وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

قبل از استخدام به این موارد توجه کنید 30 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

قبل از استخدام به این موارد توجه کنید

استخدام کردن برخلاف آنکه فرایند ساده ای به نظر می رسد، اما برای یک کارفرما تعهداتی را به وجود می آورد که نه تنها در زمان حال بلکه در زمان آینده نیز برایش لازم الاجرا خواهند بود. بنابراین دقت در انتخاب فرد درست برای رده شغلی مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایده این مطلب از خواندن مطلبی درباره محرومیت قریب الوقوع چند باشگاه ایرانی از جمله استقلال و پرسپولیس از جانب کنفدراسیون فوتبال آسیا به ذهنم رسید. طبق گزارش AFC، هر کدام از دو باشگاه پرطرفدار تهرانی بیش از 200 طلبکار دارند و رقم بدهی آنها چند صد میلیون تومان است. متأسفانه مدیرانی که در برهه های مختلف زمانی در رأس این دو باشگاه قرار می گیرند در استخدام های خود (شامل مربیان و بازیکنان) از هیچ گونه اصل و قاعده ای پیروی نمی کنند و بدون توجه به تعهداتی که برای سازمان خود ایجاد می کنند، مشکلی بر مشکلات قبلی می افزایند. دردآورتر آنکه بخش قابل توجهی از استخدام های این مدیران هیچ گونه تناسبی با نیاز سازمان ندارد و تنها برای باشگاه بار مالی و برای طرفدارانش بار روانی ایجاد می کنند. اگر مدیران ورزشی ما قبل از آنکه به استخدام فرد جدیدی اقدام کنند، برخی از اصول ساده استخدام در یک سازمان را رعایت کنند بدون شک اوضاع به این شکل، عجیب و پیچیده نخواهد شد.

به شیمی تیم خود توجه کنیم

یکی از نکات مهم که پیش از استخدام باید مورد توجه قرا گیرد، تناسب فرد با شیمی تیم است. منظور از شیمی تیم، فضا و شرایط حاکم بر آن است. برای مثال اگر سازمان ما، سازمانی شاد است و کارکنان تمایل دارند به صورت غیر رسمی با یکدیگر ارتباط داشته بانشد، استخدام فردی که عادت به رعایت اصول رسمی و خشک اداری کرده باعث می شود وی نتواند فرایند اجتماعی شدن را به خوبی طی کند و به بخشی از تیم تبدیل شود.

در تیم های ورزشی ما این مورد به ویژه در استخدام بازیکنان و مربیان خارجی بسیار به چشم می خورد. گاه افرادی به استخدام تیم در می آیند که با فرهنگ حاکم بر تیم و روابط بین اعضا کاملاً بیگانه اند و به همین دلیل در مواردی شاهد رفتاری هستیم که برایمان تعجب آور است. در اینجا نباید بازیکن یا مربی خارجی را مقصر دانست بلکه باید به افرادی خرده گرفت که در هنگام استخدام به این مورد مهم توجه نکرده اند.

مهارت فرد استخدام شونده باید به کمک تیم بیاید

اگر نیرویی که وارد تیم شما می شود، نتواند وظایف محوله را بهتر یا سریع تر از نفرات قبلی انجام دهد، چه دلیلی برای استخدام او وجود دارد؟ هدف از استخدام جدید، بهبود شرایط است. فرقی نمی کند فروشنده استخدام می کنیم یا بازیکن فوتبال. در هر حال باید فردی وارد تیم شود که به پیشرفت آن کمک می کند؛ در غیر اینصورت استخدام نیروی جدید هیچ گونه توجیهی ندارد.

باز هم می توانم به نمونه های فراوانی اشاره کنم که در آنها باشگاه های ما به ویژه دو تیم بزرگ تهرانی بازیکنان یا مربیانی را می خرند که حتی نیمی از کیفیت نفرات قبلی را نیز ندارند. طبیعی است در چنین شرایطی نباید انتظار دستاوردهای بزرگ داشت. مهارت یک تیم حاصل جمع مهارت های اعضای آن است و اگر عضو جدید، مهارتی را به تیم نیفزاید، تیم نمی‌تواند گام مؤثری رو به جلو بردارد. در این شرایط راه حل مدیران محترم، اخراج فردی است که استخدام کرده اند. در نهایت یک استخدام ناموفق باقی می ماند، کلی تعهدات مالی و تعداد زیادی هوادار ناراضی و دلخور.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.