وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آشنایی با علائم هشداردهنده فرسودگی روحی و جسمی 15 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

آشنایی با علائم هشداردهنده فرسودگی روحی و جسمی

یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت این است که بتوانیم در ترازوی زندگی خود تعادل ایجاد کنیم. کار کردن امری کاملاً پسندیده است اما اگر به قیمت از بین رفتن سلامتی و دور شدن ما از خانواده‌مان تمام شود، دارای ارزش نخواهد بود. در اینجا می خواهم علائمی را با شما در میان گذارم که اگر دچار یک یا چند مورد از آنها هستید باید حتماً در شیوه کار کردن خود تغییر ایجاد کنید. امیدوارم ترازوی زندگی همه همراهان عزیز همیشه متعادل باشد. 
1) سلامتی شما رو به خطر است و حال جسمی شما هر روز بدتر می‌شود
ممکن است شما دچار سرماخوردگی شوید؛ به گونه ای که نتوانید از جای خود حرکت کنید و علاوه بر آن تمام طول روز احساس خستگی کنید. اگرچه یک سرما خوردگی معمولی بعد از چند روز از بین می رود، اما ممکن است بعد از گذشت هفته ها هنوز احساس بیماری کرده و سرفه کنید. بدتر از آن، زمانی است که تغذیه غیر مغذی مانند تنقلات خورده و ورزش هم نکنید و دلایل تمام این ها مشغله کاری بیش از حد و استرس زیاد شما باشد. این موارد می توانند علائم فرسودگی و یا نزدیک شدن به آن را نشان دهند.
2) سخت مشغول کار کردن هستید
هرچه یک فرد بیشتر کار کند، بیشتر تمرکز خود را نسبت به موضوعات دیگر از دست می دهد. بسیاری از موارد همین گونه هستند. به عنوان مثال سپری کردن ساعت های زیادی پشت کامپیوتر، آن هم بدون توقف، میزان خلاقیت و سطح انرژی شما را کاهش می دهد. قبل از اینکه شما از این موضوع آگاهی داشته باشید، زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی گذرانده اید و گاهاً زمان خود را بیهوده تلف کرده اید. روز تمام می شود و شما متوجه این می شوید که حتی به نیمی از آنچه که برای این روز برنامه ریزی کرده اید نیز دست نیافته اید. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما برای حرکت به سمت هدف خود تمرکز لازم را نداشته باشید.
3) عدم مرزبندی مناسب باعث بی انگیزگی و بی میلی شما می شود
زمانی که شما با یک پست جدید از طرف یک دوست در یک شبکه اجتماعی با این مضمون که سفر خوبی داشته است مواجه می شوید و از طرف دیگر به موقعیت فعلی خود نگاه می کنید و می بینید تمام آنچه انجام داده اید مربوط به شغل شما بوده است، ممکن است احساس ناامیدی کرده و از اینکه تمام مدت فقط به میزکاری خود چسبیده اید حس خوبی نداشته باشید. این حس و این موقعیت می تواند حالات روحی را تحت تاثیر قرار داده و حتی در رفتار شما با دیگران نیز تغییر ایجاد کند و باید بدانید که آنها نیز در مقابل این تغییر رفتار، واکنش نشان خواهند داد. تمام این ها باعث خواهد شد که شما از نحوه برنامه ریزی کاری و تفریحی احساس نارضایتی کنید و نیاز به تجدید نظر در آن پیدا کنید. 
4) کار کردن، تمام زندگی شما شده است
زمانی که این موضوع اتفاق می افتد شما حس یک دستگاه را خواهید داشت که می خواهد بدون انرژی به فعالیت خود ادامه دهد. مطمئناً چیزهای بیشتری غیر از کار کردن برای زندگی کردن وجود دارند ولی شما به این موضوع توجه نداشته اید. مطمئن باشید هیچ کس نمی تواند هفت روز هفته را 24 ساعته کار کند. حتی یک ماشین نیز از عهده این کار بر نمی آید. اگر شما در چنین مسیری گام برمی دارید باید به شما بگویم که در این حالت بعد از مدتی کاملاً از کار خسته خواهید شد و این موضوع تمام جنبه های زندگی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این حالت دیگر نمی توانید رضایت خود، خانواده و دوستانتان را به دست آورید. این شرایط در ارتباط با مشتریان و کارکنان شما بدتر نیز خواهد بود. بنابراین سعی کنید بین زندگی کاری و غیر کاری خود تعادل ایجاد کنید و این جمله را نیز از جان وودن سرمربی معروف بسکتبال به یاد داشته باشید که: " اجازه ندهید گذران زندگی، شما را از زندگی کردن باز دارد." 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.