وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

admin لایک 0 دیدگاه

مصاحبه ای اصولی برای استخدام کارکنانی شایسته

استخدام کارمندانی شایسته میتواند موجب پیشرفت یا پسرفت تجارت شما شود. استخدام کارمندان به مدیریت استرس نیز مربوط میشود.زیرا ممکن است دررابطه با انتخاب خود قضاوت شوید و بدیهی است که نمیتوانید همه افراد را در سازمان راضی نگه دارید.

اما نکاتی وجود دارد که میتوانید برای استخدام کارمند مناسب در هر مصاحبه به کار ببرید.

1.     به دنبال شخصی باشید که به شغل خود متعهد باشد.

شخصی که متعهد به شغل خود باشد، کاندید خوبی برای استخدام است. شما نمیتوانید کارمندی را استخدام کنید که به دلیل دریافت حقوق بالاتر به طور مکرر شغل خود را تغییر میدهد. اگر این فرد در تجربه های کاری خود به هیچ شرکتی وفادار نبود، استخدام این شخص قطعا مشکل بزرگی برای تجارت شما ایجاد میکند.

همیشه مدت کارهای قبلی فرد را چک کنید، اگر او دائما شغل خود را تغییر میدهد، این فرد قطعا مناسب کار نیست.

2.     آزمونی برای سنجیدن یادگیری و مهارت های تحلیلی فرد در نظر بگیرید.

سعی کنید از روشهای مختلفی برای ارزیابی یادگیری و مهارتهای تحلیلی افراد استفاده کنید. برای افراد ممکن است عجیب باشد، اما نامزدها را صرفا براساس رزومه و اعتماد به نفس آنها ارزیابی نکنید زیرا رزومه میتواند دروغ باشد. اعتماد به نفس ویژگی بسیار خوبی است، اما آنچه شما نیاز دارید فردی با مهارتهای مناسب و آموزش دیده است.

3.     فرد سازگاری را در نظر بگیرید.

شما فردی میخواهید که با فرهنگ شرکت شما نیز مطابقت داشته باشد. بررسی کنید آیا این فرد مهارت اجتماعی لازم برای همراهی و مشارکت با دیگران به ویژه کارمندان و مدیران فعلی  را دارد. از او بخواهید خود را در جایگاه مدیر یک بخش بگذارد و بپرسید چگونه شرایط را مدیریت میکند.

به یاد داشته باشید سازگاری و تمایل به سازگاری، یکی از موارد اصلی برای استخدام یک فرد است. اگر شخصی نتواند با مشتریان، کارمندان و کارفرمایان همراه شود، استخدام این فرد ایده خوبی نیست.

4.     روند استخدام خود را به طور مداوم بهبود دهید و آن را به روز کنید.

چه در حال استخدام افرادی برای سازمانی بزرگ باشید، چه به دنبال گزینه های مناسب برای شروع کار خود هستید، روند استخدام از اولین و مهمترین عواملی است که بایستی بر آن تمرکز داشته باشید. مطمئن باشید که این روند را در استخدام خود دنبال کنید:

·        به جای پرسیدن سوالات عجیب یا بی ربط، شما نیاز دارید تا بر شناخت توانایی ها، دانش، مهارت، اعتماد به نفس ، نگرش و پتانسیل های فرد تمرکز کنید.

·        هنگامی که برای یک جایگاه مشخص میخواهید نیرو استخدام کنید، مطمئن باشید کلیه ملزومات شغلی از قبیل مسئولیت، تحصیلات، تجربه، دانش و مهارت لازم را داشته باشد. توجه به این مسئله به شما در ارزیابی افراد و جذب متقاضیان بهتر کمک میکند.

·        مصاحبه را چند مرحله ای یا با یک الی سه فرد دیگر انجام دهید. نظرات کارشناسی بیشتر منجر به استخدام بهتر میشود.

5.     کارآموزان را فراموش نکنید.

ممکن است برخی افراد با این مسئله موافق نباشند اما این یکی از بهترین راه های استخدام کارمند مناسب برای تجارت شما است. شما نقاط قوت، ضعف، مهارت ها، دانش، نگرش و رفتار و شواهد عملی کار را میدانید. از طرفی قبلا کار سخت در انتخاب کارآموز را انجام داده اید. پس چرا از این افراد برای پر کردن جایگاه شغلی استفاده نکنید؟

6.     در رسانه های اجتماعی  افراد متقاضی را بررسی کنید.

پرسیدن سوالات شخصی فایده ای ندارد و از طرفی برای هر دو طرف میتواند ناخوشایند باشد. در عوض تیم منابع انسانی میتواند این افراد را در رسانه های اجتماعی بررسی کند. این استراتژی مناسبی برای جذب افراد است، به خصوص اگر برای بخش  تکنولوژی خود به دنبال افرادی باشید. امروزه بیش از 90 درصد شرکتها در جهان ترجیح میدهند از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و لینکداین افراد را استخدام کنند.

در لیست 500 شرکت برتر نیز میتوان مشاهده کرد که 45 درصد از این شرکتها، نیازمندی های شغلی خود را در این بسترها اعلام میکنند.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.