحتی درباره قیمت پیشنهادی او میشود. برای مثال یک عرضه کننده قیمتی برای خدماتی خاص پیشنهاد میدهد. حالت چهره سورپرایز بدین شکل است که شما با صدای بلند پاسخ میدهید: چقدر میخواستید؟؟؟  شما باید متعجب و شوکه شده خود را نشان دهید تا آنها به راحتی متوجه شوند. این مسئله میتواند به دو شکل امتیاز به شما دهد:

1.    آنها سریعا احساس ناراحتی میکنند و شروع به عقلانی کردن قیمت میکنند.

2.    آنها امتیازی به شما میدهند.

افراد معمولا مسائلی فراتر از انتظارات خود درخواست میکنند

این مسئله بدین معنی است که شما باید دربرابر درخواست کم کردن قیمتتان یا تخفیفی بزرگ مقاومت بیشتری داشته باشید. برای مثال ممکن است شما تخفیف بزرگی را بخواهید که انتظار دارید نیمی از آن قبول شود، اما فروشنده با آن موافقت کند.

هرچه اطلاعات بیشتر، احتمال برد بیشتر

شما باید تا جاییکه ممکن است برای مذاکره با فرد و وضعیت او برای مذاکره آماده شوید. این تاکتیکی مهم برای مذاکره با فروشندگان است. درمورد خرید و اهداف آنها سوال بپرسید، بدانید چه چیزهایی برای آنها مهم است و چه راهکارهایی برای مشکلشان نیاز دارند.  هم چنین اطلاع درباره رقیبانتان بسیار مهم است. این به شما دربرابر قیمت هایی که افراد از طرف رقیبانتان میگویند برای شما واضح و مطمئن است.

برای هر موقعیتی آماده باشید

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی، از مذاکره طفره میروند. با تکرار و تمرین این اعتماد به نفس را در خود به وجود آورید. به عنوان یک مصرف کننده، از فروشندگان درخواست تخفیف کنید، برای مثال این جملات میتواند به شما کمک کند:

شما میتوانید بهتر از این عمل کنید!

امروز چه تخفیفاتی دارید؟

این خیلی گران است( سپس منتظر جواب بمانید.) حالت چهره سورپرایز را یاد بگیرید.

ملایم و منطقی باشید و تندخو نباشید. در هر زمانی رفتار حرفه ای خود را کنترل کنید. اگر مذاکره مطابق میل شما پیش نرفت، نا امید و خسته نشوید. خود را با مذاکرات متفاوت به چالش بکشید و حرفه ای شوید.

قدرت دورشدن را بدانید

بهتر است از یک یک فروش بگذرید تا امتیاز بیشتر یا تخفیف زیادی به یک نفر دهید.  این مسئله در بسیاری از فروشگاهها و تجارت ها این مسئله بسیار مهم است.  حتی بسیاری از فروشندگان میگویند این استراتژی از مهمترین رفتارها با مشتری است و بیشترین کمک را به آنها میکند. اما به یاد داشته باشید این مسئله به هنگام فروش در شرایط بازار نامناسب میتواند چالش برانگیز باشد.

به هرروشی که انجام میدهید، درست انجام دهید

مذاکره در برخی فرهنگ ها بسیار رایج است و بیشتر مردم هرروز به طریقی مذاکره میکنند. این استراتژی ها را اعمال کنید و تاثیر آن را بلافاصله مشاهده کنید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.