وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا دانستن استراتژی های قیمت گذاری مهم است؟ 26 فروردین
admin لایک 0 دیدگاه

چرا دانستن استراتژی های قیمت گذاری مهم است؟

آمیزه بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیزه بازاریابی در بر گیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا ( برای محصولاتش) اثر بگذارد. جروم مک کارتی در اوایل دهه1960 آمیزه بازاریابی را با چهار متغیر شناخته شده به عنوان چهار p طبقه‌بندی کرد که عبارت بودند از محصول (Product) ، قیمت (Price) ، توزیع (مکان)Place و چاشنیهای فروش یا ترویج Promotion که هر یک از این ابزارهای بازاریابی دارای زیر مجموعه هایی هستند اما تنها عنصر درامزا در این آمیزه، قیمت است.

اهمیت قیمت گذاری در آنها مشخص میشود که اکثر خریداران برای مقایسه دو محصول مشابه، به قیمت آن نگاه میکنند و سپس فاکتورهای دیگر را بررسی میکنند.  بنابراین قیمت گذاری حساسیت خاص خود را دارد . لحظه ای که شما در قیمت گذاری اشتباه کنید، لحظه ای است که سودتان یا اعتبار کار و کسبتان نابود میشود.

برای تعیین یک قیمت، سه مفهوم را باید ابتدا بشناسیم.قیمت، هزینه و ارزش.

ü    قیمت هزینه ای است که یک مشتری برای استفاده از کالا و خدمات پرداخت میکند.

ü    هزینه شامل دو نوع هزینه ثابت و هزینه متغیر است که برای تولید یک محصول صرف شده است.

ü    ارزش؛ ارزش یک کالا به متغیرهای زیادی مانند تصویر برند، خدمات پس از فروش و ... بستگی دارد.

 

برای قیمت گذاری سه استراتژی کلی داریم، قیمت گذاری برحسب هزینه، قیمت گذاری برحسب ارزش کالا در ذهن مشتری، قیمت گذاری بر اساس بازار.

·       قیمت گذاری برحسب هزینه

در این رویکرد، مجموع هزینه های تولید و میزان سود خود را مشخص کنید، قیمت نهایی شما همین است. گاهی هم فروشنده ها برای هرکالا میزان سود مشخصی دریافت میکنند. معمولا عمده فروشها یا بازاری ها قیمت گذاری هایی بدین شکل دارند. برای مثال nمقدار به ازای هرکالا به قیمت خود اضافه میکنند.

·       قیمت گذاری برحسب ارزش کالا در ذهن مشتری

رون جانسون، مدیرعامل جی سی پنی میگوید:" قیمت گذاری بسیار ساده است. مطمئن باشید مشتری ها حتی یک پنی هم بیشتر از ارزش واقعی کالا پرداخت نمیکنند."

اما معنی این جمله چیست؟ شرکت ها تنها یک کالا به شما نمیفروشند. بلکه برخورد خوب، خدمات پس از فروش  و حتی حس اعتماد به برند را به شما میفروشند. مصرف کننده برای تمام اینها  پول پرداخت میکند. اگر می‌خواهید این موضوع را درک کنید فکر کنید تا بحال پیش آمده به خاطر اعتماد به فروشنده از جای خاصی خرید کنید؟ یا از فروشگاهی خرید کنید زیرا حس گشتن در آن فروشگاه را دوست دارید؟

·       قیمت گذاری بر اساس شرایط بازار

گاهی قیمت گذاری تنها با بررسی قیمت عرف آن محصول در بازار یا بررسی رقبا صورت میگیرد.

با توجه به شرایط ناپایدار و بازار پیش رو، ممکن است این سه استراتژی قیمت‌گذاری به‌تنهایی نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد. قیمت گذاری باید با توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا، ارزش برند و هزینه تولید تا عرضه درنظر گرفته شود.

با این سه روش کلی قیمت را تا حدودی مشخص می کنید اما برای تعیین دقیق قیمت باید 5 مرحله را طی کرد:

1.    هدف خود را برای قیمت گذاری مشخص کنید. این اهداف اصولا شامل بقا، سود حداکثری، سهم حداکثری، معرفی محصول و کیفیت است.

2.    تقاضا را بررسی کنید.

3.    هزینه تمام شده را درنظر بگیرید.

4.    مخاطبان خود را بشناسید.

5.    مدل قیمت گذاری خود را انتخاب کنید.

پس از شناخت ارزش‌هایی که محصولتان برای مشتری ایجاد می‌کند و در نظر گرفتن شرایط بازار و جایگاهتان نسبت به رقبا، می‌توانید هر یک از مدل‌های قیمت‌گذاری را به کار بگیرید و قیمت نهایی را تعیین کنید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.