وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اجتماعی بودن هم یک مهارت است: ۴ راهکار برای پیشرفت در روابط اجتماعی 11 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

اجتماعی بودن هم یک مهارت است: ۴ راهکار برای پیشرفت در روابط اجتماعی

تنهایی، گرچه علامت فیزیکی ندارد، اما ابتلائی است که می‌تواند آزارنده‌تر از بی‌خانمانی، گرسنگی یا بیماری باشد». مادر ترزا نوشته است: «بزرگ‌ترین رنج تنها بودن است، احساس دوست داشته نشدن، اینکه بی‌کس باشی». تنهایی همان جذام قرن بیست‌ویکم است که قربانیان را ذره‌ذره می‌خورد و هرکه با آن مواجه شود از آن می‌گریزد. ایجاد روابط و شبکه­‌سازی امری مهم برای همه اقشار جامعه و بویژه کارآفرینان است، هرچند که ایجاد آن به سادگی هم میسر نیست. چرا که بیشتر مردم جهان برخلاف گذشته در لاک تنهایی خود فرو میروند.

مطالعات متعددی نشان میدهد که مردم با گذشت زمان تنهاتر می­شوند. آنگونه که گزارش «دفتر آمار ملی» نشان میدهد، بریتانیا «پایتخت تنهایی اروپا» است. طبق مطالعات سیگنا نیز که در می سال گذشته منتشر شد، ۴۶ درصد از مردم آمریکا در اکثر اوقات احساس تنهایی می­کنند و تنها ۵۳ درصد از آنها روابط بین­ فردی معنادار و عمیقی را هرروز تجربه می­کنند، مانند مکالمات طولانی و خصوصی با یک دوست و یا عضوی از خانواده.

نخستین گام در مقابله با تنهایی این است که زندگی اجتماعی خود را از سر بگیرید. کم­ شدن روابط اجتماعی معمولا به دلایل متفاوتی اتفاق می­ افتد. افراد بزرگسال معمولا زمانی این احساس را تجربه میکنند که مسئولیت­ ها و تعهدات اضافه ­تری را عهده‌دار می شوند. یک کار تمام ­وقت و طاقت‌فرسا  به منظور تامین هزینه­ های معاش مثل ­ هزینه خوراک و مسکن و تامین کودکان، از جمله مواردی است که میتواند ما را در تنهایی‌مان غرق کند.  

پس ­از مدتی،کمبود ارتباطات اجتماعی با دیگران باعث ایجاد احساس تنهایی می­شود. براساس مطالعاتی توسط روانشناسان آمریکایی لیزا برکمن و لئونارد سایم، افرادی که تنها هستند، نسبت به افرادی که ارتباطات اجتماعی مستمر دارند،  3 برابر انگیزه خودکشی بیشتری دارند. تنهایی نه تنها بر احساسات ما تاثیر می­گذارد، بلکه بر سلامت ذهن و جسم‌مان نیز تاثیرگذار است.

مشکل اینجا است که استفاده ­نکردن از توانایی­ های اجتماعی، موجب تحلیل آن­ها می­شود. درست مانند هر توانایی دیگری. هم­چنین افراد بزرگسال عادت کرده­ اند که جواب همه­ ی سوالات را حتما باید بدانند و زمانی که حس کنند ازنظر اجتماعی و اطلاعات دیگر به ­روز نیستند، در ایجاد رابطه با دیگران مردد شده و از آن کناره ­گیری می­ کنند.

اگر احساس تنهایی دارید اما مطمئن نیستید چطور آن­ را حل کنید، این دستورالعمل­ها را امتحان کنید:

1.     شبکه­ های اجتماعی خود را به دنیای واقعی بیاورید.

انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا 5 شبکه اجتماعی محبوب بین کاربران را به لحاظ تاثیر روانی و ذهنی که بر افراد می‌گذارند مورد بررسی قرار داده است. شرلی کرامر مدیر اجرایی این انجمن می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی حتی بیشتر از سیگار اعتیاد آور هستند و با توجه به اینکه حالا این شبکه‌ها وارد زندگی جوانان شده است وقتی صحبت از بهداشت روانی جوانان می‌شود نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت. این تحقیق بر روی 1479 کاربر در فاصله سنی 14 تا 24 سال انجام شده و جنبه‌های مثبت و منفی #شبکه‌های_اجتماعی در آن در نظر گرفته شده است. جنبه‌های مثبت شامل مواردی مانند: آگاهی از تجربیات دیگران، حمایت‌های احساسی و روحی، بیان نظرات و هویت خود در بین دیگران می‌شود. جنبه‌های منفی اما شامل مواردی مانند تنهایی،‌ افسردگی، مسائل مربوط به تصاویر بدنی، ترس از دست رفتن، کیفیت خواب و آزار و اذیت سایبری می‌شود. با این تفاسیر طبقه بندی 5 شبکه اجتماعی محبوب از بهترین تا بدترین به ترتیب زیر است:

1- یوتیوب (بهترین)

2- توییتر

3- فیس بوک

4- اسنپ چت

5- اینستاگرام (بدترین)

در واقع شبکه ­های اجتماعی به منظور ایجاد روابط بیشتر به وجود آمدند، اما حالا ورق برگشته و این شبکه‌ها برای اکثر مردم دقیقا برعکس عمل کرده­ اند. بسیاری از ما به­ جای اینکه از ابزاری مانند فیس­بوک برای ایجاد ارتباطات واقعی بهره ببریم، از آن­ به عنوان جایگزینی برای ایجاد روابط واقعی استفاده میکنیم. خودتان را از وابستگی­ به شبکه­ های اجتماعی رها کنید و در این دریای گسترده غرق نشوید و سعی کنید در یک محیط اجتماعی قابل لمس، با افراد واقعی ارتباط برقرار کنید.

2.     به بازی های کامپیوتری روی آورید!

استفاده از بازی­های کامپیوتری راه ­حلی نیست که مدیران آن­ها را در اولویت قرار دهند اما باید بدانیم که این بازی ها برخلاف شبکه­ های اجتماعی، باعث پیشرفت ارتباطات اجتماعی می‌شوند. گرچه مطالعات روانشناسی نشان داده ­است که بازی­ های ویدئویی بیشتر برروی کودکان تاثیر دارد تا بزرگسالان، اما پیشنهاد می شود که بازی­های کامپیوتری درکنار روش­ های سنتی به­ کار رود تا یکدیگر را کامل کنند. فیل ­هو، محقق رفتارهای اجتماعی، بیان کرده­ است که افرادی که به طور مستمر بازی می­کنند، تمایل بیشتری برای اجتماعی ­شدن دارند.

اما باید توجه داشت که همه ­ی بازی­های کامپیوتری به­ طور یکسان برای رشد رفتارهای اجتماعی موثر نیستند. برای مثال بازی­های تک­ نفره نیاز کمتری برای مهارت­ های اجتماعی نسبت ­به بازی ­هایی مانند World of Warcraft یا Farmville دارند. بنابراین تا جای ممکن،از بازی­های چندنفره که نیاز به همکاری و ارتباط دارند استفاده کنید.

3.     با حیوانات و گیاهان مهربانتر شوید.

صحبت­ کردن با یک گربه یا یک گیاه به ­این معنی نیست که دیوانه شده­ اید، درواقع تحقیقی دانشگاهی در شیکاگو بیان می­کند که این دسته افراد عموما از هوش بالایی برخوردارند. برطبق رفتارشناسی پروفسور نیکولاس، انسان­ شناسی یا پیاده­ سازی رفتارهای انسانی با یک غیرانسان مانند حیوانات خانگی یا گیاهان، یک عملکرد شناخت اجتماعی است. به بیانی دیگر، تمرین کوچکی برای ارتباط با دیگران است به شرطی که مانع از روابط انسانی نشود.

4.     مصاحبه­ کردن با مردم را تمرین کنید.

اگر تابحال کسی را استخدام نکرده باشید، مصاحبه­ کردن می­تواند یک تجربه پراسترس به­ نظر برسد. اما مصاحبه­ کردن، راهی برای یادگیری مهارت­های اجتماعی و تجاری است. در حین اینکه برای روابط اجتماعی خود تمرین می­ کنید، می­ توانید در رابطه با محتوای کار خود و نیازهای هر مشتری تحقیق کرده و شاخص ­های رفتاری کارمندان خود را مشخص کنید.

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.