تاکتیکهای لازم برای متمایز شدن از رقبا
هر کاروکسبی در جریان تحول خود با بحران هویتی مواجه میشود. مدیران شرکتها به ویَژه شرکتهای جوان همواره به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال هستند که در بازار شلوغ امروز چگونه هویتی متمایز برای خود بسازیم. حتی شرکتهای بزرگ که روزگاری بازار را به صورت انحصاری در اختیار داشتند نیز به دنبال این هستند که صدایشان بلندتر و واضحتر از رقبا به گوش مشتری برسد.
بدون شک علم مارکتینگ به همراه برندینگ دغدغه تمایزبخشی به کاروکسبها را دارند. امروزه معمولی بودن تنها میتواند موجبات بقای سازمان ما را فراهم آورد ولی اگر تفکر ثروتآفرینی داریم باید به دنبال متمایز شدن باشیم.
در اینجا میخواهم چند تاکتیک مورد نیاز سازمانها برای متمایز ساختن خود از رقبا را به همراه شما خوانندگان محترم مورد بررسی قرار دهیم:
1) محیطی را به وجود آوریم که بتوانیم نخبگان بازار را جذب کنیم.
برای اینکه سازمان ما به سازمانی متمایز تبدیل شود باید مدیران و کارکنانی متمایز داشته باشد. داشتن کارکنان متمایز مستلزم این است که بتوانیم برندسازی خوبی برای سازمان خود انجام دهیم و در حقیقت سازمان را به برترین استعدادهای بازار بفروشیم.
همواره باید شرایطی را در سازمان ایجاد کنیم که زمان کافی را برای استخدام بهترینها داشته باشیم و هیچگاه مجبور به استخدامهای اجباری به دلیل کمبود وقت نشویم. لازمه ایجاد چنین شرایطی این است که همواره و به طور مستمر چشممان به نیروی کار شایسته باشد تا بتوانیم در موقع نیاز به راحتی از پایگاه داده خود استفاده کنیم. پیشنهاد میکنم حتماً در سایت لینکدین عضویت داشته باشید زیرا تعداد زیادی از افراد حرفهای در مشاغل خود در این شبکه عضو هستند.
2) درباره هر چیزی سئوال بپرسیم
دلخوش کردن به استانداردهای فعلی بازار و روشهایی که اکنون نتیجهبخش هستند را اصلاً نمیتوان رقابت نامید. این کار در حقیقت استتار کردن خودمان در بازار است. ما خود را همرنگ محیط کردهایم تا آسیبی نبینیم اما استتار کردن چقدر و تا کجا کارآیی خواهد داشت؟ تا کجا میتوانیم در همین محیطی که هستیم بمانیم؟ تا کی میتوانیم بیحرکت باشیم؟
موفقیت در بازار به ویژه اگر به دنبال موفقیتهای بلندمدت باشیم، نیاز به سؤال پرسیدن دارد. گذر از مرحله بقاء و رسیدن به رشد و در نهایت سود، نیازمند برخورداری از چشم تیزبین و گوش شنوا است. موفقیت در بازار به هیچ وجه اتفاقی به دست نمیآید. بازار قواعدی دارد که باید ابتدا بر آنها تسلط یابیم و سپس از خود بپرسیم که چگونه میتوانیم روندهای جاری را به چالش بکشیم.
3) بدون وقفه روی ارزش تمرکز کنیم.
بن هوروویتز (Ben Horowitz) که از نویسندگان و مدیران موفق حوزه کاروکسب به شمار میآید معتقد است که اگر میخواهید مشتری بالقوه از محصولی که استفاده میکند دست بکشد و سراغ شما بیاید، محصولتان باید 10 برابر بهتر از محصول رقیب باشد. سؤال اینجاست که 10 برابر بهتر بودن را باید چگونه ایجاد کنیم؟ آیا باید قیمتمان را کاهش دهیم؟ کیفیتمان را ارتقاء بخشیم؟ شرایط پرداخت بهتری داشته باشیم؟ خدمات پس از فروش متمایزی عرضه کنیم؟
پاسخ هیچ کدام از این موارد نیست بلکه تمام آنهاست. تمام این موارد و موارد بسیار زیاد دیگر را میتوان در یک واژه خلاصه کرد: ارزش.
باید به هر شکل ممکن برای مشتری ارزش ایجاد کنیم. اگر علاقه مشتری به فضای دیجیتال بیشتر شده باید به سلیقه و ذائقه او توجه کنیم و در این بستر برای او ارزش ایجاد کنیم. اگر مشتری احترام بیشتری از ما میطلبد باید این ارزش را برای او ایجاد کنیم. در هر صورت باید بستهای در اختیار مشتری قرار دهیم که جامع باشد و در سطوح و بخشهای مختلف برای وی ارزش ایجاد کند.
سبز باشید